Spännande på Bulten i morse

Det är väl helt enkelt bara att enas med tanken att köra gata är totalt livsfarligt. Det kommer nog alltid att finnas såna där som genar i kurvor..och lösgrus..och rådjur. Ska vi vända och smälla in nosen på rådjur som hoppar upp framför och skrämmer skiten ur oss?
Man kanske inte kan kräva att alla andra ska uppföra sig som på uppkörningen om vi inte själva gör det...
 
Och nu har dom lagt till ett vägarbete vid "lertäckten" för att öka spänningen.
 
Tyvärr ett problem med tunga och långa fordon är att föraren tvingas ta ut svängarna på kurviga vägar för att bakändan inte skall gå ner i diket. Detta gör att dom breda långtradarna med långa släp tvingas utnyttja mycket av väggbredden.

då ska dom nog ta en annan väg
 
Bilar som genar genom kurvor gör mig skitförbannad , bara en tidsfråga innan jag vänder och sparkar sönder bilfaan som inte kan hålla sig i sin fil :huvet

:tummenupp det är så man känner när det sitter ett djävla jon och hånflinar eller skrattar i bilen :mad: det va så skönt när man körde toyota hiace i jobbet förut då va det bara att kasta in bilen mot mittlinjen och satan va snabbt dom kom tillbaks till sin sida kan man inte håla en personbil i sin egen fil så kör man garantera för fort
 
Smällde med ett rådjur för fyra fem veckor sedan i 70-80 med min båge och sen dess har det automatiskt blitt att jag tar det jävligt lungt, speciellt på kvällarna. Det gjorde ONT så INNI HELVETE o handlederna är fortfarande inte fullt läkta. Det är därför jag kör lungt nu, för jag vill inte få så ont igen pga. att man är dum på vägen. På crossbanan däremot är det ju fullt ös o om man lägger sig där o pajjar nåt så är det ändå racing som gäller..

Kontenta: Innan var det för mig inte skillnad på bana o väg. Nu är den olikheten stor som.. som.... som ett helt hus!
 
Men det fins ju ingen hojåkare som skär pga att de måste heller. I nästan alla fall man ser en hojåkare skära en kurva hade han kunnat köra lika snabbt men lägga ner mera och senare istället.

Det är sant, men ibland kan det vara svårare att väja med en hoj när man gjort fel spårval.
 
Tyvärr ett problem med tunga och långa fordon är att föraren tvingas ta ut svängarna på kurviga vägar för att bakändan inte skall gå ner i diket. Detta gör att dom breda långtradarna med långa släp tvingas utnyttja mycket av väggbredden.

Hmm. Märkligt, du menar alltså att om jag inte genar över i mötande körfält
så kör bakändan på min lasbil ner i diket ?

Vad man kan behöva göra på riktigt kurviga vägar (ej bulten, ej bogesund,
däremot vägen ner till skanssundet! är att man får ligga extremt nära mittlinjen
och ibland gå över lite. Observera detta är i mina högerkurvor, det som mestadels
pratas om i denna tråd är att man skulle behöva skära i mina vänsterkurvor,
vilket inte stämmer, släpet kan gå ut lite grann om det är ett kärrsläp dvs.
hjul mitt under som på ett vanligt bilsläp.
 
Hmm. Märkligt, du menar alltså att om jag inte genar över i mötande körfält
så kör bakändan på min lasbil ner i diket ?

Vad man kan behöva göra på riktigt kurviga vägar (ej bulten, ej bogesund,
däremot vägen ner till skanssundet! är att man får ligga extremt nära mittlinjen
och ibland gå över lite. Observera detta är i mina högerkurvor, det som mestadels
pratas om i denna tråd är att man skulle behöva skära i mina vänsterkurvor,
vilket inte stämmer, släpet kan gå ut lite grann om det är ett kärrsläp dvs.
hjul mitt under som på ett vanligt bilsläp.

Precis.

Det finns inte ett ställe på Bulten där du behöver skära eller korsa mittlinjen med ett inrikes ekipage (bil + släp eller trailer)
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top