Sotar.. bestyckningsrelaterat.

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Hej!
Har en enstånka med öppnat luftfilter och slipon. Har kört hojen ca 20mil och upptäckt att höger bakblinkers blivit svart av sot. Beror detta på för fet blandning? Jag satte i ett 160-huvudmunstycke och fick hojen att gå rent och fint (hade 155mj innan luftfiltermodden). Men igårkväll (kallare luft) tvekade hojen på gas vid maxgas från ca 80km/h. Detta borde väl peka på en mager blandning? Provade att choka och och då kändes inte "boggandet" på samma sätt.

Vad jag har läst på nätet rekomenderas 160mj vid öppnat luftfilter och avgas på denna hojen. Kan det vara så att nålen behövs lyftas för att övergången mellan 3/4gas och fullgas ska bli mjukare.

Men varför sotar hojen om den nu går snålt? Kan det var att hojen bluddrar och smattrar vid avslag som gör sot?

Många frågor och teorier blir det.. Kom gärna med förslag/teorier.

90% av normal körning är det lågfartsmunstycket som jobbar.
Mao troligast är det på lågfart du ska leta.

Mats

Det sitter samma lågfartsmunstycke som det gjorde innan jag öppnade upp luftfiltret helt. Hojen borde ju gå snålare nu när luftfiltret är mer öppet. Hur kommer det sig då att det sotar? För det är väl en fet blandning som leder till sot?

Huvud munstycke är väl bara max gas. Mellan är väl lågfart å nål. Sänk nålen ett snäpp och lite större huvudmunstycke kanske. Om den tvekar på fullgas.

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back