SOS i Mobilen!!!! LÄS!!!!!!!!!!!!!

Mr_Flax

Syns i Depån
Gick med
23 Sep 2004
Hoj
Honda 900 fighter, sukka k5 banhoj o två st husqvarna 258
Ja.. morsan ringde i morso o kollada hur bakis ja var efter midsommarfirande! tjejen frågade varför det stog ICE-Mor i mobilen... förklarade varför o kom på att jag läst detta på sporthoj för ett bra tag sedan (läs år sedan)...

tänkte att det kan inte skada o återigen upplysa alla hojåkare om hur bra det är om olyckan är framme!

http://www.sosalarm.se/sv/112/Informationsmaterial/ICE/

Kör lungt därute!

mvh robb

en bit över 200 pers som läst tråden...

ingen tycker någonting om detta? bra/dåligt??

kommer ni lägga in detta i era mobiler?

mvh r

Hittar ngn mig runt ett träd tycker jag att det finns bättre saker att göra än att ringa mina anhöriga.

Eller helt enkelt, jag skulle inte vilja att någon hysterisk människa ska ringa och tjata på mina anhöriga utan att jag kan göra något åt det...

Är ju bara att ringa random i telefonboken, eller har jag missat ngt??

Det är ju knappast ICE som räddar mitt liv.

Det handlar kanske om mer saker än om att underätta anhöriga. Man kan snabbt få reda på var man kan hitta en journal, vilka mediciner man är allergisk mot. Samt om det finns underliggande viktiga sjukdommar.

Själv har jag iaf lagt in den, men jag har en legitimation som även ger lite extrauppgifter på blodgrupp och lite grejer...

en bit över 200 pers som läst tråden...

ingen tycker någonting om detta? bra/dåligt??

kommer ni lägga in detta i era mobiler?

mvh r

Jag har ICE på brorsan sen många år tillbaka i mobilen, morsan skulle bli för hysterisk om hon fick ett sådant samtal. Så det är en bra uppmaning tycker jag!:tummenupp

japp i min mobil står de ICE på makens och min mamma namn..tror jag läste det här för nått år sen.:)

Det handlar kanske om mer saker än om att underätta anhöriga. Man kan snabbt få reda på var man kan hitta en journal, vilka mediciner man är allergisk mot. Samt om det finns underliggande viktiga sjukdommar.

Själv har jag iaf lagt in den, men jag har en legitimation som även ger lite extrauppgifter på blodgrupp och lite grejer...

vart har du fått ett sånt leg ifrån?

Last edited:
La precis in det och döpte även om dem till mamma å pappa (vet inte varför jag inte skrev mamma å pappa tidigare). En till positiv sak är att de numrena nu är lättare att hitta i telefonboken, inte många namn som börjar på ICE ;)
Låter praktiskt, jag vet inte ens själv vad jag har för blodgrupp :rolleyes:.
Tänkte traska in och dela med mig av lite blod någon dag och får väl reda på det då hoppas jag...

Har även funderat på att fixa friendfinder så att jag ska gå att lokalisera ifall jag är borta för länge så att säga... inte så kul att ligga och vänta i ett dike några timmar på att nån ska passera :gnissla

Last edited:
Har inlagt Icenummer ja me, kan ju förenkla en del för ambulans/sjukhuspersonal + att ens föräldrar nog vill ha reda på om nåt har hänt så fort som möjligt.

La precis in det och döpte även om dem till mamma å pappa (vet inte varför jag inte skrev mamma å pappa tidigare). En till positiv sak är att de numrena nu är lättare att hitta i telefonboken, inte många namn som börjar på ICE ;)

Låter praktiskt, jag vet inte ens själv vad jag har för blodgrupp :rolleyes:.
Tänkte traska in och dela med mig av lite blod någon dag och får väl reda på det då hoppas jag...

Har även funderat på att fixa friendfinder så att jag ska gå att lokalisera ifall jag är borta för länge så att säga... inte så kul att ligga och vänta i ett dike några timmar på att nån ska passera :gnissla

Du behöver inte veta vilken blodgrupp du har för ingen kommer ge dig blod utan att först ta en blodgruppering och ett förenlighetstest av ditt blod.

Alla uppgifter som sjukhuset behöver finns att hämta i databasen.
Anhöriga, telefonnummer etc.
Det står även vart man är mantalsskriven vilket gör att det är lätt att ta kontakt med lokala sjukhuset för eventuell journal, om det skulle behövas.
De som har sjukdomar som är av intresse har antingen lappar i plånboken eller halsband som talar om vad det gäller.

Jag fixa det nu i min telefon, väldig bra för dom som tar hand om mej om olyckan är framme.

japp i min mobil står de ICE på makens och min mamma namn..tror jag läste det här för nått år sen.:)

vart har du fått ett sånt leg ifrån?

Jag har blödarsjuka, alla med den egenskapen har ett legg vet jag, det är ju lite praktiskt om dom vet det på akuten. Men kanske inte alla får ett leg med blodgrupp. Iallafall är det bra om man snabbt kan få info från anhöriga om viktiga saker.

Inte alla sjukhus eller vårdinrättningar har datoriserad journalsystem än, så det kan ta några timmar kanske dagar i värsta fall att få fram en journal.

Sen spelar kanske inte ICE så stor roll vid dödsfall, Polisen går på andra register för att avgöra vem som ska underrättas.

Last edited:
Det står även vart man är mantalsskriven vilket gör att det är lätt att ta kontakt med lokala sjukhuset för eventuell journal, om det skulle behövas.
De som har sjukdomar som är av intresse har antingen lappar i plånboken eller halsband som talar om vad det gäller.

HUR ska sjukhuset kunna ha din närmaste närstående i sitt journalsystem om du varit kry innan och aldrig varit där och bor ensam på din adress? Sånt matas in manuellt och när det är aktuellt.

I CFUn finns information om din hemadress, och om du är gift, ogift eller frånskild. Inte information om vem som är din särbo och hennes telefonnummer, eller din morsas mobilnummer eller telefonnummer på landet.

Jag jobbar ute i fält och har inte tillgång till journalsystemen när jag är ute och kör. Det är inte alltid så lätt att snoka reda på telefonnummer till närstående som behöver kontaktas. Den sjuke ger sitt medgivande, men kan inte själv uppge nummer. Lägg in ICE även på farmors telefon!

I vilken databas? Hur ska sjukhusen kunna lista ut hur man kontaktar någon?

Min fru har t ex mitt mobilnummer inlagt som ICE. Utan det skulle nog ett sjukhus få en del problem att få tag på mig. Visst hemnummeret finns att hitta men är man inte hemma så blir det svårare. Dessutom används samma grej i flera andra länder.

Sen är jag inte helt säker på att sjukhusen har något system där de kan se vilka anhöriga man har.

HUR ska sjukhuset kunna ha din närmaste närstående i sitt journalsystem om du varit kry innan och aldrig varit där och bor ensam på din adress? Sånt matas in manuellt och när det är aktuellt.

I centralregistret, d.v.s inte journaldatabasen.
Kanske lite "storebror ser dig" men alla människor som är Svenska medborgare finns registrerade.

I centralregistret, d.v.s inte journaldatabasen.
Kanske lite "storebror ser dig" men alla människor som är Svenska medborgare finns registrerade.

Jag nämnde CFUn, Centrala FolkbokföringsUppgifter. Storebror ser dig inte så väl att närståendes telefonnummer finns med där.

Jag nämnde CFUn, Centrala FolkbokföringsUppgifter. Storebror ser dig inte så väl att närståendes telefonnummer finns med där.

Nej, att ett register skulle lösa alla upptänkliga frågor finns inte.
T.o.m Ratsit.se funkar som komplement.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...