Soppaförbrukning på en gammelgixxer???

lpdata

Hayabusa
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Hayabusa RX-1...Lynx 550-08
Hej alla,

Har en GSXR 1100 av årsmodell 1991 det som är gjort på den är ett Hindle helsystem, kn-filter och gått upp 12steg på munstycken, den är bänkad av ReemRacing och kurvan och mätvärden visar att den går med rätt blandning osv. Den ger numera 123hkr på slangen.
Soppaförbrukningen är ca 0.8 blandad gasglädje :D
Polaren har en ZX-9 95:a som drar 0.44 mao så får jag tanka stup i kvarten när vi är ute och leker.

Vad är soppaförbrukningen på era gammelgixxrar? Även ni med andra cyklar med ungefär samma motor får oxå gärna svara.

Mvh Lasse

lpdata skrev:
Hej alla,

Har en GSXR 1100 av årsmodell 1991 det som är gjort på den är ett Hindle helsystem, kn-filter och gått upp 12steg på munstycken, den är bänkad av ReemRacing och kurvan och mätvärden visar att den går med rätt blandning osv. Den ger numera 123hkr på slangen.
Soppaförbrukningen är ca 0.8 blandad gasglädje :D
Polaren har en ZX-9 95:a som drar 0.44 mao så får jag tanka stup i kvarten när vi är ute och leker.

Vad är soppaförbrukningen på era gammelgixxrar? Även ni med andra cyklar med ungefär samma motor får oxå gärna svara.

Mvh Lasse

0,8!!!!!!!!! en gammelgixxer brukar ta 0,5 blandadkörning och 0,7 om man gasar på ordentligt. Inte ens min turbogixxer tar 0,8.

Last edited:
gixxer_1255 skrev:
.... Inte ens min turbogixxer tar inte 0,8.
Jaha? Hur ska man tolka det? Dubbla negationer i samma mening :hihi
(sorry, kunde inte låta bli) :7peta

0,8? Det tar ju min Renault. I mina öron låter det mycket om det inte är oerhörda mängder gasglädje.
Men ok om det är maximal nertaggning efter varje böj och dragning till redline på varje spett. Då är väl 0,8 inte så farligt.

Robban_C skrev:
Jaha? Hur ska man tolka det? Dubbla negationer i samma mening :hihi
(sorry, kunde inte låta bli) :7peta

JAJA, det blev lite fel!!!!!!!

electronaut skrev:
Vad är ett emolusionsrör och vad är det till för?

Det är röret som trottelnålen går upp och ned i för att bestämma bränslemängden som ska sugas upp av insugsvakumet via huvudmunstycket. Både emulsionsrör och trottelnålar slits med antal körda mil.

Fan vad skönt det känns att det är flera som ställer upp bakom mig och betalar mycket i bensinskatt :tummenupp

Då kör jag vidare med mina troligtvis slitna emulitionsrör, kan bli ett fint vinter jobb :D

Måste jag bänka om den efter byte av dessa rör och nålar?

Mvh Lasse

lpdata skrev:
Fan vad skönt det känns att det är flera som ställer upp bakom mig och betalar mycket i bensinskatt :tummenupp

Då kör jag vidare med mina troligtvis slitna emulitionsrör, kan bli ett fint vinter jobb :D

Måste jag bänka om den efter byte av dessa rör och nålar?

Mvh Lasse
123 hk låter lite klent. Släng i rs-fuggar när du ändå har den nerskruvad under vintern. Nog ska du väl få ut 140 på bakhjulet alltid, ur en 1100r.

0.45-0.55 vid gatkörning, 0.7-0.8 vid hård gatkörning, 1-1.2 vid hårdare bankörning, Missilen drar 2 liter milen, Kehin :yoparty

Pendlade en hel del mellan Sundsvall och Östersund förra året (20 mil). Gick fanimej nästan en hel tank enkel resa (åtminstone 15 liter) men då brukade jag hålla 140 större delen av sträckan. Ligger man runt 100 och puttrar så är bensinförbrukningen mycket mindre.

mb skrev:
123 hk låter lite klent. Släng i rs-fuggar när du ändå har den nerskruvad under vintern. Nog ska du väl få ut 140 på bakhjulet alltid, ur en 1100r.

Insugen i topplocket är bara 34 mm på en original GSXR så ett set RS36'or passar rätt bra. Större än så är bara dumheter. 36'orna klarar av att föda 155 hästar. Fast några 140 hästar blir det inte annat än med lite massage av säten och ventiler. Precis, lämpligt vinterprojekt!

Vid byte av emulsionsrör och trottelnålar behöver du inte bestycka om huvudmunstyckena, bara kolla stiften vid landsvägskörning i 90-110. Själv vill jag ställa så pass klent (med trottelnålen) att den nästan hackar och hostar lite när den går på lätten när den är kall. Choken finns ju...

Last edited:
Har idag lagt alla tänkbara band och livremmar på min högerhand, var ute på en tur med frugan bakpå och tom hon undrade var det är för fel :va ...och hon har suttit bakpå i typ 20år..........
Jag körde en tur på ca 12mil i ett MYCKET lungt tempo utan häftiga gaspådrag och nedväxlingar mellan kurvorna :huvet höll nästan hastighetsbegränsningarna under hela turen.
När vi tankade så hade den dragit 0.64....så det går att få gammeln att dra lite mindre än de vanliga 0.8....MEN det kommer alldrig ske igen :D den mår nog inte bra av att bli smekt och körd på detta viset :lol
Så nästa tur, blir nog senare ikväll så blir det 0.8 tempo igen :banana

//Lasse

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka