Snutjakt

Rallie

Joelbitar
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
CBR 954 -02
Hejsan!
Om man får farbror blå efter sig och åker ifrån dem. Vad kan dom göra om dom plockar reg numret? Finns det någon risk att man blir tagen? Eller måste dom plocka dig på plats?

//Rallie

Rent generellt så brukar dom inte lägga energi på att fälla en i efterhand. Däremot noterar dom regnumret och det finns en viss chans att du får påhälsning och får svara på frågor. Sen ökar risken för att dom ska plocka dig lite då och då och bötfälla för däck, miniskylt, blinkers och annat. Lite för att göra det lite jobbigare för dig. Djävlas du med dom så djävlas dom tillbaka.

Men det har hänt att dom tagit folk i efterhand och dom åkt dit så det är fullt möjligt att dom klämmer åt en i efterhand även om det är ovanligt. Dom gångerna har det väl varit folk som dom bedömt gjort sig skyldiga till vårdslöshet i trafik eller att dom på annat sätt varit allmänfarliga i samband med flykten.

Så. Troligen klarar man sig med större risk för att sedan bli stoppad i tid och otid i rutinkontroller men det finns en liten risk att man åker dit i alla fall.

kan ju bara tipsa om att den där elvispen de har snurrande i luften ibland är rätt jobbig att åka ifrån och ser en rätt bra på långt håll.
Akta dig för den bara.

Hur fort kan en såndäringa elvisp ta sig fram ? :)

Den gamla modellen gjorde väl i runda slängar någonstanns mellan 230-250 km/h...rakt fram och den nyare varianten skall enl. hörsägen vara snabbare!

Oavsett är det bra korkat att ens försöka för priset man får betala står inte i relation till kostnaden om man blir stopad så till vida man inte begått mord/dråp och tror sig bli inlåst på psykavdelning resterande del av livet!

Många kör säkert väldigt bra och snabbt MEN när man är jagad brukar stressnivån öka och om vi bara för en kort micrisekund kopplar bort omtanken om alla andra som är ute på och kring våra vägar så är jag övertygad om att många här har den körtekniska förmågan att KUNNA köra ifrån en standardbil och/eller polisens tunga monster till hojar (med radioutrustning mm....så hur svårt var/är det då...NOT, dvs. ingen sport eller något att skryta med kan jag tycka). Men risken för misstag flerdubblas när man blir/upplever stress. Stress och precision, vilket motorcykelkörning handlar om, funkar inte bra ihop.

Just my 5 cent´s!

// Niklas

Nejdå.. ;) Kan ju säga att jag fick mitt körkort igår med som pricken över I't haha

OK, körkortet blev ditt härom dagen men hur länge har du kört motorcykel (ute i trafik eller på tävlingsbana)?

Är du bar nyfiken, därav din fråga i detta forum, eller har du seriösa tankar på att de facto försöka dra om du blir påkommen?

Vänligen tänk på koncekvenserna om du misslyckas (som jag skrev i mitt förra inlägg i denna tråden). Det finns tyvärr medmänniskor som tidigare körde hoj och som det idag skrivits om i "Minnelunden" allt för bara en sketen fortkörning. Dessa människor lider ju knappast idag men dem de lämnade efter sig, barn, flickvänner, föräldrar mfl.

Jag vill inte här uppfattas som en moralpredikare, även om jag vet att så som jag formulerar mig just här, är svårt att se som något annat (beror på var man drar gränsen). Att köra fort är en sak (på fel ställe är det inte heller bra medan på rätt ställen är riskerna för andra avsevärt mycket mindre = nästan försummbara) men att bli jagad är något helt annat! Jag skriver för att jag vill slippa behöva läsa om ytterligare en.

Vill du lära dig varför, jag skriver kor tom det i mitt förra inlägg, satsa en liten slant och anmäl dig till en av SMC´s eller CSS´s kurser eller så kan jag kort gå igenom delar av det nere hos Johans Mc senare idag/ikväll när klubben skall ta en provtur på deras hojar med start från Johans kl. 17:30, dvs. var där innan dess i så fall och fråga efter Niklas eller be Stefan snacka lite om överlevnadsreaktioner och hur det påverkar våran körning!

Mvh!
// Niklas

Den gamla modellen gjorde väl i runda slängar någonstanns mellan 230-250 km/h...rakt fram och den nyare varianten skall enl. hörsägen vara snabbare!

// Niklas

240 km/h rakt fram (i luften) motsvarar kanske 280 km/h på motorvägen. Skulle hojen ändå lyckas dra ifrån så tar helikoptern höjd. Då ser den låååångt.

Så, ska du köra från helikopter får du räkna med att snitta ca 300 km/h i flera mil på motorväg för att vara säker.
Visst finns det dom som kört från helikopter i stan oxå, men det beror nog mer på tur än skills.

Min selma.

//Mark

240 km/h rakt fram (i luften) motsvarar kanske 280 km/h på motorvägen. Skulle hojen ändå lyckas dra ifrån så tar helikoptern höjd. Då ser den låååångt.

Så, ska du köra från helikopter får du räkna med att snitta ca 300 km/h i flera mil på motorväg för att vara säker.
Visst finns det dom som kört från helikopter i stan oxå, men det beror nog mer på tur än skills.

Min selma.

//Mark

Och radion?

Liite småjobbigt med tanke på att skall man köra 300 blås krävs RÄTT så rak väg, typ E6:an och då bara delar av den. Utmed E6:an finns mååånga av/påfarter där andra enheter kan möta upp (gissa om man skulle känna sig stressad). Således är det ingen bra strategi att försöka KÖRA ifrån.

Att däremot fort som satan parkera bågen och springa in i ett köpcentrum/hyreshus och svida om funkar ju ända tills man måste hämta bågen igen och om man inte kan identifieras på annat sätt än via klädseln.

Så...skit i att utsätta dig själv/andra för livsfara parkera skiten och gå o sätt dig på ett café och vänta så behåller du livet! Rätt bra lösning och fantastiskt bra "utdelning"! :D

// Niklas

Hur fort kan en såndäringa elvisp ta sig fram ? :)

Inte en aning men drygt 200km/h borde väll inte va nått problem och de har ju inga vägar eller köer att akta sig för. Så fågelvägen rakt fram och hålla 200km/h i snitt är fan rätt drygt att dra ifrån. Har inte provat och vill nog fan inte det heller.

Och radion?

Liite småjobbigt med tanke på att skall man köra 300 blås krävs RÄTT så rak väg, typ E6:an och då bara delar av den. Utmed E6:an finns mååånga av/påfarter där andra enheter kan möta upp (gissa om man skulle känna sig stressad). Således är det ingen bra strategi att försöka KÖRA ifrån.

Att däremot fort som satan parkera bågen och springa in i ett köpcentrum/hyreshus och svida om funkar ju ända tills man måste hämta bågen igen och om man inte kan identifieras på annat sätt än via klädseln.

Så...skit i att utsätta dig själv/andra för livsfara parkera skiten och gå o sätt dig på ett café och vänta så behåller du livet! Rätt bra lösning och fantastiskt bra "utdelning"! :D

// Niklas

Håller med du.

Last edited:
Jag har kört MC lite över ett år, men inte så ofta med tanke på att jag inte haft något kort. Jag menar inte att jag skall försöka köra ifrån en Helikopter, mest nyfiken på vad maskinen går för...
Men tillbaks till topic.
Det finns alltså inte speciellt mycket dom kan göra om dom inte stannar personen på plats?

Rallie

Jag har kört MC lite över ett år, men inte så ofta med tanke på att jag inte haft något kort. Jag menar inte att jag skall försöka köra ifrån en Helikopter, mest nyfiken på vad maskinen går för...
Men tillbaks till topic.
Det finns alltså inte speciellt mycket dom kan göra om dom inte stannar personen på plats?

Rallie

Dom kan inte göra nått.. måste identifiera personen men dom kan stoppa dig om du e klädd likadant som när du körde ifrån.. men bara att säga att du lånat ut den å inte vi säga till vem......

Men tillbaks till topic.

Rallie

Jo. Dom kan göra speciellt mycket om dom vill det och lägger ner energin.
Det är bara det att det kräver resurser att klämma dit en fortkörare som smitit i efterhand som sällan står i relation till allvarlighetsgraden av förseelsen så dom brukar oftast inte göra så mycket.

Det dom garanterat gör är att dom antecknar ditt regnr och gör lite slagningar så du finns på deras egen lilla svarta lista.
Nästa gång någon av dom får syn på dig så är garanterat sannolikheten att bli stoppad för en flygande besiktning mångdubblad och dessutom är sannolikheten att dom ska behandla dig extra trevligt säkerligen väldigt låg.
Eventuellt dyker dom upp hemma hos dig och ställer frågor också.

Rallie

Det blir ju helt klart svårare med bevisningen. MEN som "gaylord" skriver kan de på annat sätt binda dig (dvs. att det är rimligt att det var du som körde) till körningen så är du körd i vilket fall som helst!

Exempel: Väldigt svårt att förklara vad din hoj och du ikläss mc-mundering gör vid ett köpcentrum som polisen förföljt din hoj till framförandes på ett olagligt sett. ÄVEN om du satt dig ner med en kopp kaffe på en servering när de kommer två poliskonstaplar och vill prata med dig! Den är bara så där liite jobbig att förklara bort! :D

Om du jömt skinnställ/kruka på toaletten blir det bara lite svårare tills farbror blå kollat dasset!

Har du parkerat utanför en polare som bor i ett hyreshus och smiter upp i en läegenhet som de inte vet vilken blir det ju genast jobbigare för dem. Risken är dock stor att du får be polaren leda/köra hem hojen åt dig alt. låsa fast den på plats så får du sova över eller långt senare i andra kläder traska hem och hämta bågen dagen efter!

Kontentan, och det är det viktigaste i resonemanget, är att INTE försöka KÖRA ifrån dem utan OM man nu skall försöka smita parkera bågen så fort som möjligt på en plats där du kan låsa in dig i ett utrymme som kräver åklagarbeslut för att polisen skall få husransakan.

Mvh!
// Niklas

Jo. Dom kan göra speciellt mycket om dom vill det och lägger ner energin.
Det är bara det att det kräver resurser att klämma dit en fortkörare som smitit i efterhand som sällan står i relation till allvarlighetsgraden av förseelsen så dom brukar oftast inte göra så mycket.

Det dom garanterat gör är att dom antecknar ditt regnr och gör lite slagningar så du finns på deras egen lilla svarta lista.
Nästa gång någon av dom får syn på dig så är garanterat sannolikheten att bli stoppad för en flygande besiktning mångdubblad och dessutom är sannolikheten att dom ska behandla dig extra trevligt säkerligen väldigt låg.
Eventuellt dyker dom upp hemma hos dig och ställer frågor också.

Tvilvar på att dom har en "svart lista" har kört ifrån dom å dom har stannat mig efter å dom har inte nämt nått alls... så det vill nog till att det är samma poliser som jaga dig gången innan.... :va

Det där med helikoptrar och dess toppfart.

Det som räknas är airspeed - hastigheten i jmf mot luften - inte marken.

250 km/t , blåser det 25 m/s motvind går vispen bara i 150 - som en 125:D

Under rätt förhållanden drar en 240 raggare en en helikopter fast dom börjar på samma ställe:banana

Det blåser ofta på lite höjd - inte 25 m/s men runt en 10-15 m/s - toppfarten sjunker ju med motvinden.

Nu kan helikoptern ha medvind också - då ökar ju toppfarten med vindhastigheten - då skiter det sig t.o.m för ghostrider fast han ligger på milslånga flygrakor.

Men man skall ju köra i motvind.

Sen har ofta helikoptern flygtid till efterföljandet.

Om helikoptern kan hålla 180 , har 10 km till efterföljandet , och hojen ligger på rak fin motorväg och
fiskör i 220 efter att ha dumpat den tunga snutdieseln - dom kommer aldrig att komma i kapp

Kommentarer från hkp som "Vi kommer aldrig i kapp , ingen ide och så vidare är inte helt sällsynta.

Ett annat sätt att sinka hkp o bygga försprång - kör mot
ett flygfält - vältrafikerat , passera inflygningen - där vill dom inte vara:D - även om dom skulle vilja

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8