Snygga detaljer & lösningar på hojbyggen

Varför använda kulleder till fästet av sadeln? Finns INGEN anledning till detta.
Du slipper utmatningssprickor/brott i dess infästningar mot ramen.
Särskilt aktuellt i detta fall med en gravt obalanserad v-twin! :fakta

Att bakdämparen är monterad "snett". Borde skapa onödiga påfrestningar i infästningen av den samma.
Ja, men tydligen godtagbara visavi projektet som helhet. Ola bestämde i detta fall.
S1000RR? Andra beslut/beslutsfattare/målgrupper!
Titta på ER-6 och MT-03, båda har asymetriskt placerade bakdämpare.
Dock ej snedställda, men båda ger ändå asymetriska laster på ramen.
ER6N-2.jpg
image.jpg

Funkar väl ok? :va

Finns även framgafflar med fjäder i ena benet och dämpningen i andra!
Låter helt sjukt första gången man hör det.

Men när man tänker efter så är det kanske inte så dumt.
Benen har ju rund profil men de absolut största påfrestningarna är rakt fram och bak.
Detta innebär att sidostyvheten är underutnyttjad, man borde göra gaffeln vekare i
sidled för att optimera denna.

Alternativt nyttja överstyvheten till att ta upp sidoflex från singelfjäder och dämpare!
Man sparar både vikt, pengar och montagetid!

:tummenupp

Men.....varför kör inte alla tillverkare med singelköret då rå? :va

Har jag tänkt för snabbt nu igen? :4skrika

/e
 
Last edited:
Du slipper utmatningssprickor/brott i dess infästningar mot ramen.
Särskilt aktuellt i detta fall med en gravt obalanserad v-twin! :fakta


Ja, men tydligen godtagbara visavi projektet som helhet. Ola bestämde i detta fall.
S1000RR? Andra beslut/beslutsfattare/målgrupper!
Titta på ER-6 och MT-03, båda har asymetriskt placerade bakdämpare.
Dock ej snedställda, men båda ger ändå asymetriska laster på ramen.
View attachment 349950
View attachment 349951

Funkar väl ok? :va

Finns även framgafflar med fjäder i ena benet och dämpningen i andra!
Låter helt sjukt första gången man hör det.

Men när man tänker efter så är det kanske inte så dumt.
Benen har ju rund profil men de absolut största påfrestningarna är rakt fram och bak.
Detta innebär att sidostyvheten är underutnyttjad, man borde göra gaffeln vekare i
sidled för att optimera denna.

Alternativt nyttja överstyvheten till att ta upp sidoflex från singelfjäder och dämpare!
Man sparar både vikt, pengar och montagetid!

:tummenupp

Men.....varför kör inte alla tillverkare med singelköret då rå? :va

Har jag tänkt för snabbt nu igen? :4skrika

/e

Men borde väl funka med ett vanligt öra? Eller?


Menade snett ställd. Att har dämparen osymetriskt placerad fungerar som du säger!
 
Det är fler än du som har problem med svettande nivåslangar till bromsok kan jag säga. Vet fler som köpt nivåslangar av racetyp till sina bromsok, och de har svettats eller läckt. Och det är slangar som sålts just för ändamålet.Så endera är det sammansättningen av bromsvätskor som blivit tuffare mot transparenta slangar, eller så är det generellt trickigt med transparenta slangar till detta.
Jag vet bara att det är flera i vårt garage som haft problem med såna här slangbehållare (köpta från andra firmor än ISR), många har gått tillbaks till små plastbehållare med lock.

Jag tror inte att det finns något mjukt, transparant material som håller inne bromsvätska.
Det är inte bromsvätskan som är aggresiv mot materialet utan det kryper ut genom materialet.
 
Men borde väl funka med ett vanligt öra?
Jovisst! Rätt dimensionerat funkar det utmärkt även med stumsvetsat. :)
Ville bara visa på att det går att rättfärdiga många designbeslut genom
att hänvisa till (mer eller mindre) väl studerade tekniska problem.


Menade snett ställd. Att har dämparen osymetriskt placerad fungerar som du säger!
Fast det är ju samma grundproblem man skapar. Efter det är det bara en glidande skala fram till det helt absurda, and beyond....

Samma med enkelswing eller varför inte vevaxel på längden som BMW, Guzzi och Triumph!
Hojen vrider sig åt ena sidan när man axxar. :näsblod Snacka asymetri!

Dock bra att skylla på om klotar.

-"Joråsatte, du vet BMW har ju bara hjälmhållare på vänster sida så obalansen gjorde att det släppte dIrEcT i torparn. Solklart designfel vettu."

:hihi

Man skulle kanske göra en hel ram där alla 'kopplingar' är ledade? :va
Bimota_Tesi_3D_factory.jpg


:yoparty

/E
 
Jag tror inte att det finns något mjukt, transparant material som håller inne bromsvätska.
Det är inte bromsvätskan som är aggresiv mot materialet utan det kryper ut genom materialet.

Nu är det nog bara språkförbistring. När en fluid diffunderar genom materialet, eller sväller materialet, så är det är det problem. Då brukar man säga att en olja eller som i det här fallet glykol, är mer eller mindre aggressiv.
Dvs materialet måste inte lösas upp eller genomgå andra irreversibla förändringar, för att man ska kunna använda termen aggressiv.
 
Last edited:
Nu är det nog bara språkförbistring. När en fluid diffunderar genom materialet, eller sväller materialet, så är det är det problem. Då brukar man säga att en olja eller som i det här fallet glykol, är mer eller mindre aggressiv.
Dvs materialet måste inte lösas upp eller genomgå andra irreversibla förändringar, för att man ska kunna använda termen aggressiv.

Det är det nog.
Imitt gebit brukar man säga att det (bromsvätska i detta fallet) migrerar.
 
Jag gillar Roland Sands byggen, han lyckas kombinera customstuk med rejsstuk
på ett riktigt bra sätt. Gillar speciellt kutsen på hans RenStar (baserad på en
Yamaha Roadstar). Det blir en så smaskig linje från tankens topp över sadeln och
vidare över kutsen!

Pricken över i:t är det där stöddiga lilla avgassystemet!

bikes-2009world-118-e-l.jpg
 
Jag gillar Roland Sands byggen
Fast den där stooora billetfälgen fram är bara helt fel.
Stinker västkust-bolt-on-gubbcustom med prostataproblem! :fakta

Annars riktigt fin! :tummenupp

Mer bilder pronto!:mattias

/e
 
Fast den där stooora billetfälgen fram är bara helt fel.
Stinker västkust-bolt-on-gubbcustom med prostataproblem! :fakta

Annars riktigt fin! :tummenupp

Mer bilder pronto!:mattias

/e

Jag gillar greppet att ta moderna fälgar, men att välja dimensioner som på en gammal chopper.
Tycker det funkar fint med rejket på framgaffeln. Det är ju klassiskt att köra med en smal
21"-fälg fram på en chopper.
 
Så mata på med bättre bilder på kutsen då
:tungan

Tycker man ser riktigt bra på den bilden (klicka för att få en större version)
hur den lirar med resten av hojen.


Annars är det ju bara att söka på interwebben efter fler bilden era lata helveten.
Jag tänker inte göra ALLT jobb åt er! :tungan
 
Inte för att vara en gnällkuk, men cykeltrampa till kick, drevbroms, genomskinlig slang på tanksidan och dubbelkams-trumbroms är ju inte alls speciellt nya och unika grepp inom choppervärlden, jag tror bara att ni har läst för lite choppertidningar.

Just chopperfolk är ju annars bra på att hitta på unika/nytänkande lösningar, men det ovan är ju mera standard än undantag.
 

Bifogat

  • shervin-holes-in-frame.jpg
    shervin-holes-in-frame.jpg
    182.8 KB · Visningar: 404
Funderar på att banna folk som lägger upp bilder på Shervin-byggen....
:öga


Här är några bilder på en intressant lösning för bensintanken.
Hojen har ju ingen fjädring bak så den ofjädrade vikten förblir ju den samma, nästan..

Bensin_Tank_1.jpg
Bensin_Tank_3.jpg
Bensin_Tank_2.jpg
 
... intressant lösning för bensintanken...

Lite eget! :tummenupp

Typ som Cyclemaster:
1955-raleigh-cycle-master-648x570.jpg


Undrar om det finns något som inte redan är gjort?
Det skulle nog komma från Finland så fall!
:D

/e
 
Inte för att vara en gnällkuk, men cykeltrampa till kick, drevbroms, genomskinlig slang på tanksidan och dubbelkams-trumbroms är ju inte alls speciellt nya och unika grepp inom choppervärlden, jag tror bara att ni har läst för lite choppertidningar.

Just chopperfolk är ju annars bra på att hitta på unika/nytänkande lösningar, men det ovan är ju mera standard än undantag.

Att dubbelkams-trumbroms skulle var nå't nytt har jag aldrig påstått (det har tillochmed stått engelskt junk med så'na bromsar i garaget jag håller till i). Det jag gillade var den ytbehandligen och den fenomenalfabulösa putsen på länkaget och trumman)
 
Får bidra med något jag med.

Tycker att locket för att dölja hjulaxel och spännare blev smutt.

Även det justerbara staget till bakbromsen blev helt okej om jag får säga det själv
 

Bifogat

  • lock.jpg
    lock.jpg
    79.4 KB · Visningar: 646
Den där lösningen är en stark kandidat hos mig. =)
Gillade skarpt typen av brytare, men var får man tag på on-off, hi/lo märkena?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top