Soppapump & Spridare

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Hej igen!

Som ni säkert förstått går jag i planer att koppla på en stressflekt på min daytona... Så ni som KAN, kan väl ge mig lite råd...

1. Soppapumpen, MÅSTE man byta den, eller beror det på hoj?
2. Spridare... samma fråga.
3. Någon som vet vad stakarna pallar med på en daytona 955i? Det sägs olika saker i olika forum.
4. Mappning måste ju göras... Men finns det inget liknande PCIII fast för turbohojar.
5. Hur funkar mappningen? Höjer man soppainsprutningen i takt med hur mycket luft som skickas in i motorn eller vilket varv motorn har?

Utgå ifrån att jag drömmer om 200 hp... inte mer... kanske mindre...

Oj va mycke frågor! :kocko
Tacksam för svar på hälften :Bugar
 
1. Beror på hoj. Om hojen har måste du säkerligen byta pump men din har ju sprut efter vad jag förstått och då måste du _kanske_ byta, det beror på pumpens kapacitet.
2. Beror på kapacitet.

5. Båda sakerna påverkar men varvet påverkar ju också hur ofta spridarna triggas = påverkar inte reellt.
Men mängden luft påverkar, dock inte så mycket som man kan tro eftersom bränsletrycket höjs i takt med laddtrycket. Dock måste du ha möjlighet att justera bränslemappen efter varv och laddtryck.
 
Innebär det att det måste sitta någon sorts luftmassemätare eller tryckmätare som kopplas till styrboxen?
 
Antagligen men sök info om hur man gör på just din knarr. Googla!
 
Trajjans sprut kräver ingen pc3 den går att ompogramera med tuneboy ett program för att mappa om orginalsprutet.
 
Borsiin JR skrev:
Trajjans sprut kräver ingen pc3 den går att ompogramera med tuneboy ett program för att mappa om orginalsprutet.


Hmm den klarar nog inte övertryck dock

Spridare plockar man från bilsidan volvos gröna v70r spridare blir bra i detta fall

soppapump byter man till fetare

Ekonomivarianten som funkar JÄKLIGT BRA för att fuela ett turbobygge är
progresiv regulator denna tillsammans med den ovanbeskrivna tuneboyen skulle nog funka fint ( så byggdes mina första busakitt+pc2a)

Styrsystemet jag använder numera funkar förträffligt
man pluggar in i mellan standard ECU och spridar kontakterna

med detta system kapar man pulsen till hälften om dubbelt så stora spridare monteras (procentsats beroende p spridarstorlek)

sen läggs det till i procent i funtion av laddtryck
denna dosa har flera bra funktioner så som laddtrycksstyrning

" blockoff" funktion av orginal mappsensor då denna inte klarar att läsa övertryck och på dom flesta hojar då ger felkod

Enda tråkiga med detta system är dock priset på 8400kr
men vad gör man
 
andersson turbo skrev:
Hmm den klarar nog inte övertryck dock
Ekonomivarianten som funkar JÄKLIGT BRA för att fuela ett turbobygge är
progresiv regulator denna tillsammans med den ovanbeskrivna tuneboyen skulle nog funka fint ( så byggdes mina första busakitt+pc2a)

Vad är en progresiv regulator?
Hur funkar den, http://www.misab.se/tryckregulator.htm vilken ska jag ha?

Funkar dessa spridare http://forum.lazzat.se/archive/index.php/t-15070.html , eller är det för mycke/lite?

Hur mycket blir man skyldig för en tuneboy?
Vart får jag tag på den?

haha...
mitt vokabulär ovan får mig att låta som ett pucko :kocko ... hehe, men ni hajar nog :3freak
 
Last edited:
t.otte skrev:
Vad är en progresiv regulator?
Hur funkar den, http://www.misab.se/tryckregulator.htm vilken ska jag ha?

Funkar dessa spridare http://forum.lazzat.se/archive/index.php/t-15070.html , eller är det för mycke/lite?

Hur mycket blir man skyldig för en tuneboy?
Vart får jag tag på den?

haha...
mitt vokabulär ovan får mig att låta som ett pucko :kocko ... hehe, men ni hajar nog :3freak



Japp dom spridarna ska du ha å så får du en över i reserv hehe


mallpassis progresiva regulator måste byggas om så man får ca 3-1 i utväxling

Jag tillverkar annars regulatorer skicka pm till mig med pris på mallpassin där

jag kan kanske hjälpa dig med modifieringen eller eventuellt hel regulator om du är intreserad


Peter
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top