Soppakran

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Kör en Bandit 1200 Mk1 något preppad, kammar portad RS36
Men funderar på det där med soppakran och RS fuggar.

Tycker det verkar funka lite skumt, har ju orginal vaccum kran och RS har väl ingen vaccum funktion eller?

Kört i pri läget men ska man skaffa en annan kran och finns det alternativ till dom där pingle som ju aldrig passar rakt av.

Bad Bandit (3 av 3).jpgBad Bandit (1 av 3).jpg
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Enligt min manual på RS38:eek:r så står det faktiskt beskrivet om vakumuttag på dem. De grejorna hade dock inte jag på mina förgasare så det blev en hemmasnickrad kranlösning för mig.

Edit: Finns ju förgasargummin med uttag för vakum också iofs.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hur ser din original kranlösning ut? I de fall det är gänga så letar jag upp gängar och åker sedan till närmaste rörläggar-grossist och handlar kran. Flödar massor och kostar småpengar.
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Orginal kranlösningen är sukka orginal, tror den sitter med 2 m6 uppåt i en fläns så det är ju
inte så snkelt kanske
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Orginal kranlösningen är sukka orginal, tror den sitter med 2 m6 uppåt i en fläns så det är ju
inte så snkelt kanske

En Pingel-lösning består ju av deras adapterplatta A1602C.jpg samt en 3/8 NPT gänga. Antingen kan man köpa den för 30$ eller tillverka en kopia och sen sätta dit en VVS kran.

Ett annat alternativ är att leta upp vilka modeller denna platta passar till och kolla om de har en manuell soppakran original. Ladda upp hur din kran ser ut med tätningsytan mot tanken och mät skruvavståndet.
 
Last edited:

moddlaren

Guest
Hej

Dom flesta cross hojar har kranar med 2 st skruvar upp i tanken,, billiga och har ca 6-8mm genomsläpp flödar flera liter i minuten,, faktiskt mer än pingel:gnissla
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Hmm jo en fläns går ju att tillverka, fast cross kran var ett bra tips det ska jag kika närmre på
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Mitt tips e att du hör med den eminente hydraul/pneumat-experten stf-paps här inne om de finns en inte allt för dyr backventil, gärna om den går att öppna... Den sätten man mellan slangen från insugsröret och vaccumavstängningen på orginalkranen.
Den skall spärra så att när undertrycket mellan kran och backventil är högre än i insuget.
Så att när man startar motorn å den hoppar på tomgång så har man mycket bra undertryck i slangen, men så fort man öppnar trottlarna på en RS, TMR. FCR så försvinner de under trycket. Å då fixar backventilen så att kranen e oppen tills man släpper på undertrycket.
Vill man se att det fungerar så sätten man ett T-rör mellan kranen å backventilen för att hålla koll att de verkligen e undertryck å kranen e öppen.
Så om de finns en inte allt för dyr sådan backventil så renderar den minst ombyggnad.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Trådlyft!

Har också en vässad B12 som det är monterat CV40 fuggar på, problemet är att vacuumanslutningen på originalkranen tar i locken på fuggarna så tanken hamnar inte på plats längre....

Tänkte höra om det är pingel som gäller eller om det finns någon bra tredjepartskran som passar rakt av på en bandittank och funkar som originalet d v s med vaccum fast som inte bygger ner lika långt så att den går fri från de större(högre) fuggarna?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top