Snutskräck?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag vet inte om ni har uppmärksammat detta (eller om någon annan sagt något här på sporthoj), men Östersund och Åre är just nu helt nedlusat av poliser. Man kan inte sticka näsan utanför dörren utan att se minst en polis.

När jag var ute och åkte lite en timme nu ikväll så såg jag sju målade polisbilar (varav fyra stycken var caravellebussar), minst fem civilbilar med uniformerade poliser i, ett par bilar som jag misstänkte var civila och jag såg även två polishästar.

Orsak: NATOmöte i Åre och de är rädda för att det ska bli vilda demonstrationer.

Antal poliser: ca 1200st i Jämtland just nu (har även hört siffror som säger 1600, men det vill jag inte tro på)

Lite andra siffror som jag hört men är ganska osäker på:
Bilar: ca 300st
Hästar: ca 30st
Helikoptrar: ca 3st

Det är poliser från hela Sverige som är här. Förutom vanliga ordningspoliser så är det bland annat bombtekniker och folk från piketpolisen i sthlm.

Men de gör faktiskt en massa nytta också, de spelar inte bara kubb i parkerkna (jag såg faktiskt några som gjorde just det för ett par timmar sedan). De dricker tydligen en del öl på sin fritid också:
http://www.op.se/artikel.php?visa_i...dontupdatemenu=&sektion_1_id=2&sektion_2_id=6

T.ex. så hittades det en misstänkt bomb här i stan härom kvällen, då ryckte det ut ca 60 poliser för att ta hand om saken. De har även gripit ovanligt många personer som hade narkotika på sig och de stannar hela tiden en massa bilar för att göra kontroller.
http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=236528&avdelning_1=101&avdelning_2=142
http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=236600&avdelning_1=101&avdelning_2=142

Tur att man inte är någon skurk just nu, men det kändes ju lite kymigt att vara ute och köra hoj när man ser en polis i nästan varje gathörn...

Det är nog första gången jag har sett så många poliser som har varit så avslappnade. En del av dem verkar dock en aning rastlös och väntar nog mest bara på att mötet ska sätta igång imorgon.

Men jag tror inte det blir några vilda kravaller. Idag var det en demonstration här i stan där det var 100 personer som gick i ett demonstrationståg och det var nog ungefär lika många poliser som bevakade det hela.

Ska man se på det historiskt sett så är inte Jämtland något landskap där det förekommer särskilt stora demonstrationer. Då det var ett EU-toppmöte här i stan för ett par år sedan (någon månad innan kravallerna i Göteborg) så var det ca 30-50 demonstranter och minst lika många poliser och allt avlöpte mycket lugnt. När vi hade ett Reclaim The Streets så dök det upp ca 30 demonstranter och ungefär lika många poliser var specialinkallade (vissa kom från sthlm eftersom de hade erfarenhet av reclaimare :hihi ). Den allvarligaste incidenten den gången var nog när två demonstranter satte sig mitt på en av stans största gator, poliserna kom sedan och bar bort dem utan att det blev något vidare bråk.

Kort sagt: min chansning är att poliserna kommer att ha ett par ganska lugna dagar i Jämtland. Det kan ju hända att jag kommer att ha fel, men jag skulle inte tro det. :tummenupp

Jo man var lite smånervo idag när man tog hojjen till Frasses för o käka, satt o mumsa som bäst när 4st piketer svängde in på parkeringen :D

An3Azz skrev:
Jo man var lite smånervo idag när man tog hojjen till Frasses för o käka, satt o mumsa som bäst när 4st piketer svängde in på parkeringen :D
Då är det nästan så att man trycker ner burgaren på tvären i halsen... :)

Esquire skrev:
Då är det nästan så att man trycker ner burgaren på tvären i halsen... :)

Jupps, särskilt när man har allt annat än 100% street legal nummerplåt o alla poliser tittar hemskt noga på hojjen :D

Vet inte hur många snutar jag mötte i Östersundstrakten när jag brassade förbi i söndags. Det var ett gäng... Måste kosta våldsamt mycket pengar detta möte.

mb skrev:
Vet inte hur många snutar jag mötte i Östersundstrakten när jag brassade förbi i söndags. Det var ett gäng... Måste kosta våldsamt mycket pengar detta möte.

Tror att kostnaden estimeras till ca 80 mille.

30 mille för mötet, 50 mille för snutarna och kubbpjäser = ~80 mille.

Billigt! :rolleyes:

heinz_p skrev:
Då planerar vi ett bankrån i Ystad, intresserade skickar PM :hihi

Näe men det borde väl innebära att det är " FRI FART" nästan överallt(utom i Åre)
:)
För om 1600 snutar är i åre och terroriserar lokalbefolkningen så........

Kan Dom rimligen INTE skriva böter nån annastans.. :arsele

Yeah :banana

SSDD skrev:
Näe men det borde väl innebära att det är " FRI FART" nästan överallt(utom i Åre)
:)
För om 1600 snutar är i åre och terroriserar lokalbefolkningen så........

Kan Dom rimligen INTE skriva böter nån annastans.. :arsele

Yeah :banana

Det verkar som dom skiter i hur man kör här med, dom brydde sig inte ett dug om mina fina kryssningar mellan bilköerna idag iaf.

An3Azz skrev:
Det verkar som dom skiter i hur man kör här med, dom brydde sig inte ett dug om mina fina kryssningar mellan bilköerna idag iaf.
De har nog inte tid. De jagar väl terrorister, självmordsbombare och stenkastande demonstranter. :kulspruta :fatta!

:hihi

Esquire skrev:
De har nog inte tid. De jagar väl terrorister, självmordsbombare och stenkastande demonstranter. :kulspruta :fatta!

:hihi

Förmodligen, lr Lurchs kommunistcbr som var med och demonstrerade utan hans vetskap. Karln måste ju ha pli på hojjen..... :fatta! :rofl

An3Azz skrev:
Förmodligen, lr Lurchs kommunistcbr som var med och demonstrerade utan hans vetskap. Karln måste ju ha pli på hojjen..... :fatta! :rofl
Är det den som smugit sig in på den här bilden eller? :hihi

Bifogat

• 00000143128.jpeg
    00000143128.jpeg
    113 KB · Visningar: 116
An3Azz skrev:

Har inte karln lärt sig att hojar är som kvinnor? Låser man inte fast dom så vet man aldrig vart man ska börja leta :rolleyes:

Last edited:
Mekus skrev:
Har inte karln lårt sig att hojar är som kvinnor? Låser man inte fast dom så vet man aldrig vart man ska börja leta :rolleyes:

Nej precis, han får bulta fast henne i garagegolvet tamejfan :fatta! :rofl :rofl

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti