Spänna Mc på släp med elektronisk fjädring

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Hej!
Fundering - skall transportera min hoj på släp, något jag är van vid med hojar med ”vanlig” dämpning. Men vad Skall man tänka på när man spänner ner hoj med elektronisk dämpning? Hojen i fråga är en Ducati Multistrada 1260S (-20).
 
Jag har en S1000R med elektronisk dämpning (DDC) och i alla fall för mig har det betydelse hur man spänner fast den. Har själv fått problem med läckande packboxar efter att haft den fastspänd och har hört flera andra som också haft det. Problemet är att när tändningen är avstängd är ventiler stängda så att gaffeln inte kan komprimeras på vanligt sätt. När man då försöker spänna fast och komprimera den då väldigt styva fjädringen så blir det ett för högt tryck på tätningarna.

Numera använder jag alltid en sån här när jag transporterar hojen: http://www.bike-tower.de/

Om man inte har en sådan lyft skulle jag iaf försöka vara extra försiktig vid fastspänning så att man inte får för stort tryck på framgaffeln och kanske kompensera med ett par extra spännband runt fälg eller liknande för att fixera så att hojen står stadigt även när släpet kör över ojämnheter.
 
Ha igång tändningen när du spänner den, och även när du lossar den! Lastat och lossat min hoj säkert 20ggr under säsongen. Använder 24mx remmar. Skulle nog inte spänna ner den med lastbilsspännband som jag gjorde förr med äldre hojar, iaf inte komprimera fjädringen lika mkt.
 
Så är tipset att spänna fast runt nedre gaffelbenen med tändning igång?
 
Så är tipset att spänna fast runt nedre gaffelbenen med tändning igång?
Jag spänner i styret och bakre fotpinnarna. Lastade precis och på väg mot vinterförvaringen :)

Så som Teppas gör är också rätt, men jag gillar inte vinglet, känns oskönt i hjärtat ? Gör du som han gör belastar du inte fjädringen och då finns ingen anledning att ha tändningen igång.
 
Felet de flesta gör är att spänna alldeles för hårt. Använd någon form av framhjulsstöd eller sätt det mot ett hörn så den inte kan glida. Sedan är remmarna mest så den inte välter. använd handkraft för att dra åt så slipper ni problem.
 
Felet de flesta gör är att spänna alldeles för hårt. Använd någon form av framhjulsstöd eller sätt det mot ett hörn så den inte kan glida. Sedan är remmarna mest så den inte välter. använd handkraft för att dra åt så slipper ni problem.
Handkraft får man med
Och bakhjulet brukar det inte vara några problem med att linda spännbandet runt översta sida däck och fälg för säkring i sida. Fjädringen bortkopplad.
Fram se inlägg #5. Och det går ofta bra spänna fast framhjulet i framkant på släpkärran med spännband. Då åker hojen varken framåt eller bakåt.
 
Last edited:
Framhjulsstöd bultade i golvet med ett kort spännband i framkant runt däcket. Framfjädrinen fri att röra sig som den vill. Sen två spännband på sidorna strax bakom tanken, inte speciellt hårt dragna. Aldrig haft några problem. Framhjulsstödet gör att hojen står upp även utan banden. Praktiskt när man lossar och lastar själv. Tyvärr har Feltema slutat sälja dom billiga. Om man inte vill lasta ner bakfjädringen, gör som Comeback skrev.
 
Jag spänner fast hojen runt nederdelen på gaffelbenen istället, då är fjädringen helt obelastad. Visst, det ser vingligt ut eftersom hojen står och gungar, men den står grymt stadigt.
Exakt!
Fordon spänns med fördel endast i ofjädrade delar....
Detta gör att hojen gungar som den vill och släpet ligger som ett strykjärn på vägen
 
Problemet är att när tändningen är avstängd är ventiler stängda så att gaffeln inte kan komprimeras på vanligt sätt. När man då försöker spänna fast och komprimera den då väldigt styva fjädringen så blir det ett för högt tryck på tätningarna.

Om ventiler stängs när man stänger av tändningen så borde ju problemet bli värre av att man INTE spänner ihop fjädringen.
Då står ju hojen och hoppar mot stängda ventiler i guppen.
Då borde det ju vara bättre att spänna ner med tändningen på så man får kraftig förspänning på fjädrarna så borde det bli mindre tryckstötar mot dom stängda ventilerna?

Moderna saker ger nya problem...
Kanske koppla på ett extrabatteri och lämna tändningen på?

För många år sedan när jag körde folkrace så kapade jag till träklossar att lägga under bilen, sedan spände jag ner tills det blev stumt och då gick släpen tokstadigt i 110 utan överdrivet gung
 
Exakt!
Fordon spänns med fördel endast i ofjädrade delar....
Detta gör att hojen gungar som den vill och släpet ligger som ett strykjärn på vägen
Hur tänkte du nu, - blev det verkligen rätt?
 
Ja nu gjorde jag mer el mindre som jag brukar. Spände cykeln i nedre gaffelben, ingen tändning. ingen dramatik mer än att det är sådär att skjuta på cykeln i Snön.. Allt Gott!

6DB64A86-F94C-4034-A1E3-71F1C9676EFE.jpeg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top