Snorbillig "motard" - någon idé?

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Funderar lite på att testa "snik motard".
Ekonomin är dock väldigt ansträngd (student) så det blir någon gammal obskyr konstruktion a la xr600 eller dr650. Alt. någon annan offroad/enduro med motarddäck.
Budgeten ligger på sjukt låga 10-15k.

Är det någon idé, eller hojarna som står till buds för gamla, tunga och trötta. Kommer jag ha kul eller tappa livsgnistan :tungan

Både JA och NEJ.

Ja, om du kan meka själv. Då kan du få billga mil.

Nej, om du måste lämna in verkstad för service och reparationer. Då blir lätt den billiga hojen en DYR hoj.

Både JA och NEJ.

Ja, om du kan meka själv. Då kan du få billga mil.

Nej, om du måste lämna in verkstad för service och reparationer. Då blir lätt den billiga hojen en DYR hoj.

Mekar gör jag själv, dock är jag inte intresserad av alltför täta serviceintervaller. KTM går också bort med tanke på alltför tveksam kvalité på de hojar som finns inom prisintervallet (dvs gamla 620 osv).

Tack för vettiga förslag:)

Den första verkar prisvärd, men hade helst velat ha en årsmodell efter 1991 med enkelförgasare och skiva bak. Stämmer det att de gamla med dubbelförgasare är så svåra att starta varma?

Hoj nummer två har jag varit i kontakt med. Killen tror att det sitter en xr650r motor i hojen. Han var helt oförstående då jag försökte förklara att det mer eller mindre är en xr600r med dominator motorn och att xr650r är en betydligt nyare motor med vattenkylning. Men enligt honom var det inget konstigt med att det var luftkylning på hans hoj då "xr650r motorn fanns både med vatten och lyftkylning" :rolleyes:

Dr:en ser ju bra ut, men lite dyr. Funkar den som motard eller är det mer ett bekvämt pendlingsfordon som också funkar som offroad?

Slutligen: om jag köper en xr600 med motarddäck, kommer jag skaka sönder och dö av tristess vid en motorvägsetapp på en i 5-7mil?

Mekar gör jag själv, dock är jag inte intresserad av alltför täta serviceintervaller. KTM går också bort med tanke på alltför tveksam kvalité på de hojar som finns inom prisintervallet (dvs gamla 620 osv).
Vadå tveksam kvalitet? Kan du redogöra för vad som skiljer i kvalitet på äldre jämfört mot nyare lc4:or?

Vadå tveksam kvalitet? Kan du redogöra för vad som skiljer i kvalitet på äldre jämfört mot nyare lc4:or?

Lc4 ras är ju inte ovanligt, och gamla motorer som körts hårt är ju sällan i bättre skick än nya. Var bara det jag syftade på. Enligt vad jag hört börjar det bli dags för större renovering på en lc4 motor när den gått runt 2000 mil. Ingenting jag är sugen på.

kör på xr,n roligast per krona lätt.
servar var 200 mil och de är inte så ofta.. behövde aldrig röra ventilerna. bara kikade.
du kan åka motorväg men de e faen inte roligt.. iofs beror de väl på drevn men min va drevad till maxfart 140. perfekt för bus.
1,2,3 lyfte den på o då suger jag. framhjul va löjligt enkel med den. körde ändå med orginalskiva. de rök bra efter 2-3 längre "stoppisar" :gnissla

dr,n va lite dyr. gammla modellen? min 98 får du för 20 papp, dock utan motardsulor då men.

Last edited:
Lc4 ras är ju inte ovanligt, och gamla motorer som körts hårt är ju sällan i bättre skick än nya. Var bara det jag syftade på. Enligt vad jag hört börjar det bli dags för större renovering på en lc4 motor när den gått runt 2000 mil. Ingenting jag är sugen på.

Hört & hört en XR650 käkar ramlager om man kör höga varv på landsväg. De tidigare KTM hade bara en oljepump tror det var -94/95 eller nåt? Man kan ta kål på en ny KTMo ckså om man vill. Jupp det stämmer ang dominator motor i xr650L dock vet jag inte så mkt om dessa förgasare.

2:a annonsen jag gav dig känns bra så länge killen inte själv har mekat känns det som. Om det är en DR650se som ozeo har så kan det vara en kandidat, lite sunkig origfjädring men hållbar maskin, dock bör man hålla koll på detta samt cylinderfotspackningen. http://forum.soe.se/showthread.php?t=41293

Last edited:
kör på xr,n roligast per krona lätt.
servar var 200 mil och de är inte så ofta.. behövde aldrig röra ventilerna. bara kikade.
du kan åka motorväg men de e faen inte roligt.. iofs beror de väl på drevn men min va drevad till maxfart 140. perfekt för bus.
1,2,3 lyfte den på o då suger jag. framhjul va löjligt enkel med den. körde ändå med orginalskiva. de rök bra efter 2-3 längre "stoppisar" :gnissla

dr,n va lite dyr. gammla modellen? min 98 får du för 20 papp, dock utan motardsulor då men.

Blir mer och mer sugen på en gammal xr faktiskt. Vilken årsmodell hade du? Innan -91 är du ju trumma bak, klenare sving och dubbla förgasare. Vet du om motorn skiljer sig något? Vad hade du för motardfälgar på din xr?

Hört & hört en XR650 käkar ramlager om man kör höga varv på landsväg. De tidigare KTM hade bara en oljepump tror det var -94/95 eller nåt? Man kan ta kål på en ny KTMo ckså om man vill. Jupp det stämmer ang dominator motor i xr650L dock vet jag inte så mkt om dessa förgasare.

Ok, bra att veta. Xr 650 hade varit kul men ligger utanför budget, särskilt med motardsulor.
Ang. lc4:orna så har jag bara kört 660:n och den vibrerar nått så galet :D

2:a annonsen jag gav dig känns bra så länge killen inte själv har mekat känns det som.

Jo det är sant, men han hade tyvärr haft den i 2 år tror jag.

Last edited:
Blir mer och mer sugen på en gammal xr faktiskt. Vilken årsmodell hade du? Innan -91 är du ju trumma bak, klenare sving och dubbla förgasare. Vet du om motorn skiljer sig något? Vad hade du för motardfälgar på din xr?

Ok, bra att veta. Xr 650 hade varit kul men ligger utanför budget, särskilt med motardsulor.
Ang. lc4:orna så har jag bara kört 660:n och den vibrerar nått så galet :D

Jo det är sant, men han hade tyvärr haft den i 2 år tror jag.

92 hade jag.. de är väl i princip de som skiljer som du säger.
fälgar var ett par orginalnav som hade ekrats om..
ska du köpa till fälgar så köp nå riktiga. va 3,5mm ekrar på mina som är orginal på äldre hojar. gick som plockepin efter ett tag då man råka göra för hårda nerslag. ska man inte hoppa och köra trappor allt för mycket borde de duga med nå alu-fälgar från en sportis.. underhållsfritt.. kan man meka själv köper man såna för 2000:- samt fixar resten för en tusing till.

92 hade jag.. de är väl i princip de som skiljer som du säger.
fälgar var ett par orginalnav som hade ekrats om..
ska du köpa till fälgar så köp nå riktiga. va 3,5mm ekrar på mina som är orginal på äldre hojar. gick som plockepin efter ett tag då man råka göra för hårda nerslag. ska man inte hoppa och köra trappor allt för mycket borde de duga med nå alu-fälgar från en sportis.. underhållsfritt.. kan man meka själv köper man såna för 2000:- samt fixar resten för en tusing till.

Tittar tillbaka i tråden, tack för alla fina tips hitintills.

Har ett byte på gång där jag byter min 900rr fighter mot en xr600r från senare delen av 90-talet inklusive motardkit. Klarar man sig med en xr som "endahoj" känns ofta som det är en typisk "andrahoj"? Vill ju fortsätta kunna köra dagsturer på en 10-20 mil i alla fall...

Hör sökt med ljus och lykta efter info om bekvämlighetsaspekter. Men dom vibrerar inte lika mycket som en lc4 hoppas jag ???

Dessutom: någonting speciellt man ska tänka på vid provkörning?

Har ett byte på gång där jag byter min 900rr fighter mot en xr600r från senare delen av 90-talet inklusive motardkit. Klarar man sig med en xr som "endahoj" känns ofta som det är en typisk "andrahoj"? Vill ju fortsätta kunna köra dagsturer på en 10-20 mil i alla fall...

Hör sökt med ljus och lykta efter info om bekvämlighetsaspekter. Men dom vibrerar inte lika mycket som en lc4 hoppas jag ???

allt går med lite vilja ,,ett tips kan ju va o skaffa sig en till hoj ngn sport eller dylikt från 80-90-tal billig förs
sen går det o åka långt.. den behöver ju inte kosta så mkt i inköp

allt går med lite vilja ,,ett tips kan ju va o skaffa sig en till hoj ngn sport eller dylikt från 80-90-tal billig förs
sen går det o åka långt.. den behöver ju inte kosta så mkt i inköp

Mer än 1 hoj är inte aktuellt i nuläget. Skulle egentligen ha testat en xr600 innan man sätter sig i bilen och kör en massa mil. Men men..
Har ju hört om folk som kör till ryssland på en xr, är det bara självplågare?

Jag hade en XR600 -92 innan 660n, visserligen inte motard. Men tro't eller ej, jag är sugen på xr igen! Så störtskön hoj, något speciellt med dom. :tummenupp Nästa maskin blir en xr600 motard utan att tveka. :D

Kan ju säga som så att oavsett hoj inom supermotard/enduro modellerna så är landsväg och åka långa sträckor ett helvete. Så sjukt tråkigt så det finns inte.

aså. med rätt drevn kan du ju åka hur långt du vill beroende på
vilket stålarsle du har :)
jag har åkt lc4 lite över 100 mil på 3 dagar, allt går. men ska du hänga på nå
polare i 120+ som har sportisar är de faen inge roligt..

Jag hade en XR600 -92 innan 660n, visserligen inte motard. Men tro't eller ej, jag är sugen på xr igen! Så störtskön hoj, något speciellt med dom. :tummenupp Nästa maskin blir en xr600 motard utan att tveka. :D

Kan ju säga som så att oavsett hoj inom supermotard/enduro modellerna så är landsväg och åka långa sträckor ett helvete. Så sjukt tråkigt så det finns inte.

Det låter ju lovande. Antar att 660 har bra mycket mer kräm. Vad är det som får dig att vilja ha en xr igen?
Egentligen gör jag kanske ett rejält nerbyte från firebladen, men alla som sålt sina xr:s verkar ju ångra sig, så någonting speciellt verkar det ju vara med dom gamla rackarna. Dessutom är det ju kul att testa att äga en hojtyp jag knappt testkört.

aså. med rätt drevn kan du ju åka hur långt du vill beroende på
vilket stålarsle du har :)
jag har åkt lc4 lite över 100 mil på 3 dagar, allt går. men ska du hänga på nå
polare i 120+ som har sportisar är de faen inge roligt..

Jo drevningen går ju att ändra enkelt.
Är det rumpan (i.e sadeln) som är den begränsande faktorn för touring på en xr.

Men att smiska slingriga 70 vägar med motarddäck borde väl funka ypperligt eller?

Last edited:
Det låter ju lovande. Antar att 660 har bra mycket mer kräm. Vad är det som får dig att vilja ha en xr igen?
Egentligen gör jag kanske ett rejält nerbyte från firebladen, men alla som sålt sina xr:s verkar ju ångra sig, så någonting speciellt verkar det ju vara med dom gamla rackarna. Dessutom är det ju kul att testa att äga en hojtyp jag knappt testkört.

XRen är ju låååååååååångt ifrån lika häftig maskin som 660n sett från alla punkter.

Men jag har aldrig kört en hoj som är så skön att åka bakhjul med som XRen. :Bugar Sen gillade jag hojen rent allmänt, men det är vad jag tycker. Ktm är inte min grej..

XRen är ju låååååååååångt ifrån lika häftig maskin som 660n sett från alla punkter.

Men jag har aldrig kört en hoj som är så skön att åka bakhjul med som XRen. :Bugar Sen gillade jag hojen rent allmänt, men det är vad jag tycker. Ktm är inte min grej..

Ok, men xr:en är väl faktiskt lättare än ktm:en?
När det gäller effekt och fjädring så har ju ktm:en stort försprång.

Åka bakhjul bör man ju lära sig nu i alla fall :tungan

Sen är det ju kul att få med endurohjul för att börja köra lite gegga:)

*/ ?>
Back