Snurra på gasrullen?

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Överflödig fråga kanske men kan inte låta bli att fundera ;)
Som tonåring "lärde" man sig att dra på gasrullen 3-4 gånger för att varva upp moppen lixom innan man drog iväg. Antagligen mest för att det var lite coolt. Men nu noterar jag att även Polisen gör det på sina avrostningskurser. Alltså, vad tillför det? Är man rädd för att motorn inte får smörjning vid belastning när man ska iväg, eller vad?
Är det inte ett av livets stora gåtor så säg? :rolleyes:

Det är bara för att det skall smälla lite extra i lådan när man petar i växeln. Även ett krav om man jobbar på bilprovningen.

Det är väl ASCOOLT helt enkelt :brynad
Lika viktigt är det, har jag märkt, att folk med sporthojar MÅSTE mellangasa under nedväxling i tät stadstrafik :va

Det är bara för testa vilket håll den går åt. Lätt att glömma och svårt o komma iväg om man drar åt fel håll.

Är lite som när löpare eller andra klappar sig på låren och ansiktet för att peppa lite?

Det är väl ASCOOLT helt enkelt :brynad
Lika viktigt är det, har jag märkt, att folk med sporthojar MÅSTE mellangasa under nedväxling i tät stadstrafik :va

Den lägre växeln går i lättare/mjukare om man har högre motorvarv. Plus att det är ascoolt såklart ;)

Den lägre växeln går i lättare/mjukare om man har högre motorvarv. Plus att det är ascoolt såklart ;)

Men eftersom jag också kör gammelgixxer vet jag ju att lådan är som en het kniv genom smör oavsett varvtal... så då blir det bara ett alternativ kvar ;)
Klart det är coolt! Jag praktiserar det så ofta jag kan. :)

På tal om sånt fjanteri som man stör sig på.

När folk stannar moppen/motorcykeln/bilen och gasar till för att sen stänga av den.

Aaaawwwweee maaaj gaaawd du eee så jeeeeeela kooool :7peta

Jag gör det bara av gammal vana för att jag mest haft surhojar och inte vill att de ska dö på tomgång.

På tal om sånt fjanteri som man stör sig på.

När folk stannar moppen/motorcykeln/bilen och gasar till för att sen stänga av den.

Aaaawwwweee maaaj gaaawd du eee så jeeeeeela kooool :7peta

Det gjorde alltid morfar. "För att tömma förgasaren" var motivationen. Dog -93 så tyvärr svårt o be om en mer djuplodande förklaring. Jag gör det som repetition av vilket håll gasen går åt inför nästa start.

Sånna här frågor ställs tyvärr nästan alltid av folk med en er6a, så nu när man ser var TS styr omkring så blir man lite sådär frågande..

Jag gör det bara av gammal vana för att jag mest haft surhojar och inte vill att de ska dö på tomgång.

Jag pratar om när de stannar utanför korvkiosken t ex och ska stänga av hojen, de vill att folk ska titta.

Varje gång jag stänger av V8:an i garaget varvar jag upp den innan jag vrider om nyckeln, ryser till varje gång:D

Ja men då är det för din egen skull.

Det gjorde alltid morfar. "För att tömma förgasaren" var motivationen. Dog -93 så tyvärr svårt o be om en mer djuplodande förklaring. Jag gör det som repetition av vilket håll gasen går åt inför nästa start.

Flottören släpper ju in ny bensin direkt, oavsett om han stänger av den eller inte.

...eller för att känna efter så att rullen inte kärvar. Polishojar kan även ha någon form av mekanisk farthållare vilken de kanske vill säkerställa inte är inkopplad vid en avrostning.

Allt detta går naturligtvis att kontrollera med motorn avstängd men många har olika rutiner.

Har hört massa olika förklaringar men äldre bilar bruka ha lite olika knep att starta och jag upplever att de äldre 50tals jänkare mina föräldrar har startar mycket lättare efter en sådan avstängnings rutin. Speciellt vid riktigt varma sommardagar

Logiken bakom är att förgasarna ska ta ett andetag och när man stänger av kommer spjället öka vakumet och suga in lite extra bensin inför nästa start plus kyler av motorn lite extra. Kan vara till fördel tex när det är riktigt varm och bränslet gärna vill förångas.

kan även dra ett exempel på en klasskompis som hade en äldre volvo som vägrade stanna på något annat sätt. När han vred av tändning så glödtände bränslet istället och motorn gick ryckigt i 5 sekunder efter tändningen vridits av (pinsamt för hela bilen hostade och uppade likt Kalle Anka stil). Gav han däremot en lätt tryck på gasen precis innan så slumrade den in direkt.

Enda gångerna jag gör så är när jag skall växla ner för att accelerera eller när jag skall växla ner och ändå har rätt bra med fart o varvtal, växlarna går i så otroligt mycket mjukare då, Såg det på ett youtube klipp med tips och trix på hur man växlar upp Snabbt och utan "oväsen" men även hur man växlar ner så mjukt som möjligt, de tog jag efter och det känns väldigt mkt bättre när man kör, kan ej länka dock, kommer inte ihåg vad videon hette.

Men som jag förstår TS så är detta ifrån stillastående, jag tycker att det blir väldigt mycket oväsen ibland om jag varvar lite innan jag lägger i 1an, men jag kanske gör fel :crash

*/ ?>
Nyheter
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...