Snickare i Stockholm

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Finns det nån snickare på SH eller nån som känner en bra snickare?

Jag behöver hjälp med att installera en innerdörr, mot betalning såklart.
Dörren ska sitta innanför ytterdörren. Det finns redan en ram (heter det så?) men dörren har rymt. Huset är gammalt så den nya dörren lär behöva justeras, tror inte det är nåt standardmått.

PMa mig.

Det finns ofta standardmått även på gamla dörrar, övergången till nya standarden skedde runt 72-73 och framåt så har du tur kan du använda dig av det som sitter där med ett "mellangångjärn" för att passa mot det nya då bredderna oftast stämmer.
Och ramen du talar om heter karm och det är yttermåttet på denna som anger själva bredden på dörren. Dvs en dörr med måtten 9x21 innebär att yttermåttet på karmen håller 890mm X 2090mm, mellanrummet som blir isolerar man, så kallad drevning. Eller numera "skummar" man oftast med fogskum av flera olika skäl.

Så knäpp en bild, ta alla mått du kan och gå in till en välsorterad bygghandel (XL, Bauhaus, Hornbach etc) så kan de säkert hjälpa dig och du sparar in några kronor på att ta dit en hantverkare. Tror jag åtminstone.

Tack! Orsaken till att jag vill ha en innerdörr är att ytterdörren är av papp typ och släpper igenom så mycket ljud. Är det nåt speciellt jag ska tänka på för att få en så ljuddämpande dörr som möjligt?

Tack! Orsaken till att jag vill ha en innerdörr är att ytterdörren är av papp typ och släpper igenom så mycket ljud. Är det nåt speciellt jag ska tänka på för att få en så ljuddämpande dörr som möjligt?

Om du har en bostadsrätt så skulle jag satsa på en säkerhetsdörr. Det finns även ljudklassade innerdörrar.

Edit: Om du nu bor i en förening så kanske ni är fler som vill ha säkerhetsdörr och därmed kan få ner priset...

Last edited:

Skaffa säkerhetsdörr direkt istället... tar bort ljudet och som det låter, är en bra mycket säkrare dörr.

Skaffa en snubbe, du verkar behöva hjälp med ganska mycket....

*asg* 1-0 till dig faktiskt! Men nä, been there, done that. Nu köper jag den hjälp jag behöver, enklast så.

Skaffa säkerhetsdörr direkt istället... tar bort ljudet och som det låter, är en bra mycket säkrare dörr.

Jo, hade helst velat det, men våra dörrar ser lite speciella ut, så jag kan inte byta till en vanlig dörr, och styrelsen ser inte behovet. =(

Last edited:
Glöm inte att detta är ett typexempel på avdrag för arbete/material vid lägenhetsförsäljning. Ex ROT-avdraget inte är lika förmånligt för BR som för hus men vid försäljning får du göra avdrag för både arbete och material om det inte inkräktar på ex ROT. Regeln är naturligtviis för att avdrag inte ska kunna göras två ggr för samma "ärende".

En säkerhetsdörr med arbete ligger förmodligen i prisklass 15-30 tusen pengar så det är ju en slant att spara vid avdrag om du nu skulle sälja lägenheten inom 5 år efter renoveringsåret om jag tolkar det hela rätt.

Svärföräldrarna fick säkerhetsdörr nyligen i föreningen. Kostade 25 000:-!!!!!! av mitt blivande arv. phew

Svärföräldrarna fick säkerhetsdörr nyligen i föreningen. Kostade 25 000:-!!!!!! av mitt blivande arv. phew

Antar då att dom bor i en gammal fastighet där dom vill ha nya dörrar som följer det gamla?
Vet några som fixar till säkerhetsdörrar så dom passar in i det gamla stuket. Annars har jag svårt att se att det skulle kosta så mycket...

Finns inget bättre när man känner sig lite mosig än att starta en tråd på SH och se hur den utvecklas. Jag fick mig några garv iaf. =)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT