SO Åsen

Kjelle skrev:
Detta må vara en idiotfråga, men hur stor roll spelar egentligen hojfabrikatet? Det var ju påtagligt många Suzukiförare på pallplats igår. Beror det på att Team Suzuki headhuntat dom snabbaste förarna, eller är helt enkelt deras hojar bättre? Alltså, skulle tex Christer Miinin göra samma (eller kanske bättre?)varvtider på en Kawa med motsvarande prestanda?

Fattar givetvis att enskilda modifieringar och inställningar av cyklarna också spelar roll, men i stort?

Christer Miinin är en av sveriges skickligaste förare, inget snack. Pär Johansson är inte mycket sämre. Micke Nilsson kör normalt Veidec och har högt tempo i kroppen, annars kör man inte 1,07 på en standard hoj.... Suzukin är inte på något sätt överlägsen de andra, med med hjälp av dessa förare placerade man sig på pallen ett par gånger om i Superbike, Standard och Supersport 600...

/Joakim

Nyteknik skrev:
Kihlander och Nordgren borde ju ha varit favoriter om man ser till tidigare resultat. Vevlagerras låter inget vidare för Kihlander. Andra gången samma säsong!

...

Iofs har varken nordgren eller Khilander kör 1.08 på karlskoga ännu.
Khilander skulle nog ganska lätt åka 1.08 på karlskoga på en bättre cykel.

oFFkeFF skrev:
Iofs har varken Nordgren eller Khilander kör 1.08 på karlskoga ännu.

I så fall skrällde ju verkligen Cajback och Sjögren!

Såg att du körde 1.13 på kvalet. Men en sekund långsammare på racet. Hur gick det? Kul fight med Fredriksson?

Någon förresten som vet när sammandragen från finalerna visas på TV? :confused:

Bj.O.rn skrev:
Han klarade sig fint, jag undrade vad fasen som hänt där när jag kom runt varvet efter, Enligt Jonas var förresten allt mitt fel.. :va :näsblod

/B

Klart det var :7peta När man är van att det bara ylar lite när någon kör om en så blir man ju naturligtvis skiträdd när det låter som om ett åskväder närmar sig bakifrån. Kommer det även en röd blixt mitt i mullret så är ju avåkningen ofrånkommlig.

Hoppas att han klarade sig bra iaf, för det såg inget vidare ut när hojen snudd på tog eld :brinnerup

Nyteknik skrev:
Kihlander och Nordgren borde ju ha varit favoriter om man ser till tidigare resultat. Vevlagerras låter inget vidare för Kihlander. Andra gången samma säsong!

Jag hade Kihlander som favorit före SJöström. Sjöström och Cajback körde ifatt och ifrån Nordgren på SM:et. Hade Anders hoj funkat hade han varit med om topplatsfighten helt klart.
Tredje vevaxeln på denna säsong för Anders, två i helgen och en förra racet på Karlskoga.

Nyteknik skrev:
Så grymt surt att få förgasarproblem ett par minuter före start! Vad var felet?

Ett par minuter? PÅ Warm-up varvet. Gick bra på sightingvarvet... VEt inte vad det var eftersom jag inte orkat kolla.

Nyteknik skrev:
1:06 är helt ok...

Helt ok...

Goodstuff skrev:
Sjöström och Cajback körde ifatt och ifrån Nordgren på SM:et.
Nordgren verkade inte vara sitt vanliga jag på SM:et på Gelleråsen.

Goodstuff skrev:
Ett par minuter? PÅ Warm-up varvet. Gick bra på sightingvarvet... VEt inte vad det var eftersom jag inte orkat kolla.

Så här kan det ju inte fortsätta för dig. Det kostar så mycket att köra roadracing att hojen bara måste funka. Vad ska du göra? Plocka ner den i smådelar i vinter och ersätta varenda skruv som inte är original eller ser lite sliten ut med nytt? Sälja? Lämna in den till någon expert som gör en total översyn?

Förgasarproblem händer den bäste, Fransson på Åsen tex.
Det är genomgång i vinter och nya tag som gäller. Det är i motvind som åsnan lyfter eller vad är det man säger?

Kjelle skrev:
För oss som satt på parkettplats i sjukstugan såg det i alla fall ganska spektakulärt ut...

Fast det var ju inte så långt att gå in till skadebesiktningen förstås. :tummenupp

Vi satt på läktaren så hojen kom rakt mot oss...

En annan "intressant" vurpa var kille som ramlade av hojen i depåsvängen. från där vi satt såg det ut som han hängde ut så mycket att han helt enkelt trillade av, men jag gissar att han fick ett släpp eller liknande.

Du måste haft en del att göra va? Det vurpades ganska mycket tyckte jag.

erik skrev:
En annan "intressant" vurpa var kille som ramlade av hojen i depåsvängen. från där vi satt såg det ut som han hängde ut så mycket att han helt enkelt trillade av, men jag gissar att han fick ett släpp eller liknande.

Killen fick ett bakhjulssläpp som skickade honom av hojen så att han i princip satt och gled på knä bredvid hojen innan han släppte styret....

erik skrev:
Du måste haft en del att göra va? Det vurpades ganska mycket tyckte jag.

Jaa, det slog aldrig fel. Bäst som man satt där med en god kopp kaffe, i solskenet, på bästa plats på sjukstugans veranda, och försökte kolla på racet så var det alltid någon som envisades med att köra av. Vilket innebar att jag missade nästan alla målgångar (därav frågan om sändningstider TV). Skall man verkligen behöva JOBBA också!? :huvet

Skämt åsido, jag är bara glad, och en smula förvånad också, över hur jäkla bra det faktiskt oftast går, trots hastigheter och rörelseenergier som rimligtvis borde dräpa de inblandade. Säger en hel del om säkerheten med avåkningszoner och modern skyddsutrustning. Sällan allvarligare skador än frakturer trots allt. (Fast sådana gör givetvis ONT.)

Någon sade "Det är värst i Rookie-klasserna, då har dom inte lärt sig hur man ska falla utan flaxar med armar och ben medan man kanar. En erfaren förare drar in extremiteterna och kurar i fosterställning tills man kanat färdigt". Kanske ligger något i det.

Last edited:
Tack för trevligt bemötande Kjelle. Hade inte tänkt komma förbi först men det blev så ändå :rolleyes:
Btw borde det kanske va läge för att få in en psykolog i sjukstugan också. Jag verkar iaf behöva sån hjälp för att få upp farten och lita på grejorna igen.

Goodstuff skrev:
Förgasarproblem händer den bäste...

Men den har ju strejkat på vartenda race i år. Det får bli en rejäl genomgång om du ska få köra mer än du meckar på tävlingarna nästa år.

Stellan och Pär var förresten här i lördags och lämnade Stellans Honda. Vad meckvänlig den verkar. Hela konstruktionen ser verkligen genomtänkt ut. Och jämfört med din är det verkligen en ren barnlek att komma åt förgasarna/insugen. Bara bort med tanken och där sitter båda förgasarna prydligt brevid varandra i den stora luftburken. Lite lattjo att även soppakranen sitter inne i luftburken. Man öppnar den lilla luckan in dit för att starta flödet och choka. Det ska bli skitskoj att testa den på Sviestad om ett par veckor. Gissar att det kommer kännas som att köra fyrtakt v-twin jämfört med min TZ.

Gulsnabbtrajja skrev:
Tack för trevligt bemötande Kjelle. Hade inte tänkt komma förbi först men det blev så ändå :rolleyes:
Btw borde det kanske va läge för att få in en psykolog i sjukstugan också. Jag verkar iaf behöva sån hjälp för att få upp farten och lita på grejorna igen.

En och annan skulle nog gärna vilja ha någon att prata med efteråt också för att komma över sorgen efter sin förlorade hoj. :D

Dom flesta är mer arga/bekymrade över att cykeln gick åt fanders än över de eventuella skador man kan ha ådragit sig vid avåkning i 250 blås. :va

Hyndan är lite meckvänligare, mest för att förgasarna sitter på samma ställe. Annars är det inte så mycket som skiljer.

Penguin skrev:
Killen fick ett bakhjulssläpp som skickade honom av hojen så att han i princip satt och gled på knä bredvid hojen innan han släppte styret....

Mm, den här fotföringen är inte att rekommendera...

Bifogat

• PIC0038 (17).JPG
    PIC0038 (17).JPG
    79.7 KB · Visningar: 96
pajo skrev:
Klart det var :7peta När man är van att det bara ylar lite när någon kör om en så blir man ju naturligtvis skiträdd när det låter som om ett åskväder närmar sig bakifrån. Kommer det även en röd blixt mitt i mullret så är ju avåkningen ofrånkommlig.

Hoppas att han klarade sig bra iaf, för det såg inget vidare ut när hojen snudd på tog eld :brinnerup

Allt är ok, men jag sticker inte under stol med att allt som sagt var BJÖRNS FEL..

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back