Solkattsfenomen

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Om jag tar en fyrkantig spegel 30x30cm och ställer mig en meter från bilen och kastar en solkatt på den så är solkatten fyrkantig, men om jag låter solkatten fara bort i skogen 100 m bort är solkatten rund.
Hur kommer det sig?

Ljuset faller inte in på spegeln perfekt parallellt, så alltså sprids det ut. Ju längre avstånd det har på sig att spridas, desto mer hinner det spridas. Dessutom är spegeln inte en perfekt reflekterande yta, så även om ljuset föll in perfekt parallellt så skulle det spridas. Och bara för att krångla till det lite ytterligare, så gör atmosfären som är full av atomer och molekyler och annat mög att ljuset sprids lite med, så inte ens en laserstråle är helt odrabbad, även om den klarar sig rätt bra på så korta avstånd som 100m.

Men varför är solkatten fyrkantig på nära håll och rund på längre avstånd??
Vid vilket avstånd byter solkatten form?:confused:

Därför att ljuset inte hunnit sprida sig så värst mycket på nära håll.
Tar du och riktar solkatten på en stor yta, typ ladugårdsvägg, och går bakåt kommer du se att det är en gradvis förändring, inte ett plötsligt snäpp och så slutar den vara fyrkantig.

Magi, alla vet att solkatter är magiska och nyckfulla varelser.

Solkatter byter skepnad när den tror att den är tillräckligt lång ifrån dig för att du inte skall kunna fånga den.

Solkatten och hustomten ska man hålla sig väl med, annars kan mjölken surna på gården:mattias

Fler sporthojare som även hänger på Citroenakuten... ��

Om man hade lyst på den kvadratiska spegeln med en laser, då hade även solkatten blivit kvadratisk.

Katten jagar väl lasern som sjutton? Försök att lysa i kvadratisk mönster på golvet och se om katten springer i runda cirklar efter pricken.

Man kan inte lita på katter helt enkelt, tro mig. Jag har 3 stycken, lömska djur.

Back