Solglasögon då?

jennapenna

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
ER6f-08
Jag är helt ny på allt inom mc, så jag kommer säkert ställa 1000 dumma frågor... Var ute och åkte idag (och körde själv för första gången, SÅ ny är jag) och fick ont så jag höll på att avlida av solglasögonen under hjälmen. Trodde jag köpte med mjuka skalmar men tydligen inte! Finns det speciella?:confused:

det finns de med resorband som man sätter runt huvudet. annars är mörkare visir att rekommendera om du kör integral :tummenupp

Olika från hjälm till hjälm också hur tajt den sitter ju där glasögonen är.

Personligen avskyr jag att köra med solglasögon eller vanliga också för den delen. Linser och tonat visir är min melodi. Man ska akta sig med mörkt visir om det blir kvällskörning bara, totalt livsfarligt.

Man ska akta sig med mörkt visir om det blir kvällskörning bara, totalt livsfarligt.

Finns visirfodral att köpa om man inte gör ett själv som man kan ha innanför eller utanpå skinnstället om man kör med tröja. Bara att skifta beroende på tiden :)

finns tonad film man kan klistra på på insidan av visiret, tror man kan ta av o på det. Kostar inte så mycket har jag för mig. Går nog att beställa hos dom flesta mchandlare, annars kolla mchusets webshop. :tummenupp

Gillar själv att köra med solglasögon, skönt när man kör saktare och vill vädra lite, visiret skulle råka åka upp eller klia näsan. Något som skulle vara bra att tänka på är att kolla upp om de har någon form av splitterskydd, fiasko om de gör mer skada än nytta om man nu skulle få stenskott eller liknande.

Köpte dessa 806-10 Compass http://www.prestige.se/gallery/eyewear/space idag, gillar när de sitter slimat/tätt mot så att det inte blåser in så mycket. De hade även Swiss sortiment, fina svarta vita som skulle matcha hojen bra :tummenupp Men men passformen är ju högst individuell så det är bara att prova prova prova.

Finns ju massor med nya hjälmar med innre solvisir

Har det på min nolan, man bara drar lite på reglaget lite på utsidan av hjälmen så åker visier upp/ned

Jag har glasögon när jag kör hoj och de är ett par vanliga plastbågar... Tricket för att få dem och sitta skönt i hjälmen är att räta ut skalmarna helt och lägg dem ovanför eller under öronen i hjälmen annars kommer det att klämma runt öronen och göra ont så in i h-e efter ett tag... Mjuka skalmar är oftast lite tjockare än hårda plastskalmar som är smalare och därmed inte utöver lika hårt tryck mellan skallen och hjälmen.

Men har både sol och vanliga glasögon i min hjälm, men är det riktigt soligt så åker mörkvisiret på...

Kommer inte lazer med sina switch visors snart? De som mörkar/ljusnar med ett knapp tryck..

Måste man köpa nån jävla epahjälm då eller? Jag vill inte byta ännu.

Hur funkar dom ? Läste lite att det var batteri drivet, men hur funkar det när det skiftar från ljus till mörkt visir :va

I stort handlar de om att skicka joner mellan olika substrat å då antingen mörkar de med ett ljusinsläpp på under 20% eller så ljusnar de med ett ljusinsläpp på över 45%.
Joh det är batteridrivna, men de går att ladda upp igen med vanlig micro usb.

Skulle komma in i april när jag mailade sunbike i vintras. Kommer kosta 1995:- :gnissla.

Funkar det bra kommer jag nog köpa det iaf.

Vad jag har hört från lazerns hq, kommer inte Sverige få några ännu på ett tag om ens detta år. Kommer vara Frankrike å bla. Belgien som kommer få de flesta av de sändningar som sker nu runt sommaren.

Jag kör med guldfärgat spegelvisir(iridium, alltså).
Rätta mig om jag har fel men skillnaden mellan det och röktonat visir är att iridiumvarianten är som vanliga solglas(dvs stänger ute ett visst och oönskat ljusspektrum) medan mörktonade visir tonar ner samtliga ljusfrekvenser.
Jag blev i alla fall spak över hur bra iridium var. Värt varenda krona. Dels ser det snyggare ut och dels slipper man allt vad solglasögon heter.
Det negativa är ju såklart det där med nattkörning.. Man får se till att ha varit hemma och bytt visir. Alternativt köra med det uppfällt och få tänderna fulla av mygg och knott.

Vad jag har hört från lazerns hq, kommer inte Sverige få några ännu på ett tag om ens detta år. Kommer vara Frankrike å bla. Belgien som kommer få de flesta av de sändningar som sker nu runt sommaren.

Jag pratade med en snubbe på Sunbike, som jag aldrig kommer ihåg namnet på, riktigt trevlig iaf, på bike-dagarna. Han var också lite besviken på att det dragit ut på tiden så men de skulle snart få 3 ex. Samt att de är svensktillverkare av en firma i Uppsala. Lite kul.

Ny teknik tar lite tid.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back