Snett styre efter mindre klotning

puppet_boy

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
Yamaha R6
Efter en mindre olycka har jag blivit tvungen att reparera hojen en del... Har bytt bakdämpare och bakram (subframe) med bakdäcket påmonterat hela tiden. Har även kollat att däcken spårar vilket de tillsynes verkar göra. Nu till problemet. Styret är skevt, dvs att när däcket är rakt så är inte styret det. Hur kan jag lösa detta och vad kan vara fel?
Alternativt ifall att det finns någon i stockholmsområdet som kan tänka sig att komma förbi o ta en titt på detta, jag vill verkligen att det ska bli rätt allting. Jag befinner mig i Huddinge om någon undrar. Förövrigt så var det inte en frontalkollision.

Krökta gaffelben eller knäckt gaffelkrona i värsta fall.

Plocka av och kolla gaffelbenen,är dom raka så häng tillbaka dom igen och montera så styret är rakt i förhållande till hjulet.
Sen kollar du så han spårar igen.

Henrik

Fast vanligen är de bara vridna i gaffelkronan. Släpp på skruvarna kör in framhjulet i ett hörn och vrid till...

Klena rör på r6an.....har nya på min,vred sig inte.

Men har dom klarat sig så blir det ju rätt när man monterar tillbaka igen.

Henrik

Så vad är det jag bör göra mer utförligt? Ska jag enbart lossa på den stora muttern i mitten eller också även på sidorna om den där benen/framdämparna går? Om det är så som någon nämnt tidigare om krökta rör alt. knäckt styrkrona, vad ger det för symptom? Är den nödvändigt med ett depåstöd fram eller räcker det om jag har den på ett stöd bak? Måste ändå säga att man lär sig rätt mycket när man reparerar saker själv.

Så vad är det jag bör göra mer utförligt? Ska jag enbart lossa på den stora muttern i mitten eller också även på sidorna om den där benen/framdämparna går? Om det är så som någon nämnt tidigare om krökta rör alt. knäckt styrkrona, vad ger det för symptom? Är den nödvändigt med ett depåstöd fram eller räcker det om jag har den på ett stöd bak? Måste ändå säga att man lär sig rätt mycket när man reparerar saker själv.

Inte lossa den stora, de på sidorna...spännskruvarna som låser gaffelbenen i kronan. :)

Sjukt vanligt på geggmopeder när man klotar. :hihi

du behöver inga stöd. Stora muttern i mitten ska du inte lossa.
Du ska lossa 2x2 på vänster resp. höger sida. De komponenterna som griper om gaffelbenen.. Sedan gör som Boris sa tidigare.

Inte lossa helt, enbart så mycket så att de nästan släpper.

Ett depåstöd som lyfter i gaffelkronan underlättar något enormt om du ska plocka ner gaffelbenen,går utan om du tar exempelvis en garagedomkraft och lyfter lite under motorn.
Ska du bara försöka vrida rätt så lossar du på klämbulten runt benen och vrider tills det ser rakt ut,släpp även på centermuttern om gaffelkronan och stryrkronan inte är i linje.

Har du usd-gaffel(från -05 och framåt)så är det 23nm på de nedre och 26nm på styrkronan när du drar åt igen,känsliga rör det där så följ åtdragsmomentet.

Var rädd om muttern i mitten,kostar 280+moms på yamaha!

Henrik

Last edited:
Okej! Låter inte så svårt. Hur är det med själva clip-on:en (handtagen där koppling och gas finns) ska dessa lossas?

Fast vanligen är de bara vridna i gaffelkronan. Släpp på skruvarna kör in framhjulet i ett hörn och vrid till...

Så var det för mig... Satte benen runt däcket medan farsan slet i styret sen blev det rakt :)

Du bör ha ett depåstöd som lyfter under styrkronan (om du demonterar framdäcket).
Tänk på att om du släpper samtliga skruvar som håller gaffelbenen så kan båda gaffelbenen ramla ner, och har du framhjulet monterat då så kan det bli tungt att få tillbaka dom.

Du bör även släppa (bara ett varv) på den stora muttern i mitten på övre styrkronan. Detta pga att om gaffelbenen är mycket vridna så orkar du inte vrida tillbaka dom då övre styrkronan är fastskruvad.

Om det endast är ena sidan som är skev är det troligen endast det clipon som gått i backen som vridit sig på gaffelbenet.

Lyft hojen under styrkronan.
Demo framhjul inkl framskärm.
Släpp den stora muttern som håller övre styrkronan.
Släpp skruvar som håller fast gaffelbenen (övre & undre styrkrona).
Nu är hela gaffeln frigjord och inget ligger i spänn (om inget är skevt).
Montera i omvänd ordning.

Våld fungerar, men du vet inte säkert att problemet är löst!!

Där kör man ghettovarianten och tar spjärn mot valfritt träd och riktar med en välriktad spark innan vidarefärd...

Provade det när styret stod kvart i sju efter närkontakt med träd i vintras...då upptäckte jag hur ont jag hade i axeln. :näsblod :D Ofräsigt.

Tack för era mycket utförliga svar! Jag undrar dock hur jag vet ifall att detta är ett fel som innebär att byta någon reservdel? T.ex om något är knäckt eller dylikt. Gick inte så bra att böja tillbaka. Får prova igen imorgon.

Har du lossat allt och inte kunnat vrida så styret är rakt i förhållande till hjulet skulle jag personligen tagit ner benen och kollat att dom är raka till att börja med,jag har bytt mina efter krasch som knäckte dom.

Om du inte kan själv så ta med benen till en mc-verkstad så kollar dom åt dig.

Henrik

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...