Spännfjäderbilar, är det något att ha?

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Någon som har erfarenhet av spännfjäderbilar?

Jag vet inte ngnstans där man kan få sin fjäder uppspänd med maskin (och alla jag sett kan ju inte köras på bensin som alternativ) dessutom brukar de vara typ liten som en leksaksbil. Med resultatet att man måste spänna upp dem efter 10 meter c:a.

Hur är tillförlitligheten? Jag har försökt åka med en spännfjäderbil och det ångrade jag verkligen. Fjädern funkade nämligen knappt alls så när jag släppte ner hjulen och satte mig på bilen hände inget alls och jag fick jävligt ont i baken. Jag kan demonstrera åt dig.

Någon mack i närheten behövs ju egentligen inte så det blir väl i alla fall ett par kr billigare per mil, sen vet jag inte hur det är med skatten? Jag antar att dom skattas efter hur mkt man förspänner den varje gång?

Vidare så är fjäderspänning bra för kallstarter, så man blir ordentligt varm inför de första ca 5km vintertid.

Verkningsgraden är på tok för dålig och energin det tar till att spänna fjädern blir ett stort problem i längden.

Om miljömuppsmaffian får som den vill så ska vi väl ha ett vindkraftverk var 50e meter. Då är det ju bara att sätta ett kraftuttag på dem så kan vi skruva upp bilarna där. De dagarna som det inte blåser får vi stanna hemma med medborgarlön.:)

Last edited:
Om man sätter en motor på fjädern som efterspänner hela tiden, hur blir det då med tillförlitlighet och verkningsgrad?

:rofl TS! Du gjorde min dag idag! Du är ju alldeles underbar.
Jag misstänker att övriga på SH inte förstår poängen med denna tråd så jag låter historien tala lite för sig själv.

1.)
Om inte någon bakom dig kommer ikapp i en allt för hög hastighet så att luckan släpps ner för dig trots att du håller laglig fart. :dummer

2.)
Då får man stanna idioten bakom och snacka lite allvar.
:fatta

3.)
Jaså är du en sån där plastpolis också? Som blockerar omkörningsfilen så att ingen kör snabbare än din lagliga hastighet? Och vad ger dig rätten att bestämma hur fort andra ska köra? Eller vad vet du om hur bråttom någon annan har?

Vad ska du snacka för alvar med honom då? Jag skulle fråga dig om du är dum i huvudet om det var jag som råkade bromsa in sent inför ett farthinder och du började jiddra. Därefter skulle jag fråga dig om du själv ska flytta på din bil eller om jag ska knuffa den av vägen så jag kommer fram.

4.)
Märks tydligt här vem som är idiot av oss två.
Och för att förtydliga så att du fattar, det är inte jag :arsele

Om ngn klant öser på bakom mig så att hindret löser ut för mig som vill ta mig över utan att studsa runt, vem blir jag pissed på då? :mad:

De andra påhoppen får du stå för :pucko

5.)
Ok om du säger det så... Själv så avstår jag från att göra bedömningar av din intelligenskvot efter två inlägg även om ditt språk skickar vissa signaler.

6.) http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?251746-Gasbilar-är-det-nåt-att-ha&highlight=

:rofl Jag är inte bitter...

Powerglide, jag tror du kommer bli en legend på sporthoj, du är ju helt underbar! :lol Om jag inte vore delaktig så skulle jag nominerat dig i den här tråden. http://www.sporthoj.com/forum/showt...l%F6m-aldrig-den-h%E4r-tr%E5den-quot-tr%E5den

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back