Solbränna?

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Frågan är om man får en likvärdig bränna i ett solarium som i riktiga solen?

Min mor hävdar att det är andra strålar i solariet som aktiverar pigmenten i huden och detta skulle enligt henne inte vara samma sorts solbränna som en ''riktig''. Jag vill tro att det är precis samma då jag inte ser någon egentlig skillnad på pigment och pigment.

Fråga nummer två är om det är lika lätt att bränna sig trots att man är solariebrun som inte brun alls, eller om det ger skydd som en normal bränna?

Sen undrar jag även om det finns brun-utan-sol i pillerform, som ger en brun hy utan massa krämer och kraffs.

Ger brunkräm skydd mot solen?

Hur gör man för att slippa bränna sig och ömsa skinn varje vecka på sommaren?

Många frågor nu, men det är seriösa svar som efterfrågas. (Jo jag vet att det är lite mycket begärt på SH ;) men iaf)

Solarium innehåller mestadels UVA (det som gör dig brun) och bara lite UVB (det som gör att du bränner dig). Vanlig sol innehåller mycket mer UVB, andelen UVA vet jag inte, men antagligen mindre än solarium med tanke på att det tar längre tid att bli brun i solen än i solariet.

Så....visst skydd ger en solariebränna allt innan man ger sig ut på solsemester.

är ganska säker på att det varken är samma typ av bränna eller att det ger något som helst skydd mot riktigt sol, det är en annan typ av UV strålar..

är ganska säker på detta, det är vad jag kommer ihåg från biologin i högstadiet..

HannesH skrev:
2684216 är ganska säker på att det varken är samma typ av bränna eller att det ger något som helst skydd mot riktigt sol, det är en annan typ av UV strålar..

är ganska säker på detta, det är vad jag kommer ihåg från biologin i högstadiet..

Då har din biologilärare fel :)

UrbanTiger skrev:
2684145 Håller med Skalman prexist. Solaribrännan ger ett visst "grundskydd" men inte lika som en äkta solbränna. Att sola solarium ett par gånger innan utlandsresan tror jag är helt meningslöst. Att sola en gång i veckan under en månad och två gånger i veckan månaden innan du ska åka ger lite mer solvana åt skinnet. Men risken att du bränner dig är fortfarande hög när du kommer på plats på beachen.
Har testat båda varianterna och utan solariumsolning innan så tar det typ 8-9 dagar inann man kan sola utan solskydd och med solariumbränna så tar det 5-6 dagar (snackar Medelhavet under högsommaren).
Ja grejjen är som sådan att jag ska bo på balkan i ett par månader under sommaren och senast så lyckades jag bränna mig hela tiden så nu tänkte jag lägga en grundbränna hemma så jag slipper leta efter solskyddsmedel där nere då det som fanns på plats hade sf 4 som starkast, ingen hit mao.

Brukar få världens finaste bonnabränna annars, när man hänger ut genom lastbilsfönstret hela dagarna och njuter av vädret :) skitfult ju

Last edited:
Bus-Bo skrev:
2684352 Ja grejjen är som sådan att jag ska bo på balkan i ett par månader under sommaren och senast så lyckades jag bränna mig hela tiden så nu tänkte jag lägga en grundbränna hemma så jag slipper leta efter solskyddsmedel där nere då det som fanns på plats hade sf 4 som starkast, ingen hit mao.

Brukar få världens finaste bonnabränna annars, när man hänger ut genom lastbilsfönstret hela dagarna och njuter av vädret :) skitfult ju

farligt som fan att köpa solskyddsmedel hemma...:tummenupp

AndreasNo skrev:
2684378 farligt som fan att köpa solskyddsmedel hemma...:tummenupp

Det tar ju slut på sju månader, eller??

Ja hursom så har jag inte så mycket plats i packningen när allt är med så jag vill spara in på ''onödiga'' saker. Och saker som kan läcka. Dessutom är det mesigt med solskyddskräm och så når jag inte till ryggen, bli insmord av en stor svettig pöjk är inte så lockande :zpy

Bus-Bo skrev:
2684380 Det tar ju slut på sju månader, eller??

Ja hursom så har jag inte så mycket plats i packningen när allt är med så jag vill spara in på ''onödiga'' saker. Och saker som kan läcka. Dessutom är det mesigt med solskyddskräm och så når jag inte till ryggen, bli insmord av en stor svettig pöjk är inte så lockande :zpy

Du behöver väl inte ha de värsta i 7 mån heller?.. köpa me lite värsting att ha i början sen duger väl de som finns...o du får väl ha tröja på dig så de räcker me armar o så då räcker de ännu längre o du slipper bli gayad bakifrån... sen kan du stretcha lite så du når bak i ryggen för helvete!...

Betakaroten ger visst skydd mot solen sen kan du alltid springa till närmsta apotek o leta rätt på Oxsolaren(metoxaleno) som är medicin framtagen för folk som har psoriasis eftersom de ofta har känslig hy och lätt tar skada av solen. Det borde gå att köpa receptfritt på apotek där, det går iaf i spanien. Metoxaleno påskyndar pigmenteringen oh skyddar därmed mot solbränna. OBS ta inte sådana innan du solar solariet utan endast i vanligt solljus. Det har inga direkta biverkningar i vanligt solljus men är inte testat i solarier så där vet man ite om det kan ge upphov till hudförändringar eller andra biverkningar. ta 2 tableter 1-2 timmar innan du ger dig ut i solen, det skyddar bra men var försiktig ändå.

Bus-Bo skrev:
2684352 Ja grejjen är som sådan att jag ska bo på balkan i ett par månader under sommaren och senast så lyckades jag bränna mig hela tiden

vad är problemet? för det första så ser balkanbrudarna ut som dom har blivit överkörda av en T-90 så det spelar ingen roll om du ser ut som en sönderflagnad tomat eller inte.

för det andra, M-90 (som jag antar att du kommer att bära med tänke på din profil) har väl typ solskyddsfaktor 4000?

men vill du vara hetast på campen så tyckar jag att du ska sola solarium kanske 3 ggr innan du åker ner äsch, vafan - geyfråga.. det är väl bara att ta det som det blir. godnatt!

Ingel skrev:
2684507 vad är problemet? för det första så ser balkanbrudarna ut som dom har blivit överkörda av en T-90 så det spelar ingen roll om du ser ut som en sönderflagnad tomat eller inte.

för det andra, M-90 (som jag antar att du kommer att bära med tänke på din profil) har väl typ solskyddsfaktor 4000?

men vill du vara hetast på campen så tyckar jag att du ska sola solarium kanske 3 ggr innan du åker ner äsch, vafan - geyfråga.. det är väl bara att ta det som det blir. godnatt!
Ja problemet. För det första så ska jag inte ragga balkanbrudar, för det andra så tänker jag inte ha m/90 på mig mer än jag måste då det kan bli lite varmt där nere på sommaren. Jag vill inte vara ''hetast'' på campen.

Det jag vill är att hitta ett sätt som gör att man inte bränner sig när man är i solen, utan att behöva använda massa kladdig solkräm. Bränna sig är sådär kul efter ett par gånger.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg