Bild Sommarvägen förvandlades till Vinterväg.

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Hoj
En STOR plastraket.
Körde förbi Skånska Sösdala denna sommardag den 24/6 på hojen med ca 15 plusgrader när detta plötsligt inträffade.Det började ösa ner stora hagel och helt plötsligt såg det ut som en dålig vinterdag med ett väldigt glatt underlag. :va

20tq7vc.jpg

2d77ew3.jpg

Har varit helt fuckt upp väder idag :huvet råkade oxå ut för hagel men dock inte i så stor mängd utanför sjöbo :gråta

Midsommardagen hemma hos mig i Onsala, det skulle åkas hoj denna dag, fick vänta ca 2 timmar för att vägbanorna skulle kännas ok.

IMG_2498.jpg

Japp, blev lite fundersam när jag strax innan kände en egendomlig kyla och såg hur hela himlen mörknade när detta elände börjar vräka ner.Snorhalt blev det och eftersom man är rädd om alla kåpor på plastraketen samt diverse kroppsdelar så gick jag naturligtvis in till kanten en stund för att kolla läget på situationen.Man förväntar sig normalt sett inte denna form av väglag i mitten på Juni månad på denna breddgrad.

Några mil senare så var det återigen en klarblå himmel och solsken.Vädret är minst sagt konstigt ibland.

näää!!, nu är det dax för allmänt upprop och byta ut våra meteorologer i lilla svedala till nånting vi kan lita på och som inte kommer dragandes med sånt häringa jädra skitväder!!
tacka vet jag när jag satt i Jemen och vädernissarna hade fan rätt VARJE dag!!sa dom SOL och VARMT så nog var det SOL och VARMT så det räckte och blev över.
(våra vädergubbar/tanter skulle kanske tränas i nordkorea- kim jung ung hade ju synpunkter enligt notis för nån vecka sedan- frågan är bara om deras vädersnubbar är i livet ännu....)

//jj

Dålig stil att inte ha snöröjningsberedskap, dessa besparingar. Suck. :)

näää!!, nu är det dax för allmänt upprop och byta ut våra meteorologer i lilla svedala till nånting vi kan lita på och som inte kommer dragandes med sånt häringa jädra skitväder!!
tacka vet jag när jag satt i Jemen och vädernissarna hade fan rätt VARJE dag!!sa dom SOL och VARMT så nog var det SOL och VARMT så det räckte och blev över.
(våra vädergubbar/tanter skulle kanske tränas i nordkorea- kim jung ung hade ju synpunkter enligt notis för nån vecka sedan- frågan är bara om deras vädersnubbar är i livet ännu....)

//jj

Haha - gör dina egna prognoser:hihi - vädersimuleringarna som metoffice tittar på svänger som fan hela tiden just nu.
Dock finns det nån hint om en jävligt varm sommar/sensommar detta år (inte tagit härifrån dock) - man får se.

http://www.meteociel.fr/modeles/gefs_cartes.php?ech=180&code=16&mode=4&carte=0

Nästan överst har ni olika simuleringsmodeller UKMO,Navgem osv - detta är GEFS Temp 2m.
Sen kan ni kolla lufttryck, temperatur på 850 mB (vi ligger ofta runt 1000mB på marknivå , vi loosar 1mB per 10m - räkna höjd,nederbördsfronter och jetströmmen.

Simuleringsdata tid finns strax vänster om färgrafiken , 0H det är från simuleringen, sen typ 48H är ju två dygn ifrån körningen , går till 180 timmar på detta exempel , tryck Suite efter 180H så har du nästan simuleringar 400 timmar frammåt.
Efter en 50-70 timmar är det dock ofta inte pålitligt - speciellt just nu

Där kan ni leta efter era högtryck istället för o tro att nått ärkemongo från Smhi skall lyckas:rofl

Haha - gör dina egna prognoser:hihi - vädersimuleringarna som metoffice tittar på svänger som fan hela tiden just nu.
Dock finns det nån hint om en jävligt varm sommar/sensommar detta år (inte tagit härifrån dock) - man får se.

http://www.meteociel.fr/modeles/gefs_cartes.php?ech=180&code=16&mode=4&carte=0

Nästan överst har ni olika simuleringsmodeller UKMO,Navgem osv - detta är GEFS Temp 2m.
Sen kan ni kolla lufttryck, temperatur på 850 mB (vi ligger ofta runt 1000mB på marknivå , vi loosar 1mB per 10m - räkna höjd,nederbördsfronter och jetströmmen.

Simuleringsdata tid finns strax vänster om färgrafiken , 0H det är från simuleringen, sen typ 48H är ju två dygn ifrån körningen , går till 180 timmar på detta exempel , tryck Suite efter 180H så har du nästan simuleringar 400 timmar frammåt.
Efter en 50-70 timmar är det dock ofta inte pålitligt - speciellt just nu

Där kan ni leta efter era högtryck istället för o tro att nått ärkemongo från Smhi skall lyckas:rofl

Låter enkelt. Tror jag låter SMHI fortsätta få mitt förtroende iaf, de har oftast rätt där jag bor.
Men en sån där hagelsvärm råkade jag ur för åkandes bil mellan FB och HSTD 1989, mitt i sommaren.
Jäkligt äckligt när det började jazza.

Låter enkelt. Tror jag låter SMHI fortsätta få mitt förtroende iaf, de har oftast rätt där jag bor.
Men en sån där hagelsvärm råkade jag ur för åkandes bil mellan FB och HSTD 1989, mitt i sommaren.
Jäkligt äckligt när det började jazza.

Smhi tar data från detta liksom Yr,Dmi och så men i vissa perioder är allt totalt opålitligt - speciellt lokala
grejer - nu är det superinstabilt
Dom kan knappt ge en timmar/dag i förväg inom nån mil - det är täta molnband/åskmoln som åker zigenare.

Normalt är 3-5 dagar i förväg , nu ser det ut som kallt och torrt med regnskurar för oss(västkusten) - men det kan vända.
Vänder kan det göra typ 5 juli och vill ni forska i det checka och forska i El nino,NAO och länken jag
gav där uppe - sen kan ni klaga på Smhi - lite jobbigt:7peta - kolla runt lite för skojs skull så kan ni få en hint.

Modellerna är väldigt instabila just nu - men tävla lite nu!

Smhi tar data från detta liksom Yr,Dmi och så men i vissa perioder är allt totalt opålitligt - speciellt lokala
grejer - nu är det superinstabilt
Dom kan knappt ge en timmar/dag i förväg inom nån mil - det är täta molnband/åskmoln som åker zigenare.

Normalt är 3-5 dagar i förväg , nu ser det ut som kallt och torrt med regnskurar för oss(västkusten) - men det kan vända.
Vänder kan det göra typ 5 juli och vill ni forska i det checka och forska i El nino,NAO och länken jag
gav där uppe - sen kan ni klaga på Smhi - lite jobbigt:7peta - kolla runt lite för skojs skull så kan ni få en hint.

Modellerna är väldigt instabila just nu - men tävla lite nu!

Vill bara klargöra: jag har aldrig klagat på SMHI. De lyckas alltid bra där jag har varit.
Och jag fick en sån där "intrrrrnjaeeeeh. Jag synar en film istället" av att göra detta själv. Meteorologiboken var svintjock när man läste flyglicens. Och lite torr. Men behöver du hjälp med saker jag är bättre på så finns jag här.

Weather pro och deras premiumab. ger mycket bra nederbördsradar (om man zoomar) med 2 timmar prognos. Helt oslagbart när det är så ostadigt som nu. Himmeln har varit helt svart i olika vädersträck hela dagen, utan denna app och tjänst hade det inte blivit bombrepa idag :-)

Värt varenda krona oavsett om det gäller tidpunkt för att valla vovven eller ta en hojtur. Kört snart två år med premium och på vinter är den lika kanon då den gör skillnad på snö och regn.

EDIT: Weather pro är alltså en app för ios/Android, glömde berätta det insåg jag.

Last edited:
Vill bara klargöra: jag har aldrig klagat på SMHI. De lyckas alltid bra där jag har varit.
Och jag fick en sån där "intrrrrnjaeeeeh. Jag synar en film istället" av att göra detta själv. Meteorologiboken var svintjock när man läste flyglicens. Och lite torr. Men behöver du hjälp med saker jag är bättre på så finns jag här.

På forumet finns alls kompetens så du är väldigt väkommen:tummenupp - in med din kompetens
För nått år sen så satt en kille o plita ned orden " Vi måste veta vad tillsatsen för att få betong vattentät"
Dom hade nått läckage på havsbotten som behövde fixas till:rofl - typ indiska oceanen - offshoredrill ship:rofl

Folk hade lite kul åt detta här på forumet p.g.a nedan

Detta var strax efter New Horizon ni vet jätteläckan - haha så sporthoj.com var ju den naturliga frågevägen.

Veest svaret kom ganska fort - :hihi - en bra konsultfirma

Här har vi allt:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...