Snoozing

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
990 SMT
Problem/Frågeställning

Kan beläggningen som inte går att få bort från min kastrull hämma min hälsa vid fortsatt användande?

Material

Vatten, Kastrull, varm platta, mobiltelefon med snoozfunktion

Metod

Snoozing har alltid varit mig ett troget intresse, men på lördagkvällen häromsistens gick det överstyr. Jag beslutade i samma veva som jag klev in över tröskeln efter ett bizarrt hårt firande att värma på en kastrull med vatten för att åstadkomma en tallrik spaghetti och pesto. Beklagligt nog beslutade jag även att ställa klockan på 5 minuter för att hinna med en liten nap innan vattnet börjat koka = Jag snoozade liksom undermedvetet tills dess att jag tillslut blev medveten om att jag ej låg i sängen och som en blixt från klar himmel mindes jag vattnet. Det var bäcksvart i lägenheten med undantag från plattan under kastrullen vars vatten givetvis ångat bort och som nu utgjorde en liten ljuskälla i min lilla kokvrå. Hela plattan gödde, jag har aldrig sett på maken. Jag kvävde en impuls att slå på vatten över kastrullen och ställde den på diskbänken som reagerade genom att den började smälla och knastra nåt sjukt. :) Idag undrar jag om den här beläggningen som yttrar sig genom att bottnen är lite sotig och missfärgad kan vara farligt för mig eller mina matgäster? Ska jag slänga kastrullen?

Teori
?

Slutsats

?

Last edited:
Kasta kastrullen och sluta och snooza.!! :fakta

För snooza måste väl vara ett djävulens påfund.!! :gnissla

Vem fan vill bli väckt 50i11:a ggr innan man ska gå upp på riktigt!!

Du verkar va inne på labrapporter, lust att ta över mitt skrivande om "Ljudets böjning och interferens"?

Ang. kastrullen så kör med stålull och skit, se hur det blir. Har den slagit sig så släng, dålig varmeöverföring.

Det där hände mig när jag bodde hemma hos päronen! Kom hem glad i hågen efter för många bärs och skulle bereda lite makaroner i all enkelhet. Min eminenta idé var att kasta i makaronerna och "vila ögonen" lite på soffan under tiden de kokade klart! Morsan kom ner och skrek efter mig, hela huset var fylld av tjock rök... Det är först såhär i efterhand jag fattar hur illa det kunde gått.

Jag har gjort ungefär samma sak.. Fast med gasspis!

vaknade med 37 grader i lyan eller nåt.. svettig som fan!

Ett tips inför framtiden är att koka makaronerna i en bytta med vatten i micron.. inte samma katastrofpotential ;)

torrkokning är väldans vanlig orsak till bränder :S ..

jag dödar den grannen som bränner ner huset pga torrkokning eller rökning i säng...

torrkokning är väldans vanlig orsak till bränder :S ..

jag dödar den grannen som bränner ner huset pga torrkokning eller rökning i säng...
tror du att det kommer behövas?:gnissla

Det borde fan vara lag på seniltimer på spisar!

Jag jobbade ett tag med en alkis, efter varje kröka-period köpte han nya kastruller...
Jag föreslog att han skulle sätta in en timer till spisen, det skulle både han, grannarna och framförallt brandkåren tjäna på.

Last edited:
Det borde fan vara lag på seniltimer på spisar!

Jag jobbade ett tag med en alkis, efter varje kröka-period köpte han nya kastruller...
Jag föreslog att han skulle sätta in en timer till spisen, det skulle både han, grannarna och framförallt brandkåren tjäna på.

:fakta
Min polare som dessutom jobbar som kortslutare är nå helt kopiöst vilse i skallen när han är hemma och donar. Efter att ha bytt kastruller och stekpannor tre gånger på ett år så har han självmant installerat en sån timer hemma hos sig själv :hihi

Du måste jobba proaktivt när du vet att du blir fyllhungrig hela tiden.
Innan du påbörjar festandet så kokar du en kastrull med mackaroner och ställer i en tallrik i tjylen. Sen när du kommer hem är de bara att mickra skiten.
Ingen kommer till skada :tummenupp

Ja det låter klokt. =) Men det är nåt visst med att få sätta på den där plattan på natten. :)

Du verkar va inne på labrapporter, lust att ta över mitt skrivande om "Ljudets böjning och interferens"?

Ang. kastrullen så kör med stålull och skit, se hur det blir. Har den slagit sig så släng, dålig varmeöverföring.

Låter kuligt men naae. Det skulle inte bli bra - jag pluggar stats nu =)

Det där hände mig när jag bodde hemma hos päronen! Kom hem glad i hågen efter för många bärs och skulle bereda lite makaroner i all enkelhet. Min eminenta idé var att kasta i makaronerna och "vila ögonen" lite på soffan under tiden de kokade klart! Morsan kom ner och skrek efter mig, hela huset var fylld av tjock rök... Det är först såhär i efterhand jag fattar hur illa det kunde gått.

Hehe, det är förunderligt vilka idéer man får.. Skönt att det inte blev värre för dig heller då..

Last edited:
Nu är jag ingen expert på sånt här men ...
Somliga kastruller är ju Teflonbelagda.
Överhettat Teflon kan vara riktigt läskigt.
Om Teflon blit varmare än 260C eller nåt sånt (googla själv) avger det giftiga gaser.
Jag har hört att man definitivt inte ska röka när man slipar Teflon.
Att suga i sig gaserna som bildas när några få spån av Teflon hamnar
i cigarettglöden lär kunna vara dödande.
Att man överhuvud taget tillåter Teflon i kastruller och stekpannor bygger
på antagandet att man inte vill äta mat som tillagats vid 260C.

Nu är jag ingen expert på sånt här men ...
Somliga kastruller är ju Teflonbelagda.
Överhettat Teflon kan vara riktigt läskigt.
Om Teflon blit varmare än 260C eller nåt sånt (googla själv) avger det giftiga gaser.
Jag har hört att man definitivt inte ska röka när man slipar Teflon.
Att suga i sig gaserna som bildas när några få spån av Teflon hamnar
i cigarettglöden lär kunna vara dödande.
Att man överhuvud taget tillåter Teflon i kastruller och stekpannor bygger
på antagandet att man inte vill äta mat som tillagats vid 260C.

Kan det där verkligen stämma? Jag har ugnsformar med teflon i och det är ju inte ovanligt med 220C iaf i ugnen. Lite mer säkerhetsmarginal skulle man ju önska om det blir Hiroshima redan vid 260?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti