Soppakran 660...

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Alla -04or jag har kollat på har en soppakran med litet handtag (där man slår över ON/OFF/RES) utåt. På min hoj är handtaget inåt motorn och går knappt att slå om, det är dessutom en annan soppakran. Fick höra av en kille att jag har fått kranen som sitter på -03orna.

Är det nån mer som har samma problem? Jag skulle vilja byta kran för det går inte att slå om när man kör, vilket är irriterande när hojen börjar hosta. Det måste väl gå på garantin eller nåt liknande? Måste jag isåfall göra det där jag köpte hojen eller funkar annan KTMhandlare lika bra?

//Emmi
 
Det kan ju vara så att du har en så tidig 04:a att dom fortfarande monterade samma kran som på 03:orna.
Men det är väl inga problem. Det vara likadant på ex 625 02 och jag upplevde inte det som ett problem.
Klart det var lite tajtare än om kranen skulle varit på andra hållet men inget problem.
Kan inte tro att det skulle gå på garantin eftersom fabriken monterar vilken kran dom vill när dom sätter ihop hojen.
Men vad kan en ny kran kosta om du ändå vill byta? Kanske 200 kr?
 
420 skrev:
Det kan ju vara så att du har en så tidig 04:a att dom fortfarande monterade samma kran som på 03:orna.
Men det är väl inga problem. Det vara likadant på ex 625 02 och jag upplevde inte det som ett problem.
Klart det var lite tajtare än om kranen skulle varit på andra hållet men inget problem.
Kan inte tro att det skulle gå på garantin eftersom fabriken monterar vilken kran dom vill när dom sätter ihop hojen.
Men vad kan en ny kran kosta om du ändå vill byta? Kanske 200 kr?

Lyckades du slå över till reserven medan du körde? Jag har inte en chans att ni in där om jag inte hoppar av, sätter mig på huk och drar av mig handskarna.
Och man ser ju inte vad den står på?
 
Slå över den direkt på reserv då, så slipper du problemet.
 
Sammalunda på min 620SC. Det går att slå över kranen under körning, men lite pilligt är det allt. Man får lära sig vad som är reserv och vad som är ordinarie läge. Jag tror de monterat kranen på det sättet för att minska risken att bryta av vredet eller bara få det ur vägen lite (alternativt är monteringsgubbarna lite :fyllisar )
 
Taskigt nog så har man ju inget att slå över till när den börjar hosta då. Egentligen spelar det ingen roll, men det är surt att ha en sån kran när alla andra har andra kranar som är användarvänliga.
 
Emmi skrev:
alla andra har andra kranar som är användarvänliga.

Jag har inte heller en användarvänlig kran. :(

Lyckas alltid köra första åket med den i res-läge = lika jobbigt pinsamt varje gång... Jädrans!

Kan man inte vända den rätt bara? Jag har funderat på det men aldrig lyckats få tummen ur... ehhm... Någonting...


Och grattis! Är du mycket mer nöjd med 660´in än 640´in?
 
Skiljer sig din kran egentligen från de senare modellerna annat än på monteringen? Annars borde det väl bara vara å lossa den från tanken, vrida den 180grader så vredet är utåt, täta/montera den på nytt och köra vidare !?

Oki, jag har ej sett kranen på 03 eller 04 så jag vet ej om de skiljer sinsemellan men teoretiskt borde det väl bara vara å vända den?
 
kiko skrev:
Oki, jag har ej sett kranen på 03 eller 04 så jag vet ej om de skiljer sinsemellan men teoretiskt borde det väl bara vara å vända den?

Ellerhur! Ska fan kika på det nu, återkommer med info, osv... Vet ju förihelvete inte om jag kör på reserven nu ens en gång, minns inte om jag återställde den efter första soppatorsken... Tankspridd är bara förnamnet...
:huvet
 
Emmi skrev:
Lyckades du slå över till reserven medan du körde? Jag har inte en chans att ni in där om jag inte hoppar av, sätter mig på huk och drar av mig handskarna.
Och man ser ju inte vad den står på?

Jag hade inte heller några problem med varken 625 elloer 660, man vande sig liksom!
 
Om det är samma kran som på 640:n så har jag en över.
 
Emmi skrev:
Lyckades du slå över till reserven medan du körde? Jag har inte en chans att ni in där om jag inte hoppar av, sätter mig på huk och drar av mig handskarna.
Och man ser ju inte vad den står på?

Ja jag hade inga problem att vrida på kranen när jag körde.
Och man behöver ju inte se ad det står på kranen för det finns ju bara två lägen :)
 
420 skrev:
Ja jag hade inga problem att vrida på kranen när jag körde.
Och man behöver ju inte se ad det står på kranen för det finns ju bara två lägen :)

Det är inte samma kran som sitter på-04an, det är en annan kran. Jag har oxå funderat på att vända den.
Jag fattar inte hur ni kommer in och kan vrida den utan att ta av er handskar. Det är ju massa skit i vägen. För mig finns det inte en möjlighet, får väl gå hem och öva. Det finns tre lägen ju, on, off, res. Off märker man ju ganska fort om man har fått på, res & on är lite värre.
 
Emmi skrev:
Det är inte samma kran som sitter på-04an, det är en annan kran. Jag har oxå funderat på att vända den.
Jag fattar inte hur ni kommer in och kan vrida den utan att ta av er handskar. Det är ju massa skit i vägen. För mig finns det inte en möjlighet, får väl gå hem och öva. Det finns tre lägen ju, on, off, res. Off märker man ju ganska fort om man har fått på, res & on är lite värre.
Tyvärr skiter det sig nog med att vända kranen eftersom slangen kommer peka framåt då och blir för kort och får en skum väg att gå, skaffa ny kran är nog lösningen tyvärr

(Tack Mathias för att jag fick den med rätt kran :D )
 
The_Wanderer skrev:
Tyvärr skiter det sig nog med att vända kranen eftersom slangen kommer peka framåt då och blir för kort och får en skum väg att gå, skaffa ny kran är nog lösningen tyvärr

(Tack Mathias för att jag fick den med rätt kran :D )
:finger Vafan skulle du få hojen med rätt kran på för! Jag tänker INTE hjälpa dej att bygga lowrider igen! :4skrika :rofl
Jag har inte kollat på kranen, den får väl vara som den är... jag får väl skaffa mindre fingrar eller nåt? :3freak
 
Emmi skrev:
:finger Vafan skulle du få hojen med rätt kran på för! Jag tänker INTE hjälpa dej att bygga lowrider igen! :4skrika :rofl
Jag har inte kollat på kranen, den får väl vara som den är... jag får väl skaffa mindre fingrar eller nåt? :3freak
Hehe, En sen kväll byter vi med Zeb hoj, han märker det säkert inte...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top