Sommarn + annan fråga!

NOspeedlimit

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
dt125 r + fiddy= sant
Tjaaa!

Äre nån mer än jag som längtar till sommarn????? :banana

Förstå den da man glider ut för första gången på torr asfalt! :Bugar efter den blöta å kalla vintern!!!! :hihi

Har ytterligare en till fråga! Är det nån som egentligen vet vad "Diffad" är för nått?
Är det inte så att när man har diffat så driver båda hjulen lika mycket? :3freak

Hare bra å lycka till i sommar!!!!!
:tummenupp

Diff = en blandning kugghjul som gör att den bara snurrar på ena hjulet om det andra har fastnat.

Jo jag längtar tills värmen som fan.

MattE. skrev:
Diff = en blandning kugghjul som gör att den bara snurrar på ena hjulet om det andra har fastnat.

Jo jag längtar tills värmen som fan.

fel skrev jag först men diff kanske är så och diffbroms är såhär

diffbroms

Håller du i hjul nr1 på en orginal tex volvo så roterar nr2 hjulet, har du en diffbroms så blir det större kraft som krävs på däck nr 1 för att det ska stå stilla och morn kommer få jobba mer för att få hjul nr 2 att rotera.

Har du diffspär som jag fattat det så dör motorn bara du håller i ena hjulet

Typiskt volvo fenomen utan diffbroms, föraren sitter på vänster sida , han får mer tryck på vänster bak därför spinner höger bak

Är 103% säker på det här

Sommaren, jo jag längtar.....

En differential (=diff) möjliggör att hjulen kan rotera i olika fort, eftersom innerhjulet alltid har kortare väg. Nackdelen är att om ena hjulet spinner överförs ingen kraft till hjulet med fäste.
En diffbroms fungerar på samma sätt med den skillnaden att en del av kraften överförs till hjulet med fäste, även om det andra hjulet spinner, hur mycket beror på utförande.
I en diffspärr är hjulen tvingade att alltid snurra i samma hastighet, konsekvent och sladdvänligt, mindre bra för däckslitaget.
Om motorn dör om man tar tag i ena hjulet är det dags att se över motorns kondition.

/A

Många säger just "diffad" om diffbroms.

Diffbroms är just vad helmut säger att det här. En lamelldiff är helt enkelt två lammeller (en för varje hjul) som genom centrifugalkraft pressas samman när de har hög olika hastighet. Detta för att tvinga hjulen att snurra lika snabbt. Detta för att vid t.ex halka ge drivning på båda hjulen. Eller ge bättre fäste ut ur kurvor. Man kan spänna en diff olika hårt. Då pratar man %. 100% är ju full diffbroms = en stel axel.

Varför man har en diff och inte är en stel axel är för att hjulen snurrar i olika hastigheter så fort du svänger. De färdas ju olika lång väg. Har man stel axel så snurrar inte ytterhjulet tillräckligt snabb vilket ofta leder till att ett av hjulen "hoppar".

Sen finns det också viskodiff som funkar genom att en vätska stelnar och så bromsar diffningen. Detta fanns som mellan diff på porsche ett tag och även i bmw:s fyrhjulsdrivna. Detta är annars inte så poppulärt för den inte bromsar diffningen lika snabbt som lammelldiffen.

Rätta mig gärna eller fyll i.

Fan att skriver så långsamt. En hann i mellan.

Last edited:
Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...