Snygga till styre på CB600F

fotomangan

Geggamoja
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
KTM 690 ER -15
Tänkte byta styre på min CB600FA Hornet. Jag sätter på ett fatbar men är inte så suger på att sätta tillbaka alla de fula orginlafästena för bromsvätska/speglar etc.

Tanken är följande:

Svart Fatbar.
Liten svart spegel på vänster sida (monterad på styränden).
Nya svarta fästen för koppling- och bromshandtag.
Bromsvätskebehållare (guleloxerad aluminium)
Nya "short levers" guleloxerade handtag.

Men hur fugerar det om man vill sepparera bromsvätskebehållaren och fästet för bromshandtaget? Orginal som sitter där är så fult. Kan man hämta något från CBR600RR? Vart hittar man nya fästen för enbart koppling och bromshandtag? De ska inte vara kombinerade med spegelfästen.

Elektronikdelarna/gashandtag kommer återanvändas på nya styret.

Detta projekt kommer följas, då jag har en likadan. :) glöm inte bilder!

Tja!

Liten notice bara, körde under en period endast med vänster spegel på min hornet då den högra hela tiden vek sig i vinden.

Jag åtgärdade detta jääkligt snabbt då man kände sig helt handikappad av att inte se bakom sig ordentligt, framförallt när man svänger in efter en omkörning. Körde i lugnt tempo om en S4'a som fick för sig att "tävla", hade jag inte vridit huvudet rejält åt höger och upptäckt det hade jag varit ett kylaremblem då han drog på i en jävla fart på min högra sida.

Det gäller att tänka åt alla andra idioter också!

Jag köpte ett smalare och lägre styre till min Hornet 600.. "sportigare" körställning, och det kändes som att man fick lite mer känsla vid aktiv körning..

Men visst, det blir ju inte riktigt lika lättsvängt.

edit: Letade upp nåt på boove.se som jag bad mcvaruhuset ta hem

Last edited:
Hittade ett som var 22mm hela vägen. Man behöver inga styrhöjare/adaptrar och styret hamnar längre ner. Svårt val det där.

Hittade ett som var 22mm hela vägen. Man behöver inga styrhöjare/adaptrar och styret hamnar längre ner. Svårt val det där.

tja jag fixade min hornet för ett tag sen ett tips är att ha raisers annars hamnar styre för lågt och tar i tanken de gjorde den på min så ja fick mig en liten repa:huvet men sen när jag satte på raisers blev det så grymt bra är as nöjd:yoparty

tja jag fixade min hornet för ett tag sen ett tips är att ha raisers annars hamnar styre för lågt och tar i tanken de gjorde den på min så ja fick mig en liten repa men sen när jag satte på raisers blev det så grymt bra är as nöjd

Helt klart ett bra tips :)

min variant

Min variant på det hela, nått som faller dig i smaken så skriv så kanske ag kan hjälpa dig

Bifogat

• 20110403204.jpg
    20110403204.jpg
    244.1 KB · Visningar: 200
  • 20110403205.jpg
    20110403205.jpg
    243.3 KB · Visningar: 198
  • 20110402196.jpg
    20110402196.jpg
    235.3 KB · Visningar: 159
  • 20110403206.jpg
    20110403206.jpg
    244.2 KB · Visningar: 183
Last edited:
Helt klart ett bra tips :)

Min hornet 900 är visserligen en 05'a, så den ser ju lite annorlunda ut.
Har dock byggt om den en hel del så den fick en sportigare look. Styret, 20mm, var det jag letade längst efter, och eftersom jag är senil och dum i huvudet så har jag glömt vad det heter.

Hur som helst, jag siktade på det lägsta jag kunde hitta utan att det skulle ta i tanken, nu har jag 3-4 mm till godo mellan tank och reglage vid fullt styrslag. Det var helt klart bästa köp någonsin, att få bort min 900as "aphängstyre" och äntligen få känsla på framhjulet var underbart!

Så mitt personliga smaktips, så lågt som möjligt! :tummenupp

Alla prylar beställda. Blev inga nya RR-fästen för handtagen. Handlarn skulle ha 3500:- för kopplingsfäste och bromshandtagsfäste. Hittade short levers för CB600F så fick bli dem. det innebär att man får leva med orginal bromsvätskebehållare.
Slank med en ny Slipon med...

Resultatet

Några månader senare fick jag tummen ur och tog lite bilder på grejorna. Blev ett Fatbar Renthal. Speglarna är snygga och effektiva :tummenupp

Bifogat

• image-1.jpg
    image-1.jpg
    75.7 KB · Visningar: 144
  • image-2.jpg
    image-2.jpg
    235.4 KB · Visningar: 115
  • image.jpg
    image.jpg
    187.8 KB · Visningar: 115
Nyheter
En vecka kvar!