Spänna kedja (Haynes eller instruktionsbok?)

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Till min mc står det olika i Haynesboken och instruktionsboken.

I båda står det att spelet ska vara 20 till 30mm. Så långt allt väl.
Men i instruktionsboken står det att mc ska vara placerad på sidostöd och i haynesboken står det centralstöd.
Det kanske inte har någon betydelse, men nog tycker jag att slacket minskar betydligt om man tar ner mc på sidostödet jämfört med om den står på centralstödet??
Fjädringen trycks ju, beroende på en massa olika omständigheter, mer eller mindre ihop om mc placeras på sidostödet.
Om mc står på sidostödet så ändras ju kedjespänningen beroende på tex. fjäderinställning, marklutning, om man ”komprimerar” bakfjädringen innan mätning, eller ”drar upp” bakdelen innan mätning mm.
Om mc placeras på centralstödet med bakhjulet i luften så är ju fjädringen (och kedjan) alltid maximalt utspänd.
Med bakhjulet i luften borde mätningen bli exaktare?

Det är kanske inte så viktigt?
Men vad gäller egentligen, instruktionsbok eller haynes?
Sidostöd eller centralstöd?


Sen ändras ju slacket beroende på hur mycket man ”tar i” när man känner på kedjan.
Hur hårt ska man känna när man mäter slacket??
 
Last edited:
Det viktiga är att slacket är rätt när du sitter på cykeln. Då bör det vara ett par cm utan att du tar i öht

På dom flesta cyklar blir det tightare när man släpper ner den, men vissa undantag (t ex många triumphar) blir det lösare, så ha alltid för vana att dubbelkolla när du spänt axeln och satt dig på cykeln
Justera där kedjan är som tightast. När du snurrar hjulet märker du att kedjeslacket förändras en aning, om nu inte drivpaketet är helt nytt
 
Så det ska vara 20 mm spel när man sitter på cykeln?

Jag fattar ingenting.
Hur kollar man egentligen att kedjan är rätt spänd.
Sidostöd? centralstöd? sitta på cykeln?
Instruktionsbok? Haynes mekhandbok? Forum?
Välja själv?
 
Så det ska vara 20 mm spel när man sitter på cykeln?

Jag fattar ingenting.
Hur kollar man egentligen att kedjan är rätt spänd.
Sidostöd? centralstöd? sitta på cykeln?
Instruktionsbok? Haynes mekhandbok? Forum?
Välja själv?

Släpp hjulaxelmuttern.
Sträck kedjan så att spelet blir liiite för litet.
Tryck upp kedjan mot svingen och håll kedjan där.
Spänn hjulaxelmutter, håll ff kedjan mot svingen.
Klart.

Nja, nästan. Du bör ju se till att hjulet spårar med men det klurar du nog ut själv.
 
Släpp hjulaxelmuttern.
Sträck kedjan så att spelet blir liiite för litet.
Tryck upp kedjan mot svingen och håll kedjan där.
Spänn hjulaxelmutter, håll ff kedjan mot svingen.
Klart.

Nja, nästan. Du bör ju se till att hjulet spårar med men det klurar du nog ut själv.
Okej. tack för tipset.:tummenupp
(Jag antar att du har mc på sidostödet.)
 
Till min mc står det olika i Haynesboken och instruktionsboken.

I båda står det att spelet ska vara 20 till 30mm. Så långt allt väl.
Men i instruktionsboken står det att mc ska vara placerad på sidostöd och i haynesboken står det centralstöd.
Det kanske inte har någon betydelse, men nog tycker jag att slacket minskar betydligt om man tar ner mc på sidostödet jämfört med om den står på centralstödet??
Fjädringen trycks ju, beroende på en massa olika omständigheter, mer eller mindre ihop om mc placeras på sidostödet.
Om mc står på sidostödet så ändras ju kedjespänningen beroende på tex. fjäderinställning, marklutning, om man ”komprimerar” bakfjädringen innan mätning, eller ”drar upp” bakdelen innan mätning mm.
Om mc placeras på centralstödet med bakhjulet i luften så är ju fjädringen (och kedjan) alltid maximalt utspänd.
Med bakhjulet i luften borde mätningen bli exaktare?

Det är kanske inte så viktigt?
Men vad gäller egentligen, instruktionsbok eller haynes?
Sidostöd eller centralstöd?


Sen ändras ju slacket beroende på hur mycket man ”tar i” när man känner på kedjan.
Hur hårt ska man känna när man mäter slacket??

SBF 2009 är bäst(Sunt Bond Förnuft) kolla efter du spännt kedjan när du sitter på hojen så den är belastad, skit i vad som står i boken/manualen, så haka inte upp dig på centralstöd/sidostöd, en äldre hoj kan ju dessutom sakna centralstödet, vad gör man då? Man får ta hänsyn till det är en gammal sliten hoj, fjädring kan vara tröttare än på en ny frisk hoj. Generellt dock så råder en oskriven lag att hellre spänd kedja än tvärtom.
 
SBF 2009 är bäst(Sunt Bond Förnuft) kolla efter du spännt kedjan när du sitter på hojen så den är belastad, skit i vad som står i boken/manualen, så haka inte upp dig på centralstöd/sidostöd, en äldre hoj kan ju dessutom sakna centralstödet, vad gör man då? Man får ta hänsyn till det är en gammal sliten hoj, fjädring kan vara tröttare än på en ny frisk hoj. Generellt dock så råder en oskriven lag att hellre spänd kedja än tvärtom.
okej:tummenupp
 
Generellt dock så råder en oskriven lag att hellre spänd kedja än tvärtom.

Jag vill bara säga att "sportis1" troligen har rätt i sin kedjespännarlektion, i stort, MEN det avslutande citatet (se ovan) är enligt min uppfattning inte alls korrekt, utan det är snarare tvärtom - alltså bättre med en för slak än en för spänd kedja, eftersom en för spänd troligen orsakar att drivaxelns lager slits (ut) onödigt mycket/snabbt! Å andra sidan kan ju förvisso även en slak kedja orsaka problem, om den slår emot något, eller rent av hoppar av dreven och slår sönder halva hojen, men den risken är förmodligen mindre än det omvända...

Som jag har förstått det, ska kedjan gå att röra "upp och ner ett par centimeter mellan dreven" vid normal belastning, alltså då föraren sitter på hojen, utan några stöd. Vid lösare/hårdare belastning kommer kedjan att slacka MER (eftersom kedjan rör sig runt svingens fäste och inte runt framdrevets centrum). Bakhjulet ska även spåra med framhjulet, d.v.s. de båda hjulen är i rak linje med varandra, vilket oftast inträffar när bakhjulet sitter rakt i baksvingen, alltså då det är lika stort avstånd mellan däck/hjul och en dubbelsvings respektive "armar" (men det inte är alldeles säkert, beroende på hur svingen ser ut och dess skick), vilket brukar indikeras på något sätt, på båda sidor om svingen, bakom bakhjulets genomgående bult (spännanordning).

Lycka till med kedjespännandet, alla som läser tråden, speciellt "roke"!
 
Instämmer. Man måste ha ganska mkt för mkt lös kedja för att det skall vara problem. Visst hajfeneffekten kommer snabbare på dreven men man slipper kass lager och inte lika lätt en sträckt kedja eller till och med kedjebrott.

Sagt emot både besiktningsman inför banåka och SBP när de tyckt: Mjaaa kanske kedjan skall spännas ett litet snäpp!

Jag: Näpp den är perfekt ;)


Riktbräda eller leda cykeln på en lång planka för att se att bågen spårar efteråt är bra.

Jag vill bara säga att "sportis1" troligen har rätt i sin kedjespännarlektion, i stort, MEN det avslutande citatet (se ovan) är enligt min uppfattning inte alls korrekt, utan det är snarare tvärtom - alltså bättre med en för slak än en för spänd kedja, eftersom en för spänd troligen orsakar att drivaxelns lager slits (ut) onödigt mycket/snabbt! Å andra sidan kan ju förvisso även en slak kedja orsaka problem, om den slår emot något, eller rent av hoppar av dreven och slår sönder halva hojen, men den risken är förmodligen mindre än det omvända...

Som jag har förstått det, ska kedjan gå att röra "upp och ner ett par centimeter mellan dreven" vid normal belastning, alltså då föraren sitter på hojen, utan några stöd. Vid lösare/hårdare belastning kommer kedjan att slacka MER (eftersom kedjan rör sig runt svingens fäste och inte runt framdrevets centrum). Bakhjulet ska även spåra med framhjulet, d.v.s. de båda hjulen är i rak linje med varandra, vilket oftast inträffar när bakhjulet sitter rakt i baksvingen, alltså då det är lika stort avstånd mellan däck/hjul och en dubbelsvings respektive "armar" (men det inte är alldeles säkert, beroende på hur svingen ser ut och dess skick), vilket brukar indikeras på något sätt, på båda sidor om svingen, bakom bakhjulets genomgående bult (spännanordning).

Lycka till med kedjespännandet, alla som läser tråden, speciellt "roke"!
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top