Sota ur kröken?

  • Thread starter Thread starter LGS
  • Start date Start date

LGS

Ett rött mullrande moln...
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Ducati Monster 620Sie -03
Vilket är det effektivaste sättet att sota ur kröken? :brinnerup
Helst med enkla medel, d.v.s sånt som vem som helst har hemma i garderoben.
Vilken anslutningsdiameter det är på en mitos förgasare?(Dell'Orto 28mm)
Har en bit att åka om jag ska mäta och det orkar jag inte. :gnissla
/Ludde
 
häll i diesel och låt stå över natten..... :tummenupp
 
LGS skrev:
Vilket är det effektivaste sättet att sota ur kröken? :brinnerup
Helst med enkla medel, d.v.s sånt som vem som helst har hemma i garderoben.
Vilken anslutningsdiameter det är på en mitos förgasare?(Dell'Orto 28mm)
Har en bit att åka om jag ska mäta och det orkar jag inte. :gnissla
/Ludde

Antar att du inte har tillgång till en gasbrännare, men det funkar väldigt bra.
Åk till närmaste verkstad eller å fråga, kan ju inte kosta så mkt :)
 
ok, jag e lite sugen på att köpa en effektkrök, men alternativet är ju att sota ur originalet och köpa en ny dämpare. Är först och främst ute efter ljudet, men om man märker skillnad i effekt med krök så är det ju inte fel. Det är bara att jag inte vet om det är värt 2000 spänn om jag ska sälja den i höst. (vet att det varit uppe liknande trådar tidigare)
/Ludde
 
0nicke0 skrev:
Bensa i kröken å tänd på.. inte för mycket bara då blir det en bomb :D

Haha, är ju tvärtom.. Ju mer du häller i, ju mindre sprängrisk.. har du i bara en skvätt så är det risk att det puffar lite, men inte mycket..
 
Edholm skrev:
Haha, är ju tvärtom.. Ju mer du häller i, ju mindre sprängrisk.. har du i bara en skvätt så är det risk att det puffar lite, men inte mycket..


Det är kul när det smäller ut en stor fin låga, man blir bara lite rädd när man inte hinner undan med händerna (lite småvarmt!!!). :tungan
 
Om det inte gör något att kröken blir glödande varm - ge på så mycket du vågar med en gasolbrännare eller gassvets. Du behöver inte ens demontera avgassystemet när du gjort det ett par gånger - och vet hur mycket värme som krävs för att förbränna sotet till aska. Explosionsrisk finns, använd ögonskydd - och håll till utomhus med en pulverbrandsläckare i omedelbar närhet. Att palta med diverse rengörningsvätskor funkar också, men är dyrare.
 
Men åhh...
Åk till typ allman eller nåt och köp lite kaustik soda... Blanda ut litegrann med vatten i en hink (akta det är mkt frätande) häll skiten i avgasröret och skaka (täpp för ändarna)... Gör detta ca. 2-3 ggr och sen har du ett riktigt rent system... Om man ska elda så elda 3-4 ggr annars så blir det inte bra...
 
Svanen skrev:
Men åhh...
Åk till typ allman eller nåt och köp lite kaustik soda... Blanda ut litegrann med vatten i en hink (akta det är mkt frätande) häll skiten i avgasröret och skaka (täpp för ändarna)... Gör detta ca. 2-3 ggr och sen har du ett riktigt rent system... Om man ska elda så elda 3-4 ggr annars så blir det inte bra...

Har du prövat eller är det en teori?
 
cRoC skrev:
Som anders säger, gasol eller bassvets brukar funka fint. Men hur blir det med dämparullet?

Man får väll låta bli att elda på ljuddämaren.. Den lär ju smälta innan du får bort nå sot.. om man inte borrar upp niten dvs..
 
_SuperMot_ skrev:
Diesel är det bästa! Gör kröken skinande ren! :D

se där.... en till som vet hur en riktig karl gör!!! :hihi

Mer diesel åt folket...
 
*/ ?>
Nyheter
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Back
Top