Solfilm till MC hjälm?

Mr_White

Medlem
Gick med
17 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 955i -01
Va inne på en MC affär för att köpa nytt visir till min Shoei hjälm.
Då hade dom någon färdigskuren film man kunde sätta på ett "klart" visir som ändrade färg i dagsljus och på kvällen.

Men dom skulle ha 800:- för filmen, nu undrar jag om någon vet var man kan få tag på sådan film på ett billigare sätt?

Touringbutiken har de du beskriver för 138:- och vanlig solfilm för 29:- men bäst tycker jag en eller ett par rader med eltejp fungerar. Har man rejält motljus på kvällen duger inte någon solfilm, då måste det blockeras riktigt.

www.touring.se - knoppen - solskydd

Är det bara jag som skulle vilja ha ett självtonande visir. Åker normalt med mörkt på dagen, men när man ska hem ser man ju inte ett skit genom dom där posörvisiren. Kommer smälla på ett klart visir och veta att jag hittar hem när det skymmer.

Qwerty skrev:
Är det bara jag som skulle vilja ha ett självtonande visir. Åker normalt med mörkt på dagen, men när man ska hem ser man ju inte ett skit genom dom där posörvisiren. Kommer smälla på ett klart visir och veta att jag hittar hem när det skymmer.
Jag har ett spegelvisir som är lättonat vilket gör att man kan använda det längre in på kvällen. Mörkt fungerar inte i minsta skymning så det tycker jag är värdelöst.

Fungerar det verkligen bra med solfilm på hjälmvisir?
Får för mig att det kommer skava loss & rulla upp i kanterna eftersom man ofta öppnar & stänger ett visir...

Maria1980 skrev:
Får för mig att det kommer skava loss & rulla upp i kanterna eftersom man ofta öppnar & stänger ett visir...

Kan ska nog akta sig för att göra skarpa kanter samt lägga filmen där det kan skava...

Qwerty skrev:

Morsan och farsan hade såna glasögon för en massa år sen, dom blev mörka i solen, och ljusnade när det blev mörkt! Har dock ingen aning om vad det kostade...
Svetsglas finns ju som blir mörka så fort man tänder svetsen, men kostar ju en bra slant, ett helt sånt visir skulle nog vara sanslöst snordyrt, och dessutom tungt :( Men det vore ju smurt!

Maria1980 skrev:
Lägg genomskinligt nagellack i kanterna på filmen så rullar den inte upp sig.Gjorde iallafall så på bilar man satt det på och det funkar.

Maria1980 skrev:

ett bra tips e att använda klar nagellack. då "försluter" man kanterna på filmen & man slipper oroa sig, kommer ihåg detta sedan man tonat rutorna på någon gammal bil jag haft.

Qwerty skrev:

Det va det dom hade till min Shoei hjälm och det va Shoei orginal.
Den va rökfärgad på dagen sen på kvällen blev den gul för att man skulle se bättre i mörker.

Mr_White skrev:
Det va det dom hade till min Shoei hjälm och det va Shoei orginal.
Den va rökfärgad på dagen sen på kvällen blev den gul för att man skulle se bättre i mörker.

Det du beskriver låter som progressivt glas/film som ändrar färg pga strålning, finns till glasögon osv. Låter riktigt intressant som visir till hjälmen. Angående priset så vet jag att progressiva glasögon är snordyra så det kan väl stämma på visiret oxå.

Mr_Nilsen skrev:
Det du beskriver låter som progressivt glas/film som ändrar färg pga strålning, finns till glasögon osv. Låter riktigt intressant som visir till hjälmen. Angående priset så vet jag att progressiva glasögon är snordyra så det kan väl stämma på visiret oxå.
Progressiva glas är att du har en slipning i överkant och en annan i underkant, det är dyrt eftersom övergången måste göras gradvis. Det du menar är fotokromatiska glas, det är inte så dyrt men det är också helt värdelöst jämfört med riktiga solglasögon. De mörknar men dämpar långt ifrån tillräckligt i förhållande till hur mörka de är.

Jag har en OGK med tear-off´s.

Funkar kanon.. Man kan få flera olika färger och tar av tear-off´en när man skall åka i mörker. Finns även klara tear-of´s för rajsing eller körning i mörker med mycket mygg/knott/skit.

Paket med 5 tearoff´s kostar 320 kr.

Finns även som beställningsvara hos större MC-butiker.
8026Helmut1-med.jpg

8026Helmut2-med.jpg

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret