solar flux type b, rengöring av grenrör och fara för lambdasond?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag är nu klar med grenrören till min twin, halvvägs ner i varje flamrör sitter det uttag för bredbandslambdor (kommer att vara permanent installerade). Det finns ungefär 5 svetsskarvar framför varje lambdauttag där jag har TIG-svetsat med Solar Flux Type B http://www.solarflux.com/Pages/Productinfo.html som rotskydd.
Det närmaste man kan likna rotskyddet vid är en torkad lera som man blandar med alkohol och penslar på. Vid värme så blir leran till en glashinna som skyddar roten mot atmosfären.

Det jag är orolig för är att det här dammet ska lossna och glasa på mina lambdasonder på samma sätt som silikon blir till glashinna (över mellansteget sand) på sensorelementen och förgiftar sensorn. Samtidigt sitter några av svetsfogarna för långt in för att jag ska komma åt att mekaniskt nöta bort dels det pulver som har glasat men är benäget att flagna loss, dels det pulver som ligger kvar i påkletad, osmält form.

Det jag nu funderar på är att lägga i nån slags temporär bränslemapp i ECU:n och köra grenrören rejält varma utan lambdasonderna i, sedan anse att systemet är rent, och köra på som jag har tänkt med sensorerna iskruvade.

Några tips?

Jag vet inte mycket om detta ska väl sägas först och främst.

Ändå:
Tanken att använda gasol för uppvärmningen slår mig dock, vore det inte lättare att hetta upp dem på det viset?

Jag vet inte mycket om detta ska väl sägas först och främst.

Ändå:
Tanken att använda gasol för uppvärmningen slår mig dock, vore det inte lättare att hetta upp dem på det viset?

Jag tror inte att gasol räcker i värme för att det ska smälta, och om man kör ännu varmare så lär det rostfria väl oxidera i avsaknad av skyddande atmosfär i omgivningen av svetsfogarna?

Kan du inte skruva ur syresonderna samt plugga och låta en blästrare ge all han kan i varje rör?

Jag tror inte att gasol räcker i värme för att det ska smälta, och om man kör ännu varmare så lär det rostfria väl oxidera i avsaknad av skyddande atmosfär i omgivningen av svetsfogarna?

Jag brukar blöta upp krökarna i vatten och lite diskmedel och sedan dra ur den med den minsta modellen av dessa viskor.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=158749072

Du kan även köra med varmvatten och kaustiksoda, händerna blir mysigt slemmiga då om du inte använder gummihandskar.

Den ev glaserade Solarflux som blir kvar behöver du inte oroa dig för, den sitter till kingdom comes

Jag brukar blöta upp krökarna i vatten och lite diskmedel och sedan dra ur den med den minsta modellen av dessa viskor.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=158749072

Du kan även köra med varmvatten och kaustiksoda, händerna blir mysigt slemmiga då om du inte använder gummihandskar.

Den ev glaserade Solarflux som blir kvar behöver du inte oroa dig för, den sitter till kingdom comes

Ok, blir att förbanna sig för att ha lagt sådär 10h att skruva fast krökarna redan.. Med min nuvarande dragning måste bakstöttan, monteringsstället till olje/vattenkylare osv bort.. bah

Ok, blir att förbanna sig för att ha lagt sådär 10h att skruva fast krökarna redan.. Med min nuvarande dragning måste bakstöttan, monteringsstället till olje/vattenkylare osv bort.. bah

Men det är nog ingen fara med flusset, om det var farligt för sonderna borde Burn's ha påpekat det ngnstans i sina technical instructions för avgasbygge tycker jag.

Såja, nu är både krökarna och badkaret rena.. bara ihop med bilen imorrn och fortsätta undersöka varför det är blött från främre cylinderfoten på min nyrenoverade motor..

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard