"Spänn bara till styrlagret"

jonassheiakh

Våga vägra bulten MC
Gick med
24 May 2009
Hoj
Buell XB12SS ,Honda CBR 929RR Streetfighter -00, Ducati 749 Dark -04, Hornet -08 SÅLD
Hej,

Besiktade min CBR Streetfighter -00 nu för 2veckor sedan och den passerade ganska fint, fick dock ett återbesök på att jag måste visa upp styrlagret som var glappt.

Dock så trodde han inte att det var sönder utan att jag bara behövde "spänna till det lite" så.. vad menas med spänna till ? Räcker det att bara vrida lite på den stora bulten i toppen av styrlagernavet eller vad det nu kallas :)

All hjälp uppskattas då jag hellre fixar det själv än att lämnar in den för dyra pengar.

/jonas

Under övre gaffelkronan brukar det sitta en eller två stycken så kallade K-muttrar (5mm tjocka brickor som är gängade invändigt). Den nedre drar man år för att sätta an styrlagret hårdare (dra åt det vid eventuellt glapp) och den övre drar man åt för att låsa fast den nedre.

Kan även bara vara en mutter och sedan en låsbricka av något slag. Beror lite på hoj. Hursomhelst så är det under gaffelkronan du ska dra åt.

Den strora bulten på "styret" ska du lossa helt och sen plocka av övre styrhalva , därunder sitter det du ska spänna..

Och så övertydligt med lite bilder!

Skruva bort 23 och 25
och lyft av övre styrkronan nr 18.

Lossa 7 och dra åt 6 så att det inte glappar.
Dra inte åt för hårt, bra precis så att glappet försvinner.
Dra åt 7 igen utan att rubba 6 ur sitt läge.
Återmontera styrkronan.
Kontrollera glappet igen.

Lycka till!
:D

Fast att bara spänna styrlagret borde inte kosta mer än 100 spänn på en firma.

Jag drog in till RN-mc i Partille och där fixade han styrlagret gratis på 1 min, bara spänna lite och släppa samt dra lite i styret.

Kanske för att jag servar min hoj där, men fort/billigt och smidigt gick det!

lycka till!

kan vara en fördel att palla/hänga upp hojen fram (så framhjulet går fritt från marken) när man börja skruva på dämpare/styrning också, både för säkerhetens och smidighetens skull.

jättetack för snabba svar ! ska försöka mig på det hela i helgen.

Roligare om man kan göra det själv än o lämna in också :) + att man inte blir fattig !

Dåså, då har man försökt sig på detta med ett gigantiskt misslyckande :)

Efter engströms instruktioner och fina sprängskisser så kom vi så långt att vi inte ens fick bort bult nummer 23, dvs den stora över styrkronan, den satt som berget ordagrant.. vi börja undra om den var gängad åt andra hållet, men gick inte åt det hållet heller.

Har vi missat något tro ? vi hade tyvärr ingen hylsa med spärrskaft så vi försökte oss med hjälp av poligrip och nyckeln man får med i mc verktygssatsen. Om man köper ett spärrskaft och hylsa.. hur hårt vågar man egentligen dra i bulten ?

Tips skulle uppskattas otroligt mycket

/jonas

Är det mest glapp åt sidorna när man svänger brukar det bara vara att dra åt lagrena.

Men fram och bakåt brukar vara dåliga lager.

Har vi missat något tro ? vi hade tyvärr ingen hylsa med spärrskaft så vi försökte oss med hjälp av poligrip och nyckeln man får med i mc verktygssatsen. Om man köper ett spärrskaft och hylsa.. hur hårt vågar man egentligen dra i bulten ?

/jonas

Polygrip och dylikt är bra på att döda muttrar.

Skaffa riktiga verktyg så släpper den nog.

Efter engströms instruktioner och fina sprängskisser så kom vi så långt att vi inte ens fick bort bult nummer 23, dvs den stora över styrkronan, den satt som berget ordagrant.. vi börja undra om den var gängad åt andra hållet, men gick inte åt det hållet heller.

/jonas
Jag hade inte gjort det utan riktiga verktyg.
Dra motsols/moturs tills den lossnar.
Har du pajat den redan så kostar en ny runt 400:-
Lycka till.

/jonas

Dagens tips

Ta pilligripen och din verktygssats
Leta upp närmsta soptunna.
Lägg sedan dessa i tunnan under tiden du ska mecka.
Kör sen och köp en ordentlig verktygssats tex denna http://autokatalogen.se/wls/malmberget/view_article_info.do?articleIdNo=635314&nodeIdNo=834956

Sen kan du följa tipsen du fått i tråden

Hur kan du få glapp åt olika håll på ett runt lager????

Fundera lite på hur krafterna fördelas på lagret och vilket rörelsemönster det har.

Hint: det roterar inte utan svänger bara fram och åter i mkt små rörelser och kulorna sliter mest där de rullar.

Så länge det är runt, ja.

Problemet brukar ju vara att man kör med lite glapp och får ett "dike" i lagerbanan när hjulet står rakt. Vill man skaffa detta förödande fenomen är det bara att köra med för hårt spänt lager från början eller spänna lagret för hårt vid justering. Dödar det på nolltid. Går det inte fort nog hjälper lite hårda landningar från orutinerade wheelieförsök, (som mina skulle se ut om jag försökte).

Fundera lite på hur krafterna fördelas på lagret och vilket rörelsemönster det har.

Hint: det roterar inte utan svänger bara fram och åter i mkt små rörelser och kulorna sliter mest där de rullar.
Ja jag vet jag vet,,,,det blir mest belastning i (färdriktningen) men det låter alltid lika kul när man säger att det klappar olika i ett runt lager,,,sorry.

/jonas

Teleskophandtaget till hjulbytena för några tior, (eller annan förlängning), och rätt hylsa är din vän. Motsols, mot klockan lossar du. Du kan ta i men se till så du inte välter hojen. Styrlagret justeras med framänden hängande fritt.

Dåså, då var det hela avklarat, får tacka för all hjälp i tråden här !

Kan meddela att det vart så enkelt som att bara dra till bulten, sen försvann glappet, jag hade alltså glapp framåt o bakåt, vilket nu helt är borta.

tack!

/jonas

Ofta står ju rullarna still på nästan samma ställe (särskilt på en gathoj). Då gräver den små gropar exakt med centrerat styre. Vrider man styret något brukar glappet försvinna..

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back