SonyEricsson Satio, Aino

Pips

Guest
Seriöst jag tror du fick en telefon med programfel på när du provade satio'n.
Min är galet precis och är absolut inte seg i menyerna(jämnför med windows).

Tex om jag sitter på aftonbladet så träffar jag länkar/ord som är minimala så små så man knappt kan läsa vad som står.
Touchen i min telefon fungerar inte alls som du beskriver, trycker jag tex på program så behöver man inte ens trycka utan bara nudda.
Men jag antar att du vet om att endel ikoner måste man dubbeklicka på?

Gällande Touchen, jag är invand med Iphone/Ipod Touch och de har en grym touch, där är det verkligen att snudda. Samma sak hastighet, allt är visserligen relativt, Sation är säkerligen lika "snabb" som min W595 men den är å andra sidan grymt slö jämfört med valfri Nokia.

Att man måste dubbelklicka på vissa ikoner visar egentligen bara på hur bråttom de haft att skriva om Symbian till Touch telefoner (inte riktat mot SE, utan även mot Nokia som ju har "samma" os).
Att träffa rätt länkar är väl det minsta man kan begära, var heller inte "träffsäkerheten" jag syftade på utan att du måste trycka på skärmen.
Jag testade att slå ett nummer (ringa) missade hälften av siffrorna då jag tryckte för lätt. Tryckte jag hårdare så gick det. Skulle fortfarande välja valfri Nokia framför någon SE värsting då Nokia iaf har fått upp farten i sina menyer samt är mindre plastiga. Ska man tvunget ha en touch telefon finns det inga substitut till Iphone. :D
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Ska bli spännande att se hur stor uppdatering av iPhone (4G!?) Apple kommer komma med i januari eller februari.

Så om det inte är allt för bråttom så håll nog gärna hårt i pengarna tills dess.

Nä, det kommer väl förmodligen en mjukvaruuppdatering i jan/feb och en ny modell till sommaren om jag har fattat rätt.

4G? Vad ska man med det till än? Är ju inte ens påbörjat utbyggnad?

/ Jens
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Aha, kanske är sant, jag är inte allt för uppdaterad om rykterna.

4G, varför inte? :)
visserligen har inte Apple legat allt för mycket i framkant gällande iPhone tekniskt sett (förutom att rövknulla Nokia, Ericsson m.fl "riktiga mobilföretag" iochmed iPhones release hehe) - så dom kanske tar igen för spilld mjölk? :D
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Aha, kanske är sant, jag är inte allt för uppdaterad om rykterna.

4G, varför inte? :)
visserligen har inte Apple legat allt för mycket i framkant gällande iPhone tekniskt sett (förutom att rövknulla Nokia, Ericsson m.fl "riktiga mobilföretag" iochmed iPhones release hehe) - så dom kanske tar igen för spilld mjölk? :D

Jag frågar igen varför? Det finns inget nät för den...

/ Jens
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
satio review: Väldigt lätt att använda, tex imot aino som har windows, skulle jag vara dig så skulle jag ha valt en telefon med sybian v6.0, du kommer märka då du har testat båda, jag har gjort precis det.

Ehh, va? Aino har SE's vanliga JAVA-baserade OS. Satio har Symbian 60 v9.5

Nu skriver jag från telefonen så blir lite kort. Jag har erfarenhet av båda telefonerna då vi har dessa som demolurar i butiken där jag arbetar. Aino är den naturliga uppföljaren till W995 men buggig. Pekskärmen fungerar ibland, telefonen startar om sig regelbundet. För att få igång pekskärmen måste telefonen programeras om. Problemet är att det inte går att spara inställningar för ex e-post. Telefonen för dig som vill ha en trevligare w995 och kan installera om den ett par ggr/vecka. Satio. Grym kamera, testade lite på senaste julbordet. Helt i klass med en enklare digitalkamera! Dock är touchen värdelös samtidigt som telefonen är riktigt seg. Undrar hur de tänkte. Det är ingen touchskärm utan en tryckskärm.. Jag personligen skulle inte köpa någon av dem. Fyller ingen funktion förutom kamera och musik (aino). Hellre då en nokia e72 istället för Satio och en Iphone/5800 istället för Aino. Mvh

Undrar hur bra koll du har egentligen, du jobbar möjligtvis inte på en ellada typ Felgiganten eller MediaMarkt? :p

Aino är ingen uppföljare till W995 då den är riktad till en helt annan kundgrupp. Inte alls samma typ av kunder som köper Aino som köper W995.

Låter som ni har en felaktig Aino, har krängt massor samt använt en själv i flera veckor utan minsta problem någonstans. Massa kunder däremot som inte fattar hur skärmknapplås, pekskärm och fysiskt knapplås fungerar.

Operativsystemet i Satio och 5800 är identiskt i grunden, så även typen av touch-skärm (resistiv). Kul att du rekommenderar en 5800 istället :)

Ska man ha en grym lur utan att betala 12-15000 ska man ha en HTC Hero!
 
Last edited:

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Sitter med Aino, Sato och Hero framför mig (låter som om halva gladiator gänget är här). Har testat igenom dem under dagen, och skall fortsätta under helgen. Om man bortser ifrån alla features och mest bara känslan man får när man använder dem så rankar jag dem rätt lika, men med Ainon sist i gänget. För er som klagade på batteritiden hos Aino kom det en SW uppgradering nyligen som skall rätta till det. Om jag skulle välja just nu sä är det dött lopp mellan iPhone, Hero och Satio.
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Sitter med Aino, Sato och Hero framför mig (låter som om halva gladiator gänget är här). Har testat igenom dem under dagen, och skall fortsätta under helgen. Om man bortser ifrån alla features och mest bara känslan man får när man använder dem så rankar jag dem rätt lika, men med Ainon sist i gänget. För er som klagade på batteritiden hos Aino kom det en SW uppgradering nyligen som skall rätta till det. Om jag skulle välja just nu sä är det dött lopp mellan iPhone, Hero och Satio.

Vad är det som du gillar med de respektive lurarna?

Tycker iPhonen är lätt bäst när man ser till användandet. Heron är cool för att den är så formbar efter eget sinne OCH prisvärd. Sation är mest plågsam att använda - gammal Nokiagrund med SE's slarvgjorda paneler i den. Prova ex att köra Opera Mini i den och skriv in en webadress. Lycka till ;)
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Vad är det som du gillar med de respektive lurarna?

Svårt att säga exakt vad som får en att gilla / ogilla en lur efter ett par timmars användande. Anledningen att jag sitter med dessa nu är för att testa kompabiliteten på video delen hos en site som skall lanseras. Har en C905 som "standardlur" och Ainon känns som en sämre och mer komplicerad kopia av den. Sation känns lite som att den skall gå sönder när man jobbar med den. Heron växer ju mer man använder den. Iphone är det en speciell känsla med, känns bara mer solid än de andra. Samtliga gränsnitt har sina för och nackdelar dock.
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Svårt att säga exakt vad som får en att gilla / ogilla en lur efter ett par timmars användande. Anledningen att jag sitter med dessa nu är för att testa kompabiliteten på video delen hos en site som skall lanseras. Har en C905 som "standardlur" och Ainon känns som en sämre och mer komplicerad kopia av den. Sation känns lite som att den skall gå sönder när man jobbar med den. Heron växer ju mer man använder den. Iphone är det en speciell känsla med, känns bara mer solid än de andra. Samtliga gränsnitt har sina för och nackdelar dock.

Ainon är lätt att tappa har jag upptäckt, lite för tung del som skjuts upp på den. Både C905 och W995 känns som mer användbara produkter.

Satio är nog en fetmarginalprodukt från SE, kolla detaljerna på sidan av den - Hong Kong-SMÄCK!

Heron är så annorlunda att det tar någon dag innan man inser hur bra den är.
 

Stalker photo

www.stalkerphoto.com
Gick med
11 Apr 2008
Ort
Norrby
Hoj
Yamaha R6 -03
Köpte Satio... det är andra gången den är inne på lagning nu.. Tydligen mkt problem med dem... En gång till sedan byter jag.
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Prova att köra Smartmovie 4,15 med Satio´n, spelar dvdrippar (Xvid) och det är grym bild!:tummenupp

Från en logistisk sida är tricket att nå så många telefoner som möjligt med så få varianter av samma video (både live och od) med inbyggda mediaspelaren. Som privatperson med ett ett intresse av att installera appar osv, finns det mycket skoj man kan plocka in i luren.
 

brorzan

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2005
Ort
hemma
Hoj
Hornet 600 -99
Måste bara instämma i de sista inläggen om Heron. Hade en Iphone 2G som jag var grymt nöjd med, men batteriet blev kass så det var bara att köpa en ny nalle. Skulle absolut helst haft en 3GS, men tycker det var lite väl mycket pengar för en moiltelefon. Så jag slog till på en Hero och blir nöjdare varje dag. Alla andra touch-lurar jag testat förutom dessa två har jag velat slänga i väggen efter 10 sekunders användande för att de varit så slöa/osköna/oprecisa :)

Sony Ericsson kan inte bygga lurar längre, ser ut och känns som leksaker för 3-åringar
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Gällande Touchen, jag är invand med Iphone/Ipod Touch och de har en grym touch, där är det verkligen att snudda. Samma sak hastighet, allt är visserligen relativt, Sation är säkerligen lika "snabb" som min W595 men den är å andra sidan grymt slö jämfört med valfri Nokia.

Att man måste dubbelklicka på vissa ikoner visar egentligen bara på hur bråttom de haft att skriva om Symbian till Touch telefoner (inte riktat mot SE, utan även mot Nokia som ju har "samma" os).
Att träffa rätt länkar är väl det minsta man kan begära, var heller inte "träffsäkerheten" jag syftade på utan att du måste trycka på skärmen.
Jag testade att slå ett nummer (ringa) missade hälften av siffrorna då jag tryckte för lätt. Tryckte jag hårdare så gick det. Skulle fortfarande välja valfri Nokia framför någon SE värsting då Nokia iaf har fått upp farten i sina menyer samt är mindre plastiga. Ska man tvunget ha en touch telefon finns det inga substitut till Iphone. :D

Ok, jag har jämnfört med min och kompisens nokia 5800 expressmusik, tror tom att min satio är snabbare och navigera med, ska fråga vad han tycker han är medlemm på sporthoj.

Jag vet att du även menade att du behöver trycka, då tycker jag att du skulle ha kollat inställningarna på touchen, samt att telefonen "lär" sig användaren.

Iphone har också svagheter, jag kan rabbla alla om du vill? :)

Ehh, va? Aino har SE's vanliga JAVA-baserade OS. Satio har Symbian 60 v9.5



Undrar hur bra koll du har egentligen, du jobbar möjligtvis inte på en ellada typ Felgiganten eller MediaMarkt? :p

Aino är ingen uppföljare till W995 då den är riktad till en helt annan kundgrupp. Inte alls samma typ av kunder som köper Aino som köper W995.

Låter som ni har en felaktig Aino, har krängt massor samt använt en själv i flera veckor utan minsta problem någonstans. Massa kunder däremot som inte fattar hur skärmknapplås, pekskärm och fysiskt knapplås fungerar.

Operativsystemet i Satio och 5800 är identiskt i grunden, så även typen av touch-skärm (resistiv). Kul att du rekommenderar en 5800 istället :)

Ska man ha en grym lur utan att betala 12-15000 ska man ha en HTC Hero!

My bad, :gnissla

Ainon är lätt att tappa har jag upptäckt, lite för tung del som skjuts upp på den. Både C905 och W995 känns som mer användbara produkter.

Satio är nog en fetmarginalprodukt från SE, kolla detaljerna på sidan av den - Hong Kong-SMÄCK!

Heron är så annorlunda att det tar någon dag innan man inser hur bra den är.


Kan hålla med om att sation känns (lite) plastig.
Men bara lite :)

Köpte Satio... det är andra gången den är inne på lagning nu.. Tydligen mkt problem med dem... En gång till sedan byter jag.

Du vet att du kan uppgradera och flasha telefonen hemma va?.
Eller var det nått hårdvaru problem?
 
Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ainon är för dyr för vad man får o Sation är för dyrt och stor..
Landade på en Hero för mig, inte nöjd men långt ifrån missnöjd.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ehh, va? Aino har SE's vanliga JAVA-baserade OS. Satio har Symbian 60 v9.5

[...]

Undrar hur bra koll du har egentligen, du jobbar möjligtvis inte på en ellada typ Felgiganten eller MediaMarkt? :p

Om du tror att OSE (som Aino kör på båda sina processorer) är JAVA-baserat så har du uppenbart inte så mycket koll själv:krama
 

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Ystad
Hoj
BMW F 650 GS -01
Jag köpte en Aino för några veckor sen.
Trivs bra med den än så länge, inte riktigt hunnit prova alla funktioner än. Gillar att den vanliga knappsatsen finns då jag inte haft touch på nån lur förr, skulle definitivt inte vilja ha en iPhone med endast pekskärm, e lite för bakåtsträvande än så länge. :)

Tycker det är bra bild när man kollar film, helt klart. Med hörlurarna i glömmer man snart att det är en ganska liten skärm man kollar på (jämfört med laptop etc).

Men återstår att upptäcka allt som telefonen har att erbjuda, har tex bara provat kameran under alkoholpåverkan, därav skärpan på bilderna (eller total avsaknad av...). :fyllisar
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top