Snickra i Norge?

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Ja, jag har i stort sett bestämt mig... Vill ha en förändring i vardagen nu... Har kört eget i sthlm i 13 år utan anmärkning, och vågar påstå att jag är duktig och kunnig inom branchen, utan att skryta.. :-)
Har jobb här så det räcker och blir över... Men kan tänka mig att bygga upp något där, som en nytändning..
Så undran är om det finns någon här med kontakter? Då menar jag inte något bemanningsföretag som pippar en...
Eller ska man bara ta en semestervecka till någon stad och kolla upp med byggföretag på plats och göra reklam för sig? Någon med erfarenheter av norge? :-)

Erfarenhet av Norge..mängder av balter som gör snickerier för husrum och mat.

100% av alla bönder jag känner i Norge har en balt som jobbar åt dom på sommarhalvåret och fixar allt som finns att fixa på en gård.

Ingen aning hur det ser ut i "storstäderna" dock förutom att det är snordyrt att leva där.

Som YipYip säger så har dom flesta en balt som jobbar svart och gör dom flesta mindre jobb. Finns inget rotavdrag i Norge så jag tippar att det är därför det är så. I övrigt så tror jag att det är ganska likt Sverige. Jobbar inte inom bygg så jag har inga kontakter där.

"Tømrere" är det du letar efter(antagligen), "snekker" sysslar nästan enbart med inredning/möbelsnickerier.
För båda yrkena krävs i regel fagbrev för att få ett vettigt jobb.
Utöver det har jag ingen aning om hur det ser ut i Norge på den fronten.
(som sagd, prisdumpande balter finns det i drivor)

Haha. TS kommer få springa runt och serva nån rik norrman. Grannarna komemr ta TS för en vanlig balt. Som alla andra. Svennarna är norrmännens polacker :D Bättre att stanna hemma.

´hur fungerar det om man har fast arbete i norge, och jobbar på
ledigheten i sverige?
tänker på skatter bla.

hur tänker du nu? Om du jobbar i Sverige och skattar i Sverige är det en del, om du jobbar i Norge å skattar i Norge är det en annan.
Det du däremot ska vara lite försiktig med är att du kanske jobbar för många timmar. detta finner du ut på www.arbeidstilsynet.no eller www.lansstyrelsen.se

´hur fungerar det om man har fast arbete i norge, och jobbar på
ledigheten i sverige?
tänker på skatter bla.

jag jobbar 2-3 2-4 rotation alltså arbete 2 veckor och sen ledig 3 eller 4 veckor.
så jag tänkte eventuellt arbete fritiden i sverige.

undrar om dom slår ihop inkomsterna så man får skatta därefter, eller om det är som
du säger. att man betalar separat skatt, så man inte får en överaskning senare??

funderar även att starta eget och köra på, men tror det är sämre än att arbeta för nån
annan?

jag jobbar 2-3 2-4 rotation alltså arbete 2 veckor och sen ledig 3 eller 4 veckor.
så jag tänkte eventuellt arbete fritiden i sverige.

undrar om dom slår ihop inkomsterna så man får skatta därefter, eller om det är som
du säger. att man betalar separat skatt, så man inte får en överaskning senare??

funderar även att starta eget och köra på, men tror det är sämre än att arbeta för nån
annan?

Vad gör du på ute på havet?

huSSe
Hade jag varit dig hade jag hållt det på den nivån i Norge. I samma ögonblick som du kliver över från skatteklassen du är i just nu så kommer du att betala nästan 50%. Håll dig du till dina 36% som är en standard i Norge... Tror gränsen går vid 492 t förresten mellan 1 och 2 skatteklasserna.
Om du är ute offshore är det lite de kan göra om du väljer att sen jobba på land när det kommer till dina timmar. Har du fått 2/3 2/4 rotation så har du det ganska ok egentligen. Många som vill ha den turnusen där.

Enligt PTIL (Petroleumtilsynet) så är det inte vad du gör på land som de ser på men hur mycket tid du är offshore. Kommer de på att du har varit ute för mycket blir du stoppad i Heliporten så skiter de i om du har eget eller är anställd. Heliporten SER ALLT DET DÄR IDAG! Ska du ut mer så får du ändra din anställningsform och hoppas på att ingen ser det... Det är ATIL (Arbeidstilsynet) som har land som regel om du inte jobbar på Onshore då? Det är lite frågan om vart du är...

Du skattar med norsk arbetsgivare till Norge, och med svensk arbetsgivare till Sverige. Startar du eget i Sverige är det svenska myndigheter som dikterar upp villkoren och i Norge, ja självklart... Men om du väljer att starta upp i Norge är det många ting att ta hänsyn till å där är det inte lika enkelt som här i Sverige... ;) Om du sen registrerar ett svenskt företag men vill verka på norsk mark/sockel så måste du mva registrera dig i Norge för att få ha en firma där (filial) å då ska du ta hänsyn till både svensk och norsk byråkrati och lag och regelverk.
Lycka till vad du än må välja.

Sorry kanske skulle säga Been there done that... Jag jobbar i Norge idag å har varit där i många år nu...
;)

jo tack!
jag vet att man inte kommer ut mer än det man får.
på min rotation så blire 9,5 till 10 rotationer på
ett år i normal fall.

tack för svar.

ja ja så är det ju.
Inget att tacka för vad gör man inte för sina medmänniskor. ;)

jo tack!
jag vet att man inte kommer ut mer än det man får.
på min rotation så blire 9,5 till 10 rotationer på
ett år i normal fall.

tack för svar.

När vi är inne på Norge så flikar jag in med en fråga!!

Jag går nu i gymnasiet på VVS. Jag skulle tycka det vore kul att kunna jobba i Norge när man är färdigutbildad. Även planer på att göra lärlingstimmarna där om jag får möjligheten.

I Norge är det offshore som lockar mest och undrar lite om hur svårt det är att komma ut ?? Jag kommer troligen gå ur skolan men licens i gas och kommer ta det i tig också. Kanske pinne med. Det som lockar är utmaningen arbetstiderna och självklart pengarna. Känns även som att det är väldigt trångsint med skatterna m.m. Efter vad jag försökt läsa mig till. Kräver ingen lång förklaring på detta dock!

Att man måste vara duktig är något jag har förstått och det känns som en ganska bra morot. :)

Back