Snutjag

Det är ofta samma personer som förespråkar att man ska "dra snuten" som gråter de största krokodiltårarna när någon förolyckas.

Minns en olyckstråd för ett par år sedan där stämningen blev minst sagt hetsk, till och med hot uttalades, när någon råkade ta upp i tråden att "nu ser du hur det går".

Dom här som ska "dra snuten" har oftast bara hoj i ett par år (ofta en R1:a) och tappar sedan intresset när dom har visat upp sig för alla. Synd bara att dom förstör så mycket för alla andra under denna korta tid.
 
Fetsko skrev:
2450964jag tycker också att det är onödigt att skriva så.
Det jag egentligen ville ha svar på var, om du på riktigt trodde att Jonte*FZ6, tyckte det var ok att mcsnubben åkte ifrån polisen efter... låt oss säga: att han hade dödat hela hans familj snott hans mc och sedan kissat i tanken när han hade åkt klart?
Det hoppades jag inte att han skulle tycka, min fråga var närmast retorisk.:pannkyss
Däremot känns det rätt pubertalt varje gång det antyds att alla hojar polisen vill stoppa körs av stackars missförstådda och ädla skattebetalande familjeförsörjande hojbröder, som på sin höjd lyft framhjulet några centimeter för högt eller glömt byta skattemärke.
Visst, jag vet också att en del polisjakter är svåra eller omöjliga att motivera i efterhand, och aldrig borde ha inletts. Men...
En del hojar körs av onyktra. En del körs av knarkare, andra av smitande bankrånare, några av hojtjuvar och ytterligare några av folk som inte ens har körkort och aldrig har haft. Somliga körs av folk som har andra välgrundade orsaker att vara efterlysta. Med den insikten är det kanske en aning överilat att ropa "Hoppas han hann undan" utan att ha en susning om vad efterföljandet berodde på.
 
69:an skrev:
2453210 Det hoppades jag inte att han skulle tycka, min fråga var närmast retorisk.:pannkyss
Däremot känns det rätt pubertalt varje gång det antyds att alla hojar polisen vill stoppa körs av stackars missförstådda och ädla skattebetalande familjeförsörjande hojbröder, som på sin höjd lyft framhjulet några centimeter för högt eller glömt byta skattemärke.
Visst, jag vet också att en del polisjakter är svåra eller omöjliga att motivera i efterhand, och aldrig borde ha inletts. Men...
En del hojar körs av onyktra. En del körs av knarkare, andra av smitande bankrånare, några av hojtjuvar och ytterligare några av folk som inte ens har körkort och aldrig har haft. Somliga körs av folk som har andra välgrundade orsaker att vara efterlysta. Med den insikten är det kanske en aning överilat att ropa "Hoppas han hann undan" utan att ha en susning om vad efterföljandet berodde på.

jag hållermed på samtliga punkter!:tummenupp
 
69:an skrev:
2453210 Det hoppades jag inte att han skulle tycka, min fråga var närmast retorisk.:pannkyss
Däremot känns det rätt pubertalt varje gång det antyds att alla hojar polisen vill stoppa körs av stackars missförstådda och ädla skattebetalande familjeförsörjande hojbröder, som på sin höjd lyft framhjulet några centimeter för högt eller glömt byta skattemärke.
Visst, jag vet också att en del polisjakter är svåra eller omöjliga att motivera i efterhand, och aldrig borde ha inletts. Men...
En del hojar körs av onyktra. En del körs av knarkare, andra av smitande bankrånare, några av hojtjuvar och ytterligare några av folk som inte ens har körkort och aldrig har haft. Somliga körs av folk som har andra välgrundade orsaker att vara efterlysta. Med den insikten är det kanske en aning överilat att ropa "Hoppas han hann undan" utan att ha en susning om vad efterföljandet berodde på.

Håller med. Men jag tror att "hoppas han drog snuten" uttalanden beror på att att när en hoj-åkare får snuthäng så hejar dom flesta spontant på hoj-åkaren än på snuten. Sen vad orsaken är tänker nog inte de flesta på.
 
Bandido skrev:
2455906 Håller med. Men jag tror att "hoppas han drog snuten" uttalanden beror på att att när en hoj-åkare får snuthäng så hejar dom flesta spontant på hoj-åkaren än på snuten. Sen vad orsaken är tänker nog inte de flesta på.
Fick besök av Landsfiskalen idag när jag var ute och kryssade lite... Kunde knappast ha fått det bättre av att försökt köra ifrån honom. Han släppte fortkörning (alldeles för fort), "krysskörning", slitet bakdäck (hade hämtat ut nytt 1 timme innan), inga speglar och avsaknad av legetimation. Vi kikade i "botboken" och kom fram till att 300 spänn för felaktigt placerad skylt var det billigaste så vi tog det :tummenupp
Sen snackade vi lite hoj allmänt en stund mitt på Bärbyleden i Uppsala, vi önskade varann en trevlig dag och jag frågade honom om klockan och sen körde vi åt varsitt håll. Glada både han och jag. Han hade ju bara legat efter någon kilometer... :näsblod
Så, jag stannar nog nästa gång också...
 
Kimmerien skrev:
2459892 Va?! kan man få böter om man inte har några backspeglar? jag som precis tänkte skruva bort mina totalt helgayiga speglar...
Vet inte om man kan få böter men ombes. kan man säkert få för att dom ska finnas där... Funderade inte mycket på det just då om vi säger så, haha! Han var trevlig och snäll i alla fall :)
 
Det finns mycket att läsa om backspeglar. Och om andra detaljbestämmelser, om man orkar... :rolleyes::trött


VVFS 2003:23
Vägverkets bestämmelser om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar


9 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar

1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller

3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.

Motorcykel av 1984 eller tidigare års modell skall med avseende på montering av backspeglar uppfylla de tekniska kraven i 17 § (Trafiksäkerhetsverkets äldre bestämmelser om backspeglar).

Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell behöver endast uppfylla avsnitt 5 i 17 §.

Siktkrav enligt 9 § första stycket 3

10 § Motorcykel skall ha backspeglar placerade och i sådant antal att vägen kan överblickas på en bredd av

1. minst 3,5 m på vardera sidan om fordonets mittlinje på ett avstånd av 20 m och bakåt, och

2. minst 4 m, räknat utåt från ett vertikalplan som är parallellt med fordonets mittlinje och som tangerar fordonets vänstra sida, på ett avstånd av 20 m och bakåt, mätt från backspegeln.

Om det på grund av fordonets konstruktion endast delvis eller inte alls går att uppfylla kraven i 1. skall fordonet ha ytterligare backspeglar så att motsvarande siktkrav som anges i första stycket 2. uppnås även i förhållande till fordonets högra sida.

11 § Utvändig backspegel, med undantag för backspegel som tillfälligt används då sådant släpfordon är tillkopplat som medför att kraven på erforderligt siktfält inte uppfylls av ordinarie backspeglar, skall vara monterad innanför fordonets yttre begränsningsplan eller kunna fällas huvudsakligen innanför detta plan.

Kravet på fällbarhet anses uppfyllt av spegel som är godkänd enligt ECE-reglemente 46 eller om spegeln fälls undan då den framifrån eller bakifrån utsätts för en kraft parallell med fordonets längdaxel av 250 N.


Backspegels utförande

12 § Backspegel skall

1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG eller enligt bilaga 1 och 2 till kapitel 4 i direktiv 97/24/EG,

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 46 eller 81 (se 3 kap. 1 §), eller

3. uppfylla kraven i 13 – 16 §§.

Krav enligt 12 § 3

13 § Backspegel skall vara inställningsbar. Inre backspegel skall kunna ställas in från förarplatsen utan hjälp av verktyg. Inställningen får inte kunna ändras på grund av fordonets normala skakningar.

14 § Backspegels reflekterande yta skall vara plan eller svagt konvex och kunna återge den reflekterande bilden tydligt och utan nämnvärd förvrängning. Ytans krökningsradie skall vara minst 800 mm.

15 § Backspegels färgåtergivning skall vara sådan att i trafiken förekommande ljussignaler och tecken kan identifieras i spegeln.

16 § Backspegel, inklusive fästanordning, skall ha avrundade kanter med en krökningsradie av minst 2,5 mm.
 
Last edited:
Blomquist #14 skrev:
2459858 Fick besök av Landsfiskalen idag när jag var ute och kryssade lite... Kunde knappast ha fått det bättre av att försökt köra ifrån honom. Han släppte fortkörning (alldeles för fort), "krysskörning", slitet bakdäck (hade hämtat ut nytt 1 timme innan), inga speglar och avsaknad av legetimation. Vi kikade i "botboken" och kom fram till att 300 spänn för felaktigt placerad skylt var det billigaste så vi tog det :tummenupp
Sen snackade vi lite hoj allmänt en stund mitt på Bärbyleden i Uppsala, vi önskade varann en trevlig dag och jag frågade honom om klockan och sen körde vi åt varsitt håll. Glada både han och jag. Han hade ju bara legat efter någon kilometer... :näsblod
Så, jag stannar nog nästa gång också...
ja jäklar där hade du lite tur:)
men en del är faktiskt trevliga men sen finns de ju dom som är idioter också!
 
Mr.PB skrev:
2460031 ja jäklar där hade du lite tur:)
men en del är faktiskt trevliga men sen finns de ju dom som är idioter också!
Tur? Nej nej, jag har talets gåva! :hihi
Men han var en härlig prick, stora, svarta pilotbrillor som åkte ner på nästippen när det skulle snackas allvar. Ska ringa och tacka frugan hans tänkte jag :D
 
Hade jag haft mer soppa i tanken och bara vetat att det var polisbilar hade jag dragit ifrån utan att tveka (gjorde en lätt svenson genom att glömma bort gasen en sekund så hoppar det fram en (k*rring)snut som inte har lust att se något mellan ögonen). Eller så ångrar man det man gjorde genom att vara laglydig och åka in och stå för det man gjort- fet böter och kortet är borta åt helvetet. Det är de ärliga som förlorar i detta samhälle...

*alla som nämligen "drar" snuten behöver inte alltid direkt vara hojvärldens skam. Men undantag finns i allt!*

Homo: det är allt för lätt att dra en s.k. svennson tyvär! :näsblod
 
Last edited:
Ska inte böterna höjas nått fruktansvärt snart? Man kan ju gissa om det leder till ett ökat antal smitningsförsök..... Hur många har råd att hosta upp säg 5000:- för en fortkörning?
 
MackeNo1 skrev:
2461300 Ska inte böterna höjas nått fruktansvärt snart? Man kan ju gissa om det leder till ett ökat antal smitningsförsök..... Hur många har råd att hosta upp säg 5000:- för en fortkörning?
Jo det var väl snack om det. Polisen jag hade date med igår sa i alla fall att böterna för felaktig skyltplacering skulle öka.
 
Blomquist #14 skrev:
2461767 Jo det var väl snack om det. Polisen jag hade date med igår sa i alla fall att böterna för felaktig skyltplacering skulle öka.

Fan va avis ja blir, körkort å träffa snälla poliser, varför har inte jag flyt för :D

Jo de är apfett trötta på skyltarna nu så böterna på det ska iaf höjas enligt de tre senaste poliserna som stoppat mig
 
Kimmerien skrev:
2459892 Va?! kan man få böter om man inte har några backspeglar? jag som precis tänkte skruva bort mina totalt helgayiga speglar...


Jag besiktade utan speglar. Var inga som helst problem. Dom sa t.om att speglar behövs inte.

Vart stoppad på hoj för 2:a gången i mitt liv för en vecka sedan. Ren rutinkontroll (körkort o nykterhet), och dom sade heller inget om backspeglar.

Tror du utan tvekan kan skruva bort dom om du inte vill ha dom. Själv ska jag skruva DIT dom, då jag är så väldigt trött på att inte kunna se bakåt utan att vrida skallen ur led.
 
Anderzzon skrev:
2461804 Fan va avis ja blir, körkort å träffa snälla poliser, varför har inte jag flyt för :D
Jag smörade ju för karln, sa till och med att hans BMW var nice :D
 
Blomquist #14 skrev:
2460624 Tur? Nej nej, jag har talets gåva! :hihi
Men han var en härlig prick, stora, svarta pilotbrillor som åkte ner på nästippen när det skulle snackas allvar. Ska ringa och tacka frugan hans tänkte jag :D
hahaha aa gör det:hihi
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top