solfjäder eller bara..fjäder?

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Har en fråga ang kopplingen på gsxr 1100 -91.

den är ju av en solfjädertyp och min fråga är om den gamla modellen på koppling, alltså den med fjädrar istället för solfjäder, är att föredra.

hittade nämligen ett konverteringskit där man kan konverterta en solfjädrare till den gamla modellen, men vilken funkar bäst med lite mos i maskinen.
läste något i inläggen från lahis +1200 trim att han hade lite probs med slirande koppling. Är det på vippen att den inte orkar hålla 300hk när det ges på eller är det lahis som börjar ta slut? Vad säger ni :va
 
Handlar inte det bara om att en solfjäderkoppling kan du inte "justera",
du har det tryck du har, medans en koppling med tryckfjädrar kan du
"labba" en hel del med olika fjädrar.

KentW
 
Handlar inte det bara om att en solfjäderkoppling kan du inte "justera",
du har det tryck du har, medans en koppling med tryckfjädrar kan du
"labba" en hel del med olika fjädrar.

KentW

jo men det är det jag menar. räcker (solfjäder)kopplingen till som sitter org med lite mod, eller kan man lika gärna konvertera för att just kunna "labba" som du säger.
Allt är ju behäftat med en kostnad och funkar solfjädern lika bra så är det ju onödiga stålars man kan lägga på något annat ballt till moppen :yoparty

vad tror/vet vi:va :va
 
Jag är i stort sett säker på att det är solfjäderkopplingen som är den bättre.
Man lägger vid behov i en extra solfjäder, det brukar vad jag kan minnas räcka till Marklunds turbokit enligt honom.
Jag körde med 182 bakhjulshästar (1370cc) med orginal koppling och hade då ytterst lite kopplings slir, vilket försvann med en extra solfjäder.
 
Ring Mc-xpress och beställ 2 st fjäderbrickor samt en distans.
Funkar kanon för gata. Haft lite problem med slavcylindern men det beror nog mest på slitage.
 
Gamla 4-fjäderskopplingen måste ha ett modifieringskit från B.D.E. för att inte hoppa groda vid startlinjen. Solfjäder är att föredra.
 
Ring Mc-xpress och beställ 2 st fjäderbrickor samt en distans.
Funkar kanon för gata. Haft lite problem med slavcylindern men det beror nog mest på slitage.

jaha, vad hände då? Läckage?

Gamla 4-fjäderskopplingen måste ha ett modifieringskit från B.D.E. för att inte hoppa groda vid startlinjen. Solfjäder är att föredra.

aha, så solfjädern ger även en mjukare inkoppling, eller?
jag får lite av känslan att originalet här har ett litet område från 90%inkoppling till 10% inkoppling. chuggar nästan iväg, men det är ännu värre med fjädermodellen alltså. så du kör med två x-tra fjädrar och distans du med?

Jag är i stort sett säker på att det är solfjäderkopplingen som är den bättre.
Man lägger vid behov i en extra solfjäder, det brukar vad jag kan minnas räcka till Marklunds turbokit enligt honom.
Jag körde med 182 bakhjulshästar (1370cc) med orginal koppling och hade då ytterst lite kopplings slir, vilket försvann med en extra solfjäder.

ja det låter som att det jag redan har är det bästa av dessa två.
tack skall ni ha :tummenupp :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top