Solfilm till bil Stockholm

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Pga att vi har hund så behöver jag tona rutorna i min BMW X3. Någon som har tips på en bra firma mellan city och Södertälje som ger lånebil?

Jag har satt film själv för 100 år sen, är det nåt man vill greja med själv nuförtiden eller lika bra att lämna in? Blir det inte 99,5% perfekt så är jag inte nöjd.

PS. Hur bra blir egentligen en bakruta? Jag har inte kännt men man har ju elslingor där och de ligger ju utanpå glaset. Blir det luft och lite fult där om man tittar noga?

Personligen anser jag att det är ett helvete att hålla på med. Ska man använda vettig film blir det snordyrt att göra fel. ÅAS tycker jag att de flesta hemmatoningar ser ut som skit. Kan hända jag är lite petig.

Jepp, om man gör det själv blir det nästan alltid luftremsor vid elslingorna.
Det blir det om man lämnar in också men knappt (läs: inte) synbara.
Vad kan det kosta att lämna in på en X3a? Runt 5papp för b-stolpen bakåt? Helt klart värt att lämna bort till firma.

Tackar för tipset, drog ett mail då jag inte har så bråttom.

Jag antar att det bör gå att demontera på ett bra sätt då jag tror att det kan uppfattas som turktrim vid en försäljning (även om det är perfekt gjort).

http://www.solfilmcenter.se/

Prata med Johanna, och nej, det blir defenitivt inga luftbubblor.

Tackar för tipset, drog ett mail då jag inte har så bråttom.

Jag antar att det bör gå att demontera på ett bra sätt då jag tror att det kan uppfattas som turktrim vid en försäljning (även om det är perfekt gjort).

Självklart.

Han är som en filbunke i bilen så det är inget problem med klor både utan och med bur. Jag funderade en hel del på solarplexius men hittade så många negativa kommentarer så det får nog vara. Vissa klagar på gsg (gnissel, skrammel och gnek - som jag är ruskigt känslig för), andra på imma mellan plexi och ruta och några på väldigt dålig sikt igenom rutan... Vågar inte chansa så det blir dyrfilm snart och hoppas jag blir nöjd. Vad säger ni som har solarplexius om det påhoppet?

Gillar eg. inte film alls så det blir en kompromiss mellan så mörk att den stoppar solinstrålningen och att jag vill kunna se bakåt. Hatar att backa med sambons Astra när det är mörkt. Man ser i princip inte ett skit genom bakrutan om det inte är lyktstolpar i närheten.

Last edited:
Det blir film hos Huddinge Solfilm då de ligger bäst till färdmässigt och också har fått bra kritik.

Utan att ha sett film live så låter det som att 15% är det jag ska ha. Vill både se ut och att bagageinnehållet inte syns så bra. 20% låter som att det bör bli lite väl ljust och 5% går bort. Åsikter?

SILHOUETTE HIGH PERFORMANCE 5% (Ljusinsläpp)
Är den absolut mest efterfrågade solfilmen, då den skyddar bäst mot både insyn och värme. Populär av kombi-ägare, då man skyddar både inventarier och eventuella husdjur. Avvisar upp till 65% solenergi.

SILHOUETTE HIGH PERFORMANCE 15 % (Ljusinsläpp)
Också väldigt populär solfilm, då den också är väldigt mörk. Är man dock lite tveksam att man inte ska ha bra sikt när man backar så är det ett bra alternativ.
Avvisar upp till 63% solenergi.

SILHOUETTE HIGH PERFORMANCE 20 % (Ljusinsläpp)
Mycket omtyckt solfilm när man vill ge bilen en snygg ”look” men inte bekymrar sig om insyn, väljs ofta av Sedanbilsägare. Avvisar upp till 59 % solenergi.

SILHOUETTE HIGH PERFORMANCE 25%, 30%, 35% och 45% (Ljusinsläpp)
Ljusa solfilmen när man mest vill ha en lite ”rökig look” på bilen. Många vill ha dem på framdörrar, och en del på hela bilen så den blir ”enhetlig”. Att ha solfilm på framdörrar är dock inte lagligt, inte ens den ljusaste.
Avvisar mellan 40-54% solenergi.

Ju lägre procent på ljusinsläpp, desto mörkare solfilm och högre värme-skydd.

Det blev som tidigare skrivet Huddinge Solfilm: http://www.huddingesolfilm.se/

Hyrbil ingick inte för 2250 kr för tre rutor, bakruta och smårutor, men de gjorde det på 1 timme så jag gick på en fikarunda med hunden under tiden. Resultatet blev grymt bra! Jag såg en Porsche på ett Mr Cap-ställe förra veckan och tänkte att man kanske får nöja sig med lite småbubblor men det här blev nog så jäkla bra som det är möjligt med film och icke-fabrikstonat. Vet man inte om att det är filmat och letar kant så ser man det inte. Kan helt klart rekommendera dem!

PS. Fick priser på mellan 2500-2750 kr inkl hyrbil hos övriga jag kollade med. Här hade hyrbil kostat 200 spänn men det var smidigare att vänta en timme.

Last edited:
PS.
Liten rättning på tidigare inlägg, det var Lotta som satte film åt mig som jobbade på Västberga Bilglas tidigare (inte Johanna).

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti