Sova? Hurdå?!

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Vet att det är 10 592 tråden om sömnlöshet men jag har testat ALLT nu.

Har försökt sova sen kl 8:a..

Gymmade 3 timmar idag så brist på fysisk aktivitet är inte felet.

Har testat:

Ducha varmt och gå å lägga sig fuktig, Lyssna på cornelius på minimal volym, bäddat rent sängen, onanerat,druckigt en stor kopp varm pucko med vispgräde och konjak, Följt av en whisky. Tagit en slurk hostmedicin, gick å la mig i soffan men inte änns 4:ans trista "god bless amreica" program fick mig att somna.

Kan ligga still i 20 min och va as trött sen vänder jag på mig och blir pigg..

Någon ide jag inte testat? Funderar på att ta en jogging tur men trr det blir värre..

prulle skrev:
2334699 Vet att det är 10 592 tråden om sömnlöshet men jag har testat ALLT nu.

Har försökt sova sen kl 8:a..

Gymmade 3 timmar idag så brist på fysisk aktivitet är inte felet.

Har testat:

Ducha varmt och gå å lägga sig fuktig, Lyssna på cornelius på minimal volym, bäddat rent sängen, onanerat,druckigt en stor kopp varm pucko med vispgräde och konjak, Följt av en whisky. Tagit en slurk hostmedicin, gick å la mig i soffan men inte änns 4:ans trista "god bless amreica" program fick mig att somna.

Kan ligga still i 20 min och va as trött sen vänder jag på mig och blir pigg..

Någon ide jag inte testat? Funderar på att ta en jogging tur men trr det blir värre..

I hear you my brother.. ja har samma problem ;) prova o drick 8 öl i snabb takt.. då somnar du! Nej asså ja vettefan heller va ja ska göra.. men hostmedecin? :näsblod morfinet i då eller woot?

Försäk att ta på dig hörpluggar så du inte hör nått.. lägg dig o gör INGET annat än o försök sova.. kolla inte på tv eller nått.. lyssna inte på musik..

Själv har ja inget som hjälper.. mer än att gå upp kl 4 dagen innan..

Godnatt älskling!

Edit.. läste nu i lilla gröngölingsboken att man kan spänna sig ALLT man kan i alla muskler så länge man bara kan.. tills man är så trött att man inte kan lyfta armarna.. sen försök sova..

Rock ´n Robin skrev:
2334702 I hear you my brother.. ja har samma problem ;) prova o drick 8 öl i snabb takt.. då somnar du! Nej asså ja vettefan heller va ja ska göra.. men hostmedecin? :näsblod morfinet i då eller woot?

Försäk att ta på dig hörpluggar så du inte hör nått.. lägg dig o gör INGET annat än o försök sova.. kolla inte på tv eller nått.. lyssna inte på musik..

Själv har ja inget som hjälper.. mer än att gå upp kl 4 dagen innan..

Godnatt älskling!

Edit.. läste nu i lilla gröngölingsboken att man kan spänna sig ALLT man kan i alla muskler så länge man bara kan.. tills man är så trött att man inte kan lyfta armarna.. sen försök sova..
Det sista måste testas..

Hostmedicinen är model cocelanaetifin och brukar få mig skit trött. Gjorde misstaget att blanda 10 cl av den med en cider när jag gick i 8:an däcka på 10 min och vakna helt pigg, tydligen tålde jag mer nu.. Saken är den att ligger jag helt still blir jag pigg :näsblod. Gick upp kl 4 igår tyvär på eftemiddan därför jag ville sova tidigt...

Fan vaknade, gjorde frulle, jogga till gymmet, tränna, jogga hem, vattna blomerna, stekte burgare, diska, gick å la mig..

Alkohol är ju en klassiker. Kanske ingen bra idé att börja pimpla kl 0300 på morgonen men ändå...

Är det svalt och skönt i sovrummet? Det kan hjälpa.... Annars finns det ju insomningstabletter
Fick prova av en kollega, sov som en sten:tummenupp

Börja med att gå upp tidigt, om du ligger o sover till 12 på dagarna är det ju bara naturligt att du vrider på dygnet.

Sätt på musik som du kan rocka loss, till sen vrid upp till max och hoppa runt till några låtar så sover du gott sen.

Jag kan meddela att jag fick mycket svårt att sova när jag tränade mycket. Man tror att man ska bli skittrött och somna direkt efter ett hårt pass på gymet men icke.

Jag blir däremot trött av att vara utomhus mycket. Frisk luft är medicinen.

Eh, du sa du dushade VARMT... Fel fel fel, du ska dusch kallt, man somnar bäst när kroppens temp är påväg NER, så ta en kall dusch, det är vad jag har hört man ska göra:tummenupp

Thermal skrev:
2334918 Börja med att gå upp tidigt, om du ligger o sover till 12 på dagarna är det ju bara naturligt att du vrider på dygnet.
Gick upp tolv idag och det är det tidigaste jag har vaknat på några veckor, men nu är jag sjukt trött och seg istellet. Somna vid 5 efter 9 timmars försök..

Scorpion.SE skrev:
2335100 Eh, du sa du dushade VARMT... Fel fel fel, du ska dusch kallt, man somnar bäst när kroppens temp är påväg NER, så ta en kall dusch, det är vad jag har hört man ska göra:tummenupp

Humn. Duschar man kallt så kommer du (kanske) sänka kroppens temperatur
någon tiondel eller sådär, alltså kommer kroppen vilja värma upp sig... Då
är ju temperaturen på väg upp.

Så det kan allt ligga något i vad han säger...

prulle skrev:
2335231 Gick upp tolv idag och det är det tidigaste jag har vaknat på några veckor, men nu är jag sjukt trött och seg istellet. Somna vid 5 efter 9 timmars försök..
Som sagt, där har du svaret. Kliv upp vid 8 i alla fall, oavsett när du somnade. Gör det ett par dagar i rad så kommer du att slockna som ett ljus. Fuska INTE genom att sova en stund på eftermiddagen, håll dig vaken. Och som redan har nämts, frisk luft och hyfsad kost skadar inte.

Lider själv av detta i perioder. Det som funkar för mig är:

1) Svalt i rummet (runt 17-18 grader). Mycket svårt med nuvarande väder utan AC.

2) Tyst i rummet! Om du störs av ljud använd hörselproppar (gula mjuka finns på apoteket).

3) Använd enbart sovrum / säng för sömn (och sex så klart). Inte surfa på nätet eller kolla på TV eller allra sämsta jobba.

4) Om du inte somnat på max 1 timme, gå upp och drick varm chocklad eller nåt.

5) Ha sex eller onanera.

6) För att bryta en ond cirkel med insomningsproblem kan det vara bra att ta Stilnoct 5 eller 10 mg i en eller två dagar.

7) Är problemet att man vaknar och inte kan somna om finns Propavan, som inte är beroendeframkallande.

Tydligen skall KBT (kognitiv beteende terapi) fungera mycket bra mot sömnbesvär. Har inte provat själv.

Lantis skrev:
2335428

1) Svalt i rummet (runt 17-18 grader). Mycket svårt med nuvarande väder utan AC.

Tipsar om att sådana där värmepåsar man kan över axlarna (med vete i?) även kan läggas i frysen. Störtskönt att lägga på fötterna eller huvudet nu.

Och ge fan i att dricka Cola eller Kaffe efter lunch.

Thermal skrev:
2335336 Som sagt, där har du svaret. Kliv upp vid 8 i alla fall, oavsett när du somnade. Gör det ett par dagar i rad så kommer du att slockna som ett ljus. Fuska INTE genom att sova en stund på eftermiddagen, håll dig vaken. Och som redan har nämts, frisk luft och hyfsad kost skadar inte.
Försöker ta igen 4 timmar per dag så imorn blir det åtta.

Jag jobbar skift, vilket innebär ganska knasiga omställningar i dygnsrytmen från vecka till vecka. Jag är den typen så har jag vridit på dygnet så att jag vill sova först klockan 4 på morgonen, så gör jag det helt enkelt. Sätter klockan på 8 timmar senare, och går upp då. Sen kan det ju vara att jag börjar klockan 6 på morgonen efter en period med nattskift, men det är bara att gilla läget - en dag klarar man ju utan att ha sovit. Sen är ju dygnet tillbakavridet. Bara korkat att ligga och smiska sig själv tills man somnar - efter flera timmar.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman