spänna fast 2 hojar på släp

brandcore

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2007
Hoj
ktm 690 smc
Ska dra 2 hojare på ett vanligt öppet släp 20 mil..
Vill gärna ha tips på hur man spänner fast dom bra, gärna bilder!:va

Två remmar. en över sadeln och en över strykronan.
spänn till så fjädringen går ner lite, så står de som berget.

Tänk dig att du ser släpet framifrån/uppifrån........

- Spänn fast framhjulen runt en av ekrarna och över framlemmen mer till
dragbommen eller en bindögla.
Då har du säkrat hojen från att åka fram och tillbaka.

- Bak spänner du först fast bakhjulet nere, runt en eker och ut till en
bindögla nere vid golvet. Ett spännband åt varje sida.
Nu har du säkrat hojen från att kunna vrida bakhjulet i sidled nere.

- Sen spänner du fast bakhjulet uppe med ett spännband åt varje sida
över sidolemmen och ner till en yttre bindögla.
Nu har du säkrat hojen från att kunna tippa åt sidan.

Med den här metoden så sitter hjulen stumt fast i släpet, medans hojens
fjädring hjälper till att ta upp kraften när släpet "hoppar" i guppen.

Du ska INTE spänna ner fjädringen!

Då kommer hojen att vid varje fjädringsrörelse påfresta spännbanden, först
slackar dom, sen spänns dom av hojens rörelse.

Har använt den här metoden sen början på 70-talet och aldrig tappat en
hoj....däremot har jag sett många som tappat sina hojar genom att spännbanden går av när hojens fjädring spänner dom efter ett stort gupp.

KentW

Typ såhär.
Ett spännband runt gaffelbenet ovanför nedre styrkronan på var sida, men packa inte ihop gaffeln för mycket.
Säkra framhjulet så det inte glider i sidled.
Bakåt räcker det oftast med ett spännband rakt bakåt.

Om du är rädd för att hojarna ska gunga mot varandra så ta ett ett extra spännband från lämligt ställe i ramen åt sidan.

OBS! varning för krokar som sitter orginal på spännband. Om hojen fjädrar så kan banden slakna och kroken hoppar ur. Jag har bytt alla krokar mot karbinhakar.

Hojen på bilden har inte ramlat på kärran utan på bana :tungan

Bifogat

• IMG_6121.JPG
    IMG_6121.JPG
    149.7 KB · Visningar: 437
Massa bra tips...

Kunde inte skriva det bättre själv..
Undrade oxå när jag skulle ta min cykel på släp hur det var säkrast att spänna...
Principen är samma som när man drar en bil på kärra (förutom att bilar inte behöver säkras i sidled), dvs man spänner runt hjulen!

Här är några bilder på hur jag spände första gången, vilket resulterade i lite släpp i banden då och då, men cykeln stog iaf i över 60 mil motorväg :tummenupp

Bifogat

• Liten.JPG
    Liten.JPG
    107.8 KB · Visningar: 1,464
  • Liten bak.JPG
    Liten bak.JPG
    155.8 KB · Visningar: 805
  • backspegel.JPG
    backspegel.JPG
    40.5 KB · Visningar: 148
DSC01008.50%.jpg

DSC01010,50%.jpgJag bara spänner över styret(dvs gashandtag +kopplings handtag) snett ned på släpet med spännband.
Bak ett spännband på varsin sida av ramen och spänn ner hjulet så den inte kan studsa.spänner aldrig hård bak men fram spänner jag mkt hårt.
Har aldrig hoppat av eller något spännband har aldrig lossnat.
Har kör över 40 mil på mkt dåliga vägar samt en idiot körning på 20 mil i 170km/h(inget jag är stolt med ):gnissla då studsade det mkt men hojen stog helt stabilt.:tummenupp
Jag köpte ett spännband som man trär över styret med hål får spännband!

Last edited:
tackar för bra tips!
de ska nog gå bra på nåt av sätten!
fårse vilken av sätten jag använder mig utav,, kanske blir en blandning!:va

170 pinn med släp!!!
Törs man ens fråga varför???
/Danne

Har du depåstöd med klykor bak sätt upp dem och dra ett band över sadeln, sitter kalas.

Har man missflyt (vilket man ofta har) så kan bobbarna (pinnarna som vilar i klykan) gå av om man spänner för hårt. Även depåstödet kan ge vika.

Bara ett litet tips...

Har man missflyt (vilket man ofta har) så kan bobbarna (pinnarna som vilar i klykan) gå av om man spänner för hårt. Även depåstödet kan ge vika.

Bara ett litet tips...
Självklart får man se till att ha bra stöd skruvar och bobbins och spänna lagom. Dock ska en cykel stå stå stabilt endast genom att vara spänd fram, dock så vill man inte ha röven dansandes

170 pinn med släp!!!
Törs man ens fråga varför???
/Danne
Om det funkar så varför inte? Går snabbare att komma fram.
Har själv luggit o kört 160 utan problem med släp.

Brukar sätta fast spännband i uppe vid styret/gaffeln o spänna så fjädringen trycks ner lite.

Last edited:
Jag sätter alltid ett spännband på var sida om framdäcket nere vid hjulaxeln så att säga, komprimerar aldrig gaffeln, gjort en gång o aldrig mer.
Bak tar man ett spännband genom bakhjulet, runt ett varv runt hjulet o spänner fast.
Eventuellt ett band över sadel/genom passagerarfotpinnar motsvarande för att hindra den ytterligare från att tippa över framåt vid eventuell tvärnit.

Jag sätter alltid ett spännband på var sida om framdäcket nere vid hjulaxeln så att säga, komprimerar aldrig gaffeln, gjort en gång o aldrig mer.
Bak tar man ett spännband genom bakhjulet, runt ett varv runt hjulet o spänner fast.
Eventuellt ett band över sadel/genom passagerarfotpinnar motsvarande för att hindra den ytterligare från att tippa över framåt vid eventuell tvärnit.

Alla jag känner, och jag själv, kör alltid med komprimerad gaffel på släp och inget har hänt med gafflarna. Vad inträffade för dig?

Mitt släp är som MIkkos på övre bilderna. Som du ser blir det svårt med 2 i bredd men jag lyckas =) Först upp med ena som hans bild, spänn fast och efter den sitter stadigt lyft och sväng undan baken lite (kommer börja luta något vilket inte gör ett skvatt)
Sedan när baken är flyttad backa upp hoj 2 och spänn det framhjulet mot framlemmen.
Funkar klockrent för mina 2 hojar.

Last edited:
Alla jag känner, och jag själv, kör alltid med komprimerad gaffel på släp och inget har hänt med gafflarna. Vad inträffade för dig?.......

Glöm inte bort att vi som bor norr om "Tokholm" måste ta hänsyn till att
vägarna platsar som "åk-attraktion" på Lisseberg.

Åker man 240mil tur och retur Bodö så vill inte jag ha hojen att "rycka" i
spännbanden för varje gupp. Om man använder dom rikigt GROVA spännbanden
då kan det fungera......men med dom smidigare smala 25mm banden så vill
inte jag ta risken.

KentW

Alla jag känner, och jag själv, kör alltid med komprimerad gaffel på släp och inget har hänt med gafflarna. Vad inträffade för dig?

Mitt släp är som MIkkos på övre bilderna. Som du ser blir det svårt med 2 i bredd men jag lyckas =) Först upp med ena som hans bild, spänn fast och efter den sitter stadigt lyft och sväng undan baken lite (kommer börja luta något vilket inte gör ett skvatt)
Sedan när baken är flyttad backa upp hoj 2 och spänn det framhjulet mot framlemmen.
Funkar klockrent för mina 2 hojar.

Inget speciellt, en gång har ett spännband lossnat av gungandet bara.
Men det är i vilket fall totalt onödigt när det finns bättre sätt.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!