Snygga till lackade plastkåpor

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Förra ägaren har lackat mina orange:a plastkåpor mattsvarta. Såg helt okej ut ett tag men nu har färgen börjat släppa här och där så tänkte snygga till dom.

Första tanken var att lacka om mattsvart igen, fick tipset att jag inte ska sandpappra bort den gamla färgen för då kommer repor synas igenom den nya lacken.

Testade istället att gnugga med förtunning och det funkar väl okej, man får jobba lite men färgen försvinner.

Tanken slog mig då att man kanske skulle försöka snygga orginal-färgen istället, hur gör man det för att få bra resultat? I sånna fall vill man ju ha upp glansen igen...

Om jag nu skiter i den idén och försöker lacka mattsvart igen, hur gör jag för att nya färgen fäster som bäst?
 
Självklart kan man sandpappra, men det krävs att man börjar med grövre papper och avslutar med mycket mycket fint annars syns mycket riktigt slipreporna genom nya lacken.

Ska du lacka över är det i princip samma metod. Man ruggar upp den gamla färgen med något fint sandpapper för att få nya lacken att fästa.
 
Självklart kan man sandpappra, men det krävs att man börjar med grövre papper och avslutar med mycket mycket fint annars syns mycket riktigt slipreporna genom nya lacken.

Ska du lacka över är det i princip samma metod. Man ruggar upp den gamla färgen med något fint sandpapper för att få nya lacken att fästa.
Väldigt svårt att få det å fästa om man inte slipar eller? En burk förtunning senare ser ena sidokåpan iaf helt orange ut igen :)
 
Vet faktiskt inte hur pass bra det sitter på en korrekt lagd lack men det blir nog absolut bäst om man ruggar upp ytan lite.

Ja du kan ju alltid prova med förtunning. Förmodligen är det väl svarta bara garagelackat med sprayburk så det lär släppa betydligt snabbare än den orangea originalfärgen :)
Om inte själva plasten är infärgad t.o.m?
 
Du måste ALLTID ha en slipad yta för att få färgen att fästa med bra resultat, typ 500 papper.
 
Vet faktiskt inte hur pass bra det sitter på en korrekt lagd lack men det blir nog absolut bäst om man ruggar upp ytan lite.

Ja du kan ju alltid prova med förtunning. Förmodligen är det väl svarta bara garagelackat med sprayburk så det lär släppa betydligt snabbare än den orangea originalfärgen :)
Om inte själva plasten är infärgad t.o.m?
Plasten är färgad orange orginal, alltså inte lackad. Gamla lacken försvinner ganska fort med förtunning.


Du måste ALLTID ha en slipad yta för att få färgen att fästa med bra resultat, typ 500 papper.
Yes jag lär köra på det, som ytan är nu får man känslan av att det blir svårt med fästet...

Märkte att ena tank-kåpan hade en jävla massa repor nu när jag fick bort gamla. Var inget som jag märkte förut när lacken fanns där så antar att dom inte kommer synas nu heller? Testade lite grann med 300 och 800 papper men reporna går inte att "slipa" bort, är ganska tjocka.
 
Scotte duk är rätt vettigt i många avseenden.
Smidigt & blir inte så djupa sliprepor. Ruggar ytan så den blir matt & fin.
Ban bör tvätta både före & efter slipningen med tvätt tinner.
Scotte duk så kommer du in i alla skrymslen & vrår på ett smidigt sätt.
 
Om du bara vill ta bort den mattsvarta färgen så kan du använda en CRC produkt som heter stripper. Bara att spruta på och torka av så har du en ren yta sen.
 
Plasten är färgad orange orginal, alltså inte lackad. Gamla lacken försvinner ganska fort med förtunning.



Yes jag lär köra på det, som ytan är nu får man känslan av att det blir svårt med fästet...

Märkte att ena tank-kåpan hade en jävla massa repor nu när jag fick bort gamla. Var inget som jag märkte förut när lacken fanns där så antar att dom inte kommer synas nu heller? Testade lite grann med 300 och 800 papper men reporna går inte att "slipa" bort, är ganska tjocka.

Ah kom ju på det att i princip alla kåttar har ju samma färg så då kan de lika gärna bara köra med färgad plast istället för lack.

Angående djupa repor så krävs det ju mycket mer färg för att dölja dem än om du slipar ner det alternativt fyller i reporna och slipar sen istället.
 
som skrivit så måste du ha en ruggad yta för att färgen ska fästa, förmodligen är det det som inte är gjort och därför släpper förgen nu.
Angående dina repor, är det slip repor eller att den varit omkull? dvs hur djupa är dom?
Om dom inte är så djupa och plasten i sig är färgad så kan du slippa bort dom, börja med grövre papper och avsluta med fint. avsluta med säg 2000 våt papper, för att därefter gå på med polermaskin och polermedel så borde det kunna bli en sjysst yta igen.
Om reporna är djupa så skulle nog jag lacka dom igen.
samma sak, matta ner kåporna, de djupa reporna lägger du igen med plastspackel, slipa igen till du får en jämn yta, och lacka upp dom i valfri kulör.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top