Snickare i Norge?

sen är väl skatten skyhög i norge, alltså fordons och vägskatt m.m ?
Kanske.
a) kr 2 740 for personbiler, varebiler, campingbiler, busser, kombinerte biler, lastebiler, samt trekkbiler med tillatt totalvekt fra og med 3 500 kg,
b) kr 3 185 for dieseldrevne motorvogner som nevnt i bokstav a som ikke har fabrikkmontert partikkelfilter,
c) kr 2 740 for årsprøvekjennemerker for motorvogner,
d) kr 1 025 for campingtilhengere med egenvekt over 350 kg,
e) kr 1 675 for motorsykler; trehjuls, lette, mellomtunge og tunge,
f) kr 390 for
1. motorvogner som er registrert på innehaver av løyve etter § 9 i lov 21. juni 2002 nr. 45 om yrkestransport med motorvogn eller fartøy som drosje (ikke reserve- eller erstatningsdrosje) eller for transport av funksjonshemmede,
2. motorvogner som er registrert på innehaver av løyve etter § 6 i lov 21. juni 2002 nr. 45 om yrkestransport med motorvogn eller fartøy, eller som er utleid på kontrakt med varighet på ett år eller mer mellom innehaver av slikt løyve og selskap i samme konsern. Dette gjelder også motorvogn som utfører rutetransport basert på kontrakt med varighet på ett år eller mer inngått med myndighet eller selskap som innehar slikt ruteløyve,
3. motorvogner som er godkjent og registrert som ambulanse eller som er registrert som begravelseskjøretøy på begravelsesbyrå og lignende,
4. motorvogner som er registrert på kjennemerker som lysegule typer på sort bunn,
5. motorvogner som bare bruker elektrisitet til framdrift, herunder motorvogner hvor elektrisiteten er produsert i brenselceller,
6. motorredskap,
7. beltekjøretøy,
8. trekkbiler som ikke faller inn under bokstav a eller b,
9. mopeder,
10. traktorer,
11. motorvogner som er 30 år eller eldre.

(allt finns på nätet, bara att googla ;) )

Något som är riktigt svinaktigt dyrt är ägarbyte.
16 876 per byte för en normal volvo, så byte inom familjen för att byta försäkring etc. är en riktigt usel affär.
(nu är det billigare på gamla bilar, ca. 1500 för en 96)
 
Last edited:
Inte risk för någon helvetes förmånsbeskattning retroaktivt då? =0)

Nä. När jag ska börja betala hyra så höjer han lönen motsvarade. Vilket bara är bra för pension och sjuklön o.s.v. Kompisen har 240 minus hyra.
 
En kompis jobbade förra året som plåtslagare i Oslo, 21 år gammal, 180 norska i timmen. Då har han dock en guldmedalj i bakfickan från yrkes-SM
Dock tröttnade han eftersom det inte var någon som helst ordning, att sitta i bilen och vänta fyra timmar på att få material hände flera gånger i veckan.

Han sa också att vid upphandlingar finns inga K-ritningar, entreprenören räknar på A-ritningen, utan att ta in offerter från underentreprenörer. Stoora påslag således för att slippa gå back.

Om man åker ner med en ordentlig svensk firma och nässlar sig in kan man nog bli framgångsrik.
 
Hmmm... Ja, det hade vart det ulltimata... Att gå ihop ett par, tre stycken och ta sig in på marknaden i egen regi och hyra boende tillsammans.. Börja som under-entrepenör för att sedan ta på sig egna jobb.. Har kört eget här i sverige i 12 år nu, men är sugen på något nytt att prova på..
 
Ta kontakt med Ikett personal, ifall du kan tänka dig bemanning..

Boende och liknande tar dom hand om åt dig.

Norsk skatt börjar du betala efter 6 månaders anställning.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top