Snell- och DOT-märkt i Svensk RR?

Hellsinger

Leave my tortilla´s alone!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
Honda CBR100RR-08
Funderar på att shoppa en Arai RX-7 ifrån USA. Har läst i lite trådar om att de märkningarna möjligtvis inte gäller i EU utan måste vara CE-godkända.

Om man bortser från den vanliga gatukörningen då de försäkringsbolag jag pratat med inte bryr sig om märkningen, finns det några bestämmelser i Svensk RR att man inte får tävla med dessa? Undrar då jag har lite planer på att starta en egen RR-karriär i rookie-serien. Kan man läsa detta i något reglemente eller liknande?

Last edited:
Läser man NT- och SR-reglementen som finns på www.svemo.se så nämns bara att hjälmen ska vara hel och funktionsduglig.

Har dock för mig att vi diskuterat det här i en annan tråd, minns bara inte vad den hette.

Har du hittat nått bra pris på hjälmar?

Ska dit i påsk & köra på Willow springs.. men funderar på att lämna utrustningen hemma & köpa ny där...
//
Benny

Ska dit i påsk & köra på Willow springs.. men funderar på att lämna utrustningen hemma & köpa ny där...
//
Benny

Vadå "Ska dit i påsk & köra på Willow"?????? Förklara! Det låter alldeles för trevligt!

//
Benny

Har inte hittat nån speciell butik i det området.. men en butik som ligger hyfsat centralt i LA-området är,

www.terrapowersports.com

Dessa har en butik, men många andra är mest internetbaserade.

Försäkringsbolaget kanske inte bryr sig, men polisen bryr sig. Kör du gata med icke ECE märkning bryr sig polisen inte om vad du har på huvudet, oavsett snell eller DOT. Annars hade man kunnat köpa hjälm var som helst utomlands. Har kolat upp detta med vägverket själv.
Fast och andra sidan är chansen minimal att de kommer kontrollera din hjälm bara den ser vettig ut....

Vadå "Ska dit i påsk & köra på Willow"?????? Förklara! Det låter alldeles för trevligt!

Låter nog bättre än det är....

Körde mycket där 88-94. (bilden t.v är därifrån ...91-92 tror jag)
En polare har en K2:a som jag ska låna & köra några dagar med.
OM jag hittar runt banan torsdag/fredag går det ett klubbrace på helgen 16-17/3 som jag tänkte köra.
Sedan prenumererar jag på American biker..
(svärmor som trodde jag skulle vara intresserad av glidarhojar:va )
Dom ska ha bandagar under våren både på Laguna seca & på nån bana som heter Infineon raceway i Oakland... Jag har mailat dom och försökt söka rätt på datumen & anmäla mig.. men har inte fått svar ännu.
Hur kul det nu kan vara att dela bana med ett gäng glidarhojar:va

Har inte hittat nån speciell butik i det området.. men en butik som ligger hyfsat centralt i LA-området är,
www.terrapowersports.com

West Covina... En bit att åka... men verkar ha skapliga priser, blir en tripp dit.:tummenupp

EDIT :huvet :huvet :huvet http://www.sbrtrackday.com/motorcycles.php
Det här blir inte billigt..... Å granne med mig ligger dom:huvet
Nu SKA jag testa 1098 (Hmm,. kanske man kan hyra hoj till racet?)
//
Benny

Last edited:
Vilket/vilka datum i pask kor du? risken ar overhangande att jag drar en willow da oxa, vilken av willow banorna ar det du kommer kora?

Antar det bara körs hoj på Willow springs??? Streets of Ws var till för bilar på min tid.
16-17/3 är racen www.willowspringsraceway.com

Kör du RR i CA? Var bor du?
Mvh
//
Benny

Tack, det var den tråden jag tänkte på.

Dock kan jag inte hitta någon info om att hjälmen ska ha SNELL2005 eller rätt E-märking i vårt nationella reglement.

NT:
Skyddshjälmar

1. Allmänna hjälmbestämmelser
Hjälmar som används i tränings- och tävlingssammanhan ska vara godkända enligt någon av följande standarder:

DS (Dansk Srandardiseringsråd)
SFS (Finlands standardiseringsförbund)
SIS (Standerdiseringskommissionen i Sverige)
ECE (Europa norm)
SNELL (USA)

ECE är sk. E-märkning vilket betyder att hjälmen ska ha en sån där cirkel med ett E följt av en siffra i.
Brukar sitta på hakremmen...

Antar det bara körs hoj på Willow springs??? Streets of Ws var till för bilar på min tid.
16-17/3 är racen www.willowspringsraceway.com

Kör du RR i CA? Var bor du?
Mvh
//
Benny
Nu for tiden kors bilar pa stora willow oxa, hojar kor man nu oxa pa streets of ws, till och med pa lilla gocart banan kan man kora en bandag pa hoj hehe.
Bor i west LA, ca 85 miles fran willow, nej kor inte RR men en hel del vanliga bandagar;)

Ar det willow springs motorcycle club som ska rejsa dom dagarna?

Får tacka för svaren! :tummenupp

Det verkar ju enligt NT som att det är lugnt med SNELL märkta hjälmar då.. så man får väl kanske ta o beställa en kruka, prisskillnaden är ju trots allt ganska markant.

Ar det willow springs motorcycle club som ska rejsa dom dagarna?

Ja, om det nu blir av.. Strul med hoj:näsblod

Finns det nått forum typ SH att köpa färdig hoj från?
En ny -08 honda 1000 kostar $11500 = 70´000:-:tuttar

Söker en -06/-07 1000cc färdig för race, gärna med extra ALLT:)

Hittade en -07 R1:a i Oregon för $11000 med öhlins, pc mm. mm & dubbla marcecinifälgar (?). Tyvärr har jag inte tid att åka upp dit & hämta.
Mvh
//
Benny

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...