Sova? Hurdå?!

Detta brukar jag göra när jag inte kan sova, tänker alltid för mycket (särskillt på jobb) och då fungerar denna övning. Ligg helt stilla i den ställning som du somnar bäst i, sen tänker du att varje kroppsdel, varje muskel ska slappna av, börja med tårna.
"slappna av i tåspetsen, slappna av i hela tån, slappna av i överdelen av foten, slappna av i underdelen av foten.....osv...... slappna av i magen, slappna av i bröstet.... osv." när du kommer till huvudet är du så avslappnad att du somnar. Fungerar inte det direkt så tänker du bara på vitt, alltså ingenting samtidigt som du ligger avslappnad sen övningen.
mjölk brukar annars funka.....

Lyssna på talböcker. Kan rekomendera Robert Jordan Sagan om drakens återkomst. Jag däckar som en nackad höna till det.

Att lägga patiens på datorn på jobbet är en riktig dräpare iallafall, svårt att hinna med fler än 3-4st partier innan det är kört :hihi
om det fungerar hemma har jag dock inte vågat prova.

Lantis skrev:
2335428 Lider själv av detta i perioder. Det som funkar för mig är:

1) Svalt i rummet (runt 17-18 grader). Mycket svårt med nuvarande väder utan AC.

2) Tyst i rummet! Om du störs av ljud använd hörselproppar (gula mjuka finns på apoteket).

3) Använd enbart sovrum / säng för sömn (och sex så klart). Inte surfa på nätet eller kolla på TV eller allra sämsta jobba.

4) Om du inte somnat på max 1 timme, gå upp och drick varm chocklad eller nåt.

5) Ha sex eller onanera.

6) För att bryta en ond cirkel med insomningsproblem kan det vara bra att ta Stilnoct 5 eller 10 mg i en eller två dagar.

7) Är problemet att man vaknar och inte kan somna om finns Propavan, som inte är beroendeframkallande.

Tydligen skall KBT (kognitiv beteende terapi) fungera mycket bra mot sömnbesvär. Har inte provat själv.

Fixade din lista lite:

1) Ha sex eller onanera.

2) Svalt i rummet (runt 17-18 grader). Mycket svårt med nuvarande väder utan AC.

3) Ha sex eller onanera.

4) Tyst i rummet! Om du störs av ljud använd hörselproppar (gula mjuka finns på apoteket).

5) Ha sex eller onanera.

6) Använd enbart sovrum / säng för sömn (och sex så klart). Inte surfa på nätet eller kolla på TV eller allra sämsta jobba.

7) Ha sex eller onanera.

8) Om du inte somnat på max 1 timme, gå upp och drick varm chocklad eller nåt.

9) Ha sex eller onanera igen.

Om du klarar dig till nio så är det bara att börja om på ettan. Nån gång somnar du :tungan

ÄääääääH!!!! Stor, fet gummiklubba! :fatta!
Måste ju bara funka... :)
Ursäkta humorn! Kom just hem från 3:e dagens supande på
Piteå Dansar och ler! Det tär lite grann på omdömmet!!!!:fyllisar

När jag ligger och glor på fläckarna i taket så brukar jag föreställa mig hur överjävligt skönt det är att ligga i sängen dom där vakna minutrarna mellan när väckarklockan ringer och du går upp utan val för att du måste till jobbet.
Fy fan vad skönt det är att ligga där och vara astrött. Värre är det att man måste gå upp. Tänker så att man får ligga och ha det så skönt nu på natten istället när man faktiskt har möjlighet. Brukar funka mig mig. En annan tanke är att föreställa sig att man typ är stålmannen som flyger över stan och grejer. Flyga har jag velat kunna göra så länge jag kan minnas. Därför har jag lätt att fokusera på den tanken och blir då tillräckligt okoncentrerad nog för att somna.

Ska göra så alldeles strax. Gonatt!

NoFearGirl skrev:

Alltså.. Inte att man är stålmannen :rofl
Att föreställa sig att flyga räcker gott och väl om man är över 10 år :tummenupp

Men visst var det fint skrivet?

Last edited:
FreddaGädda skrev:
2338501 Alltså.. Inte att man är stålmannen :rofl
Att föreställa sig att flyga räcker gott och väl om man är över 10 år :tummenupp

Men visst var det fint skrivet?

Jätte!! Men funkar det så är det bra!!
:pannkyss

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...