Sniper Vs Sharpshooter?

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Då jag i ett töcken av allmän apati fastnade framför Ztv vid sjurycket så var där något program om diverse biljakter osv samt leddes av en väldigt engagerad programvärd.
Där nämndes att polisen tog in "Sharpshooters"? Va fan e skillnanden mellan en "Sharpshooter" och en "Sniper"?

Ivil skrev:
Då jag i ett töcken av allmän apati fastnade framför Ztv vid sjurycket så var där något program om diverse biljakter osv samt leddes av en väldigt engagerad programvärd.
Där nämndes att polisen tog in "Sharpshooters"? Va fan e skillnanden mellan en "Sharpshooter" och en "Sniper"?
Här tror jag att du hittar en mer eller mindre pålitlig förklaring: Sniper vs. Sharp shooter

Snipers brukar man associera med skurkar och terrorister i media.

Sharpshooters är vad polisen kallar in.

EDIT:

Ok, här föredrar man ju att säga skarpskytt istället för krypskytt. Det var det jag tänkte på.

Last edited:
Ivil skrev:

Svenskans "Prickskytt" respektive "Skarpskytt".

I svenska försvaret är en skarpskytt en vanlig infanterist med standardvapnet och kikarsikte (AK5B). Han är oftast medlem i en skyttegrupp om 8 man och hans roll är att bekämpa mjuka mål (människor) på lite längre avstånd, men hans roll är fortfarande skyttesoldatens.

Prickskytten har ett riktigt prickskyttegevär, i svenska försvaret PSG90, han opererar oftast i stridspar med en kompis som har en automatkarbin eller kulspruta för närskydd. Prickskytten har precisionsskytte som sin huvuduppgift och förekommer främst i jägarförband på pluton och kompaninivå.

De som har precissionsskytte som huvuduppgift inom diverse specialstyrkor inom polisen är ofta ordentligt utbildade skyttar med ordentliga vapen, skillnaden är att de har kortare skjutavstånd än de militära prickskyttarna, varför termen "Prickskytt" eller "Sniper" är den riktiga. Sammanblandningen dessa två emellan är dock vanlig.

Krypskytt är ingen militär beteckning, den används oftast för att benämna en gevärsutrustad snubbe som terroriserar och dödar civilister.

*/ ?>
Nyheter
Stark Future tredubblar omsättningen

Barcelona, Spanien – april ...

Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Back