Spänna kedjan rakt och lagom

efji

900 Grappen
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
ZX9R
Hej

Ja jag vet att man kan söka men hittat bara hur hårt kedjan ska spännas inte hur man på bästa sätt man ser att man lyckas spänna den "rakt".

Så min fråga till er är just det.

Finns märken på svingen som man kan dra efter men när jag har dem lika så tycker jag att hojen drar lite ändå åt ena hållet. Dessutom om jag mäter mellan fälg och sving på båda sidorna så skiljer det bra mycket. Borde inte hjulet sitta mitt i svingen?:va

Plz hjälp mig och föklara hur man ska tänka för att få bakhjulet spikrakt utan att köpa ett laserpass.:confused:

Kolla på kedjan till att börja med, sätt dig på huk vid bakdäcket och snurra på det, spana in kedjan bakifrån så ser du om den slår. Gör den inte det är den ju rätt rak. Kolla däckskanterna också, mät mellan kanten på däcket och svingen och se om det är samma överallt, är det det så är däcket rakt...

Kolla däckskanterna också, mät mellan kanten på däcket och svingen och se om det är samma överallt, är det det så är däcket rakt...

Ä rinte alls säkert att hjulet sitter mitt i svingen.

Kolla så att hojen spårar, kika på kedjan när den köper in på drevet så att den inte naggas. Är du osäker på om det spårar kan man lägga en rak planka otmed däcket å se så att den löper rakt med hojen å framhjulet.....

Ä rinte alls säkert att hjulet sitter mitt i svingen.

Kolla så att hojen spårar, kika på kedjan när den köper in på drevet så att den inte naggas. Är du osäker på om det spårar kan man lägga en rak planka otmed däcket å se så att den löper rakt med hojen å framhjulet.....

Jag menade att man mäter från samma kant till samma ställe på svingen medan man snurrar hjulet. Är det olika mått på olika stället på däcket är antingen fälgen skev eller så sitter hjulet snett.

Hur himskans noga är det egentligen, ska man sitta och lossa å dra tills det på tiondelsmillimeternplutteplutt är rätt?

/perris

Jag menade att man mäter från samma kant till samma ställe på svingen medan man snurrar hjulet. Är det olika mått på olika stället på däcket är antingen fälgen skev eller så sitter hjulet snett.

Fel!

Om hjulet är snett monterat så är måttet detsamma ändå. Annars måste ju hjulaxeln flytta sej..

Det är inte alls säkert att en hoj är rak från början. Viktigast är att kedjan går rakt. Börjar man rikta upp hjuen i linje kan kedjelinjen bli helt åt skogen.

Yamaha V-Max är tydligen väldigt sneda från början. Men det finns ombyggnads satser för att rikta upp den :yoparty

Lägg dig på knä bakom hojen.
Tryck med handen på nedre delen av kedjan så den blir sträckt på ovansidan.
Flukta utefter länkarna och kolla så de löper i en rak linje, speciellt efter bakdrevet.
Kedjespänningen på olastad hoj beror på hur stort avståndet mellan baksvingslagringen och utgående drevet är, men ca 25 mm brukar vara ett vanligt slack.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg