Som vilken omkörning som helst...

Jag brukar faktiskt göra en kort snabb ljustutning om jag kör lite halvfort ( 150-160) och kommer ifatt och kör om i ett svep. Syftet är att undvika att skrämma ihjäl någon som ej sett. Hoppas att dom i stället ser ljuset ispegeln och är mentalt förbredda på att bli omkörd. Man har faktiskt själv fått "hjärtinfarkt" av mc som kör om utan att man sett dom.

Efter ha läst här kanske jag ska sluta om det är så att det uppfattas som "flytta på dig".
 
.....men allvarligt. :va Jag hoppas du e satirisk. I annat fall var det nog väl empatilöst under rådande betingelser å isf...vem fan e du att göra den bedömningen som såvitt jag vet inte var i närheten.?


nej jag är inte satirisk på nåt sätt. läs mitt uttalande en gång till så lär du ser att jag inte har gjort nån bedömning och inte heller sagt att det är som jag skriver. skrev bara vad jag själv tycker utav det jag läste.
 
men jag tycker lite att man å skyller sig själv om man kör på ett sätt som borde är olagligt och tydligen över ens kunnande att hantera hojen.

Har du vart med om en olycka någon gång då? Har du panikbromsat? Vet du ens känslan av hur snabbt det går från det att man sitter på hojjen tills man vaknar liggandes på asfalten? Jo visst i teorin kan man ju säga vad man vill, men när det kommer till praktiken så är det en annan femma. :mad:

För övrigt är jag bra på att hantera min hoj, men när det kommer till paniksituationer är det inte mycket man kan göra, tyvärr.

...Om jag ens funderar på och sätta mig på en hojj igen så blir det garanterat en med ABS iaf! Hade jag haft det så hade inte bromsarna låst sig.
 
Har du vart med om en olycka någon gång då? Har du panikbromsat? Vet du ens känslan av hur snabbt det går från det att man sitter på hojjen tills man vaknar liggandes på asfalten? Jo visst i teorin kan man ju säga vad man vill, men när det kommer till praktiken så är det en annan femma.

Med låst framhjul hinner man oftast inte tänka lowsider innan den är ett faktum.. Men hellre en lowsider än sidan på en bil vill jag lova.

Även om det är någon annans fel eller inte, ska du va glad för att du la ner hojen istället för att trassla in dig i den där bilen... Hoppas det ordnar sig för dig.
 
Fattar att du måste varit pissed the fuck off, stressad och glad att du överlevde i den situationen. Men för i helvete ring polisen, dIrEcKt, så fort du är så med i matchen att du vet att du inte är skadad osv, ring för fan.

Dom där nissarna kommer troligtvis göra något liknande igen därför att dom inte åkte dit den här gången.
 
Last edited:
Hoppas att du kriar på dig, och anmäl dem!!!!
berätta till polisen att de vet var du bor och du e rädd för att nåt ska hända dig eller din egendom ?

/M
 
nej jag är inte satirisk på nåt sätt. läs mitt uttalande en gång till så lär du ser att jag inte har gjort nån bedömning och inte heller sagt att det är som jag skriver. skrev bara vad jag själv tycker utav det jag läste.

Tragiskt.
Du förstår att du framför en åsikt om en annan sporthojares olycka å istället för att skänka det hela en varm tanke ger du uttryck för var du tror han har felat?
Enl OP har han i direkt effekt blivit prejad av vägen. Bokstavligt,å iom det tycker jag nog lugnt sagt du brister en hel del i kontext på ett vis som påvisar direkt brist på empati för de drabbade.
Verkligen tragiskt. Du förstår,en vacker dag kan det vara dig det händer.

@Nilsson.
Jag mfl e glada för att du klarat dig oskadd.
Bra där.

Såvitt jag vet e det ingen annan som tagit upp det(?) men ett som jag ser det gott råd e att du uppsöker en läkare som gör en grundlig undersökning på dig. Dra inte på detta utan se till att få det gjort snarast. Även om du känner dig helt ok nu kan det vara att det uppstår men framgent varför det där att att undersökas i samband med olycka är en mer eller mindre standard.
Jag var påkörd halvt illa i häcken med bil för ett himla gäng år sen å pålisen var på mig som faen om att jag skulle till Östra här i Gbg å undersökas. Sagt å gjort,å mig har iofs inget drabbat men som sagt..ifall...så finns det alltid styrkt. I mitt fall talades det om whiplash i första hand,men det skall ju inte mkt fantasi till för att inse vad den extra vikten av en hjälm kan göra med din nacke mm å det kan nog mkt väl vara att de skadorna inte behöver visa sitt fula ansikte direkt. Kanske ngn annan sporthojare som e mer bevandrad i det där kan fylla i.?
 
jobbigt med att gå omkull.
jag fundera dock hur snabbt du egentligen körde? med 10m bromssträcka samt att hojen gled i 100m så kan det knappt rörd sig om den högsta tillåtna hastigheten man få köra i sverige. i de hastigheter ser man inte alltid alla djur. särskild vid den tiden då det är mörkt.
då går det mkt fort att missa ett djur.
jag säger inte att det verkligen har funnits nåt djur men tror ej att du kan helt bestämt säger att det fanns nåt nära vägen eller liknande.
hur mkt det nu var deras fel osv kan jag inte utala mig. men jag tycker lite att man å skyller sig själv om man kör på ett sätt som borde är olagligt och tydligen över ens kunnande att hantera hojen.

Han körde om efter en rondell.

10 m bromsspår, en panikbroms kan utan vidare rita 10 m streck från 70 km/h,
det är bakbromsen som ritar i de flesta fall.

Det är inte många som kan hantera en prejning på rätt sätt.

Vad är det för nivå på inläggen i tråden egentligen?

Absolut säkraste sättet att synas mer på är helljus på dagen,
jag har inga problem att köra utan men med helljus så kör betydligt
mindre antal ut framför en tex.
 
Han körde om efter en rondell.

10 m bromsspår, en panikbroms kan utan vidare rita 10 m streck från 70 km/h,
det är bakbromsen som ritar i de flesta fall.

Det är inte många som kan hantera en prejning på rätt sätt.

Vad är det för nivå på inläggen i tråden egentligen?

Jag är lite nyfiken på vad som är rätt sätt att hantera en prejning?
De två gångerna jag råkat ut för det har jag klarat mig, men om det finns något bra sätt att slippa att bli smälld av ett blindstyre/mottrafikant så lär jag mig gärna.
 
Han körde om efter en rondell.

10 m bromsspår, en panikbroms kan utan vidare rita 10 m streck från 70 km/h,
det är bakbromsen som ritar i de flesta fall.

Det är inte många som kan hantera en prejning på rätt sätt.

Vad är det för nivå på inläggen i tråden egentligen?

Absolut säkraste sättet att synas mer på är helljus på dagen,
jag har inga problem att köra utan men med helljus så kör betydligt
mindre antal ut framför en tex.

instämmer till 100% angående heljus på dagen,men tyvärr så finns det några moralkärringar som säger annat....
 
instämmer till 100% angående heljus på dagen,men tyvärr så finns det några moralkärringar som säger annat....

Ah, du drar moralkärringkortet.

På det sätt du skrev framstår det som att du bara använder helljus
på dagen, inte när det är mörkt. En märklig ordning, kan jag tycka. Förmodligen är det så att jag är bättre på att förstå vad du vill ha sagt än du är på att uttrycka det. Men för all del, skit i hur du formulerar dig och skrik glåpord istället. Mycket enklare!
 
jag kör bara med heljus i dagsljus,är yrkesförare och planerar alltid min framfart,heljus på dan är bara en extra försiktighetsåtgärd från min sida.

Har du kass ljus på din maskin :confused::confused::confused: Tror de du möter att du kör på halvljus.

Har råkat köra med helljus på på dagen av misstag och varannan bilist blinkar ju och fläskar på sitt helljus med xenon så man blir bländad t.o.m genom det mörka visiret.
 
Tråkigt med hoj och klädsel men framförallt tur att det ändå gick relativt bra för dig!
Hoppas du inte ger upp hojåkandet och att du kryar på dig snabbt.

Personligen ljustutar jag ett par gånger innan omkörning ska ske där det är en fil (dagtid).
Säg att jag kör på en väg med vajer i mitten. Utan att jag stressar föraren framför så går bilen ut till höger för att öppna en lucka till mig. Då blinkar jag till några gånger, mest för att uppmärksamma att jag kommer köra om. Sen alltid en vink efter som tack.

Rätt eller fel, jag hade uppskattat detta beteende om jag kört bilen.
 
Ah, du drar moralkärringkortet.

På det sätt du skrev framstår det som att du bara använder helljus
på dagen, inte när det är mörkt. En märklig ordning, kan jag tycka. Förmodligen är det så att jag är bättre på att förstå vad du vill ha sagt än du är på att uttrycka det. Men för all del, skit i hur du formulerar dig och skrik glåpord istället. Mycket enklare!

moralkärring är väl inte direkt ett glåpord eller är det det.....
om jag kallar dig för ett troll,det är väl mer ett glåpord tycker jag.
 
moralkärring är väl inte direkt ett glåpord eller är det det.....
om jag kallar dig för ett troll,det är väl mer ett glåpord tycker jag.

Vad tillför det diskussionen? Har det ens varit en moralfråga huruvida man kör med hel eller halvljus?

Jag kan inte hjälpa hur jag ser ut.....:gråta
 
Polisanmäl!
Fundera på varför det tog fem min innan dom kom tillbaks? Väjde dom för rådjuret en så lång sträcka?

Även om det varit ett rådjur hade bilen varit vållande, dom byter ju fil vilket innebär att du går i gatan.
 
Han körde om efter en rondell.

10 m bromsspår, en panikbroms kan utan vidare rita 10 m streck från 70 km/h,
det är bakbromsen som ritar i de flesta fall.

Det är inte många som kan hantera en prejning på rätt sätt.

Vad är det för nivå på inläggen i tråden egentligen?

Absolut säkraste sättet att synas mer på är helljus på dagen,
jag har inga problem att köra utan men med helljus så kör betydligt
mindre antal ut framför en tex.



Men 70 km/h visst 10 meter bromspår. Men glida 100 meter till och han själv 20 efter han bromsat ner.

Ja polisanmäl det sen låt dem utreda istället för att du själv gör det. Tror på att de skulle döma till för hög hastighet till rådande väglag (mörker)
 
Har du kass ljus på din maskin :confused::confused::confused: Tror de du möter att du kör på halvljus.

Har råkat köra med helljus på på dagen av misstag och varannan bilist blinkar ju och fläskar på sitt helljus med xenon så man blir bländad t.o.m genom det mörka visiret.

mitt helljus funkar kanon helldriver.
jag har blivit tacklad 2 gånger pga av det klassiska svaret(jag såg dej inte)
sen jag började köra med heljus på dagen så har skräckupplevelsena minskat drastiskt vill jag säga.
jag vet att det är ett jävla otyg att köra med heljus på,men om någon annan har en bättre variant så lyssnar jag mer en gärna.
ps,inga reflexvästar nu va....
 
Kan ni släppa helljus-tjatet.

Om man syns bättre eller riskerar blända nån är helt ovesentligt. Det som spelar roll är att alla ska följa samma mönster så trafiken blir förutsägbar, och bryter nån mönstret och gör nåt oväntat uppstår faror och irritation.

Just därför har vi lagar och regler som styr hur det ska fungera, för det viktigaste i slutändan är att alla gör samma så trafiken blir förutsägbar.

Som med alla mongon som åker runt och blinkar vänster i rondeller trots att lagen säger man ska göra på annat vis, för de personligen tycker det är bättre. Resultatet är att alla gör olika folk blir irriterade och vissa skiter i att blinka alls pga irriitation och det blir helt kaos i varenda rondell i hela sverige, PGA "jag vet bäst"-are.
 
Förvånar ganska föga vilket klientel som framförde bilen. Min erfarenhet är att det räcker med att stå inom synhåll för att 'reta upp' individer med så djupgående attitydproblem.

Det är SOLKLART att du ska anmäla händelsen och hävda att du blev prejad. Är förundrad att du inte gjorde det direkt.

Angående ljustuta så avråder jag från det. Men jag kör själv ALLTID med helljus dagtid.
Stänger av helljuset när det blir så mörkt att man ser effekten av det. Innan dess är det bara folk som glor rätt in i lyktan som störs av det.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top