Sommar i December

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date
Briljanto skrev:
2651548 Om det inte vore för språket skulle jag stannat kvar häruppe..

Ni pratar på konstigt att ni inte förstår vad jag säger...

Välkommen hem igen grabben!! :tummenupp

Håller med dig...
Det klagas på att vi skåningar snackar konstigt...men en norrlänning går ju inte att förstå ALLS! :D:D

Good hjul på er!

wannagofast skrev:
2651301 För väder i söder gäller danska DMI..

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark.htm

Detta är bara en myt - numera på 2000talet så fungerar även den svenska väderleksrapporten så känn även att denna kan brukas lika friskt som den från vårt grannland.

Så fungerar den för mig och vi bor visst i samma stad, kanske inte samma område dock.

F.ö. så skiner solen just nu och nog för att det är kallt i luften men ska man dra runt motorn i hojen lite så är u idag helt perfekt.

Glooie skrev:
2653507 Va? Ja trodde Polisen ställde in hojarna nån gång i oktober-november...
Ja många gör det...

Men inte de flesta av oss i Stockholm City :yoparty

Den här veckan är jag ledig och igår var jag ute körde nära 20 undebara mil på härliga vägar i Roslagen :tummenupp

Jag kör om väglaget tillåter både på jobbet och privat och inte efter almanackan :yoparty Det gäller ju att hålla i så länge som möjligt om man säger så.

jag hatar detta väder., vill ha snö nu så man kan åka skoter, längtar sjukt mkt.:rolleyes: så då känns det mkt mkt bättre sen att ta fram hojen i aprill när det börjar lukta asfalt :tummenupp

/Tomas

@ Kjecop

När du är ute å kör privat och kommer ut på en tom och fin raka, händer det aldrig att det pirrar lite i högerhanden då? Kör poliser över lag som vanliga dödliga eller som vägverkethelgon?

Har funderat på detta en del, för om jag var polis skulle jag tycka att det var skitjobbigt att behöva knipa lappen från någon som bara har tryckt på lite till ett par sekunder på ett helt säkert sätt.

Simonpimon skrev:
2660023 När du är ute å kör privat och kommer ut på en tom och fin raka, händer det aldrig att det pirrar lite i högerhanden då? Kör poliser över lag som vanliga dödliga eller som vägverkethelgon?

Har funderat på detta en del, för om jag var polis skulle jag tycka att det var skitjobbigt att behöva knipa lappen från någon som bara har tryckt på lite till ett par sekunder på ett helt säkert sätt.

Jag kan berätta en historia om en mc snut :)

När jag övningskörde på en mc skola i falun, så kom det förbi mc snut och snackade med övning ledarna där då och då, själv nötade jag ju övningarna så kunde inte prata med han själv men man märkte ju att han var intresserad och man undrade ju, om han genomgått samma själv eller var det många år sedan och deras utbildning är helt olik jämfört med den vanliga som jag fick. jaja

efter lite kon bana så åkte jag och min mc ledare iväg och vi åkte lagliga 70 på en landsväg då Mc polisen kommer ifatt oss och brassar på som fan och flyger förbi :) han la sig väl i 90 kanske och försvann efter tag bakom nån kurva...

så jag tror de inte kör lagligt hela tiden men det är klart, förmodligen mer lagligt än oss andra kanske?

Ho Ho vilken värme, 12 grader ute, kanon roligt vara ut och gasa:)

Åker wakeboard på Mölndalsvägen :D

De svåra översvämningarna ställer fortfarande till mängder av problem i Mölndal.
Men det finns de som vet att utnyttja allt vatten. Fredrik Egriell, till exempel, åkte wakeboard på den översvämmade Mölndalsvägen.

wakeboard3210.jpg

Last edited:
KGK skrev:
2660384 Ho Ho vilken värme, 12 grader ute, kanon roligt vara ut och gasa:)

Åker wakeboard på Mölndalsvägen :D

De svåra översvämningarna ställer fortfarande till mängder av problem i Mölndal.
Men det finns de som vet att utnyttja allt vatten. Fredrik Egriell, till exempel, åkte wakeboard på den översvämmade Mölndalsvägen.

wakeboard3210.jpg
Vi vill ha högre upplösning på den bilden. :yoparty

Simonpimon skrev:
2660023 När du är ute å kör privat och kommer ut på en tom och fin raka, händer det aldrig att det pirrar lite i högerhanden då? Kör poliser över lag som vanliga dödliga eller som vägverkethelgon?

Klart som f... att det pirrar... Men personligen så känner jag att jag inte kan köra hur som helst med tanke på vad jag jobbar med. Jag anser inte att jag ena dagen t.ex. kan köra på tok för fort och nästa dag med gott samvete kan stå och rapportera andra för samma sak som jag gjorde dagen innan. Så många skulle nog tycka och tycker att jag kan vara tråkig att åka med. Men riktigt kurviga vägar med 70 km/tim där det är så kurvigt att även 70 känns fort passar mig bra :D

Men att kalla mig ett Vägverkethelgon??? :rolleyes:

Jag kan bara svara för mig själv men visst tycker jag att det kan vara skitjobbigt och tråkigt att t.ex. vid en hastighetskontroll ta lappen av någon som bara "tryckt till lite under ett par sekunder på ett säkert ställe". Men som sagt det beror på tidpunkt och plats. Men t.ex. en person som "trycker till lite" inne i Stockholm och är uppe 90, 100 eller 110 km/tim har jag inte svårt att ta lappen från då jag tycker att detta är helt vansinnigt Dessa hastigheter hör inte hemma inne i en stad med korsande trafik, cyklister, gående, barn m.m. Det finns inga marginaler inne en stad för misstag.

Men även om en del saker är jobbiga eller tråkiga att göra så ingår det ändå i jobbet. Fast som jag alltid brukar säga, kan ett "korrigerande" samtal ha bättre effekt än en böteslapp så anser jag att samtalet är bättre eftersom det man önskar är ett ändrat beteende i trafiken. Men numera så räknas det vi poliser gör i hur många böter och rapporter vi skriver ut och det kommer troligen även att vägas in i hur stora löneförhöjningar vi skall få.

KJECOP skrev:
2661223 Klart som f... att det pirrar... Men personligen så känner jag att jag inte kan köra hur som helst med tanke på vad jag jobbar med. Jag anser inte att jag ena dagen t.ex. kan köra på tok för fort och nästa dag med gott samvete kan stå och rapportera andra för samma sak som jag gjorde dagen innan. Så många skulle nog tycka och tycker att jag kan vara tråkig att åka med. Men riktigt kurviga vägar med 70 km/tim där det är så kurvigt att även 70 känns fort passar mig bra :D

Men att kalla mig ett Vägverkethelgon??? :rolleyes:

Jag kan bara svara för mig själv men visst tycker jag att det kan vara skitjobbigt och tråkigt att t.ex. vid en hastighetskontroll ta lappen av någon som bara "tryckt till lite under ett par sekunder på ett säkert ställe". Men som sagt det beror på tidpunkt och plats. Men t.ex. en person som "trycker till lite" inne i Stockholm och är uppe 90, 100 eller 110 km/tim har jag inte svårt att ta lappen från då jag tycker att detta är helt vansinnigt Dessa hastigheter hör inte hemma inne i en stad med korsande trafik, cyklister, gående, barn m.m. Det finns inga marginaler inne en stad för misstag.

Men även om en del saker är jobbiga eller tråkiga att göra så ingår det ändå i jobbet. Fast som jag alltid brukar säga, kan ett "korrigerande" samtal ha bättre effekt än en böteslapp så anser jag att samtalet är bättre eftersom det man önskar är ett ändrat beteende i trafiken. Men numera så räknas det vi poliser gör i hur många böter och rapporter vi skriver ut och det kommer troligen även att vägas in i hur stora löneförhöjningar vi skall få.

Tack för svaret, och ett bra sådant tycker jag.
Vägverkethelgon var kanske lite att ta i, men du förstog vad jag menade iaf :P

Jag skulle inte ha något emot att rycka lappen från snorungar
(förare i min ålder :D ), som trycker på i 100 knutar inne i stan, det är fullkomligt vansinne. Men just som du säger, och som jag också trodde, att det ibland kan kännas jobbigt att behöva ta kortet eller böta någon som egentligen har handlat förnuftigt, om än inte helt överensstämmande med vägverkets balkar. (jag vet, jag är 18, kan överhuvudtaget inte bedömma vad som är "förnuftigt", har en extrem övertro på min körskicklighet osv)
Men jag har en polare som fick sig ett korrigerande samtal istället för en böter, vilket var mycket uppskattat. Han skulle skjutsa hem en kompis från skolan på sin 125a. Kompisen hade dock ingen hjälm, och det är emot bådas principer, men de gjorde ett undantag den här gången.
Eftersom det är oerhört farligt att åka motorcykel utan hjälm åkte de bara på 30-vägar genom bostadsområden hela vägen hem, och höll aldrig en hastighet på mer än 15~ km/h. De hade då den infernaliska oturen att möta en polisbil i en korsning i det där pluttiga villaområdet. Efter ett snack sa dock den trevliga polisen att han nog kunde tänka sig att de kunde göra roligare saker för 300 spänn, å att de skulle ha med hjälm nästa gång :tummenupp

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back