Solglasögon

Dalles

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
Vn1600 classic
Var kan man få tag på skapliga solbrillor till bra priser.
Jag har kört med mörka brillor men man ser för taskigt på kvällar o nätter.
Jag kör med öppen hjälm så det behövs, men behöver sådana där glas som är vita i mörker och mörka i sol.

Du ska alltså ha ett par med fotokromatiska glas, närmaste optiker skulle jag gissa på, knappast något du kan köpa på en mack.

varför inte skaffa en riktig hjälm istället?

Riktig hjälm??
Om du menar intergralhjälm så nej tack inte på en customhoj :-)
ioförsig så är det inget fel på dessa hjälmar men jag vill gärna ha öppen.

Dalles skrev:
2244352 Riktig hjälm??
Om du menar intergralhjälm så nej tack inte på en customhoj :-)

Visst,
glömde det var viktigast att vara låtsas-tuff
:huvet

Dalles skrev:
2243990 Var kan man få tag på skapliga solbrillor till bra priser.
Jag har kört med mörka brillor men man ser för taskigt på kvällar o nätter.
Jag kör med öppen hjälm så det behövs, men behöver sådana där glas som är vita i mörker och mörka i sol.

Det blir dyrt.

Köp ett par gula och ett par mörka Velodrom.
Kolla in på www.vikinghelmets.se tex....Så har du allt för 500:-

gthyni skrev:
2244358 Visst,
glömde det var viktigast att vara låtsas-tuff
:huvet

Tuff o tuff: Jag kan inte påstå att jag är tuff utan jag tycker om vinden i ansiktet, kan man inte göra det utan att bli trackad?

Dalles skrev:
2245755 Tuff o tuff: Jag kan inte påstå att jag är tuff utan jag tycker om vinden i ansiktet, kan man inte göra det utan att bli trackad?
Uräkta, men det där är bara en dålig bortförklaring för att inte använda en ordentlig hjälm.
Oavsett hojtyp så skall vettig utrustning användas.

Mina 0,02€

Dalles skrev:
2245755 Tuff o tuff: Jag kan inte påstå att jag är tuff utan jag tycker om vinden i ansiktet, kan man inte göra det utan att bli trackad?

Kan bara instämma med NoPinky.. jag gillar vinden i håret
men inte f-n kör jag MC utan hjälm för den skull.

Nej det är ingen bortförklaring för att slippa "Riktig hjälm"
Men eftersom vi nu har gort klart för oss att jag kör utan hjälm så kanske vi kan återgå till vad jag frågade om istället om ni vill svara på något.

Last edited:
Dalles skrev:
Crosshjälm. Då får du vinden i ansiktet men har ändå ett skydd för haka och ansikte om du åker omkull.

Och vad det gäller brillor, fotokromatiska låter lite väl dyrt. Gör som någon sa och köp två par Velodrom, ett par med ljusa glas och ett par med mörka glas.

Ja det låter som en bra ide att köpa 2 par velodrom det var inte så dyrt.
Tack för det tipset

Köp ett par Oakley M-Frame. Dyra!? Javisst men så får du också ett par förstklassiga brillor som du inte känner att du har på dig. Utbytbara glas så du kan köra både med black iridium på dagen och gult på kvällen om det passar bättre. Byter glas gör du på några sekunder! Använder dom själv och är supernöjd (dock inte då jag kör hoj eftersom jag har integral :tummenupp )

"OT"
Ähhh, nu kan jag inte hålla mig längre. Hur är det med fransar på handtagen ? Får man smisk på handlederna när man kommer upp i lite hastighet???
Nånstans måste de ta vägen från sitt "hängläge" vid stillastående ???
Varför sitter de där från början, nån gammal cowboyromantik överförd på HD från början ??

Bli inte arg och upprörd nu när du skall svara på det här Dalles :pannkyss

En stilla undran bara...

Edit, kanske man skulle startat en helt egen tråd om fransar....

Dom satt inte där från början jag har satt dit dem efteråt för jag gillar det utseendet.
Sen om dom slår mot handlederna har jag inte märkt något av inte så länge man är under 100 iallafall, man kör ogärna så mycke fortare med den hojen det blir obekvämt då :-)

Ett litet tillägg bara ni som pratar om att ha intergral för säkerheten,
Vad kör ni för hojar? Jag hoppas att ni inte kör R-hojar för då moste jag då säga att när det gäller säkerhet så: Tänker ni på säkerhet när ni kör för fort?
Jag är ganska säker på att ni gör det för det är väl inte särskillt bekvämt att åka lagligt på dessa motorcycklar :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...