Sniklösningstråden, för oss fattiga.

Jag har gjort massor av sniklösningar, kommer inte på så många just nu bara. De senaste jag har gjort är:

-På crossen har jag gjort en egen sprint som håller bromsbeläggen då originalet inte ville vara med längre.
-Efter en liten insident fick jag en skada på ena bromskolven i oket, det löstes genom att vända på bromskolven så att skadan kom innanför tätringen.
- Har renoverat ett par crossmotorer och gjort egna packningar till hela motorn. Har köpt packningsmaterial på biltema och suttit och skurit ut att bitar. Detta har funkat kanon alla gånger utom en då jag slarvade lite och fick klyva motorn igen och göra om.
-Hade en gång en gammal cross där packningarna till bakbromspumpen läckte, detta fixades genom att sätta i två stycken olika tjoka universal o-ringar som då blev lika tjocka som originalet var. Obs!! Att göra sniklösningar på bromsar kan vara farligt, jag gör detta endast på crossarna...

-På motarden gjorde jag egna vajrar för både koppling och gas. Jag kilade till biltema och handlade 5m stålvajer och sedan till mc-handeln och skaffade lödnipplar. Sen återanvände jag mina gamla vajerhöljen och trädde i de nya vajrarna och löddade på nipplarna. Kostnad för kopplings- och gasvajer blev ca 30kr och har hållit i ca 1år hittills.

-På landsvägshojen gjorde jag om det gamla luftfiltret så att ett skumgummi-crossfilter passar. Så nu har jag ett tvättbart effektfilter som kostade mig ett begagnat crossluftfilter.
-Jag har gjort en undertray av en aluplåt, blev faktiskt ganska bra.

-På bilen har jag idag lagat kupéfläktmotorn (och besparat mig 1000kr) genom att ha satt i en universalfjäder till en mojäng på själva el-motorn som ersätter originalfjädern.

Det jag är mest stålt över är nog att jag har lyckats skarva en gasvajer genom att svetsa ihop den. På samma bygge blev jag tvungen att svetsa ihop kedjan i brist på komplet kedjelås. Detta var dock ett tokbygge ala fyrhjuling med dt125motor. Så här kunde moppefuckot i mig leva ut ordentligt.:)

Det bästa med att lösa sina problem på egen hand är inte att det blir billigare, det är känslan av att ha fixat något.
 
Last edited:
Min mormors granne hade sparat flera tusen till sin begravning...¨

Jahapp sa mormor, jag har aldrig hört att någon blivit liggande uppepå än:)

/En rik jävel:yoparty

Min far gräver en del gravar.
En beställare var orolig för huruvida det gick att gräva i tjälen.
Pappa föreslog att bré ut liket med skopan och låta det regna ner till våren.
Uppskattades inte.
 
Min far gräver en del gravar.
En beställare var orolig för huruvida det gick att gräva i tjälen.
Pappa föreslog att bré ut liket med skopan och låta det regna ner till våren.
Uppskattades inte.

Konstigt!:D

Jag har gjort nummerskylt/blinkershållare till både min förra hoj (fajerblääjd -02) och nuvarande av lite spillbitar av aluplåt med plåtsax och handborrmaskin.
Kostade lite mattsvart sprayfärg för ca 70:-
 
Ola!
Funkade det verkligen med vanliga O-ringar till bromspumpen?
Dessa tätningar brukar vara koniska för att trycket skall tvinga ut tätningen mot väggen.
Monterar man dom på fel håll funkar det inte alls.

Men på en bakbroms kanske man kan tvinga i så pass tjocka ringar att det tätar (någorlunda) emedan man inte behöver lika mycket "känsla".
Åtminstonde inte på en cross.
 
Ola!
Funkade det verkligen med vanliga O-ringar till bromspumpen?
Dessa tätningar brukar vara koniska för att trycket skall tvinga ut tätningen mot väggen.
Monterar man dom på fel håll funkar det inte alls.

Men på en bakbroms kanske man kan tvinga i så pass tjocka ringar att det tätar (någorlunda) emedan man inte behöver lika mycket "känsla".
Åtminstonde inte på en cross.

Jag blev själv förvånad när det funkade. Jag hade två olika stora ringa som jag la på varan så att de tillsammans blev som en konisk. Det funkade perfekt.
 
Då förstår jag funktionen.
Inget jag skulle lita på i alla fall.
Men kan vara bra att ha i bakhuvudet i nödfall.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top