Sned ram??

Sampppaa

Medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Larsmo
Hoj
Superduke - 09
Hej!

Förra sommaren låste jag framhjulet i slutet av långa rakan på Kemora i ca. 220 km/h med ett jäkligt styrvobbel som följd, och resten kan ni tänka ut själva :huvet Nu har jag bytt ut nästan allt på hojen men en sak är jag osäker på. Efter kraschen tog framhjulet i bukkåpan när hojen stod vanligt och ena gaffelbenet var nog rejält snett när jag tog loss dem. Nu har jag bytt båda gaffelbenen och "triangeln" som ser ut som ett "T" upp och ner som utgör nedre fästena för gaffelbenen. Framhjulet tar inte längre i bukkåpan men är ändå minst en cm närmare den än när jag jämför med en likadan hoj (R1 2008) som står vid den lokala åf:n. :gnissla
Nu till frågan: jag antar?? att detta betyder att ramen eller nåt annat ännu är snett, men vågar jag köra så här ändå eller kan en sned ram vara så försvagad att den inte håller för den påfrestning som inspirerad körning bjuder på?:confused: Tacksam för svar:tummenupp
 
Jag hade gått igenom ramen och kollat efter skador/töjningar/sträckningar. Om framhjulet inte har gått emot något (en mur eller liknande) så låter det konstigt att ramen skulle vara sned, men enda sättet att veta om ramen är sned är att mäta upp den. Personligen så hade jag inte kört en meter innan jag varit säker på att allt är hundra procent. Inte kul om något ger vika när man är ute och kör precis.

MVH Phille
 
Framhjulets frigång är minst lika beroende av däcksprofil och produktionsvariationer i kåpfästen etc. Men jag hade gjort en ordentlig genomgång av ramen för har de deformerats skall den inte användas.
 
Jämför med en fast punkt på ramen istället. Det är inte säkert kåpan är rak och riktig.
 
Tack för svar:tummenupp

Jag var lite otydlig med hur det gick till men ca 150 meter utanför banan i slutet av långa rakan vid Kemora finns en ca 1,5 m hög jordvall som ska ta emot eventuella fordon innan de når skogen. När det började vobbla lade jag alltså inte hojen utan åkte rakt in i den vallen med den fart jag nu hade, så frampartiet fick nog ta en ganska stor smäll. Jag har samma däck på nu som förut och originalkåpor så tycker att det borde vara åtm. ganska riktgivande om avståndet mellan däck och kåpa nu är mycket mindre. Innan jag bytte framgafflar tog hjulet i kåpan men mätte nu avståndet till ca. 2 cm. (På hojen hos åf:n är det ca. 4cm).

Med ögat ser ramen helt intakt ut. Kan inte hitta en enda spricka eller töjning. Det var därför jag beställde nya gaffelben eftersom jag med ögat inte kunde hitta nåt fel på ramen. Men jag ska alltså byta ram innan jag kör en meter alt. sälja till en skrot, som verkar mest lockande nu just?? :död
 
Tack för svar:tummenupp

Jag var lite otydlig med hur det gick till men ca 150 meter utanför banan i slutet av långa rakan vid Kemora finns en ca 1,5 m hög jordvall som ska ta emot eventuella fordon innan de når skogen. När det började vobbla lade jag alltså inte hojen utan åkte rakt in i den vallen med den fart jag nu hade, så frampartiet fick nog ta en ganska stor smäll. Jag har samma däck på nu som förut och originalkåpor så tycker att det borde vara åtm. ganska riktgivande om avståndet mellan däck och kåpa nu är mycket mindre. Innan jag bytte framgafflar tog hjulet i kåpan men mätte nu avståndet till ca. 2 cm. (På hojen hos åf:n är det ca. 4cm).

Med ögat ser ramen helt intakt ut. Kan inte hitta en enda spricka eller töjning. Det var därför jag beställde nya gaffelben eftersom jag med ögat inte kunde hitta nåt fel på ramen. Men jag ska alltså byta ram innan jag kör en meter alt. sälja till en skrot, som verkar mest lockande nu just?? :död

Det BorisJr skrev, skall nog tror jag tolkas som om att har du mätt att ramen verkligen är sned så skall du skaffa en annan...
Här finns en sida som beskriver ett relativt enkelt sätt att kolla det mest elementära...

Ska man vara riktigt noggrann så måste ramen upp en jigg(motsv) med referenser genom varje ögla/hål o.s.v och vinkelmätare, laser o.s.v så går det att kolla om eländet är rakt eller inte...
 
Fast beroende på hur fräscht drivpaketet är, drevning osv så säger det inte ett smack heller. I så fall mäta mellan framaxeln och svingbulten, eller någon annan liknande fast punkt.

Ja du får köra fram bakaxeln så långt det går och sedan mäta mellan axelcentrum. Och hur långt det måttet skall vara har jag ingen aning om och tvivlar att det står i manualen.
 
Fast beroende på hur fräscht drivpaketet är, drevning osv så säger det inte ett smack heller. I så fall mäta mellan framaxeln och svingbulten, eller någon annan liknande fast punkt.

Hmm tänkte inte på det, men mäta mellan svingbult och framaxel jämfört med en annan likadan hoj kan väl vara bra. Eller mäta mellan hjulaxlar med en given placering av den skjutbara bakaxeln, så kan man mäta därifrån. Det verkar ju vara centimetrar det handlar om.

Fast jag körde iof en hoj förra året flera mil utan att ens märka att bägge gaffelben var böjda så axelavståndet minskat 40-60 mm:rodnar
 
Ja du får köra fram bakaxeln så långt det går och sedan mäta mellan axelcentrum. Och hur långt det måttet skall vara har jag ingen aning om och tvivlar att det står i manualen.

Han har ju ngn likadan att jämföra med, han skriver att han är och kladdar på hojarna hos lokala ÅF´s:)
 
Om du mäter upp att den spårar, antingen med snören eller hellre långa linjaler som du håller mot bakhjulet + att fram och bakdrev är i linje med en stålskala mot bakdrevet så får du en bra indikation. Är det rakt på båda dessa samtidigt så är ramen sannolikt (men inte helt säkert) rak

Henrik
 
Om du mäter upp att den spårar, antingen med snören eller hellre långa linjaler som du håller mot bakhjulet + att fram och bakdrev är i linje med en stålskala mot bakdrevet så får du en bra indikation. Är det rakt på båda dessa samtidigt så är ramen sannolikt (men inte helt säkert) rak
D
Henrik

Mätte idag först med snören och sedan med ett långt vattenpass för att vara säker om den är sned i sidled och det var nog en cm mera spelrum på höger sida än på vänster. Mätte både till fram- och bakkant av däcket samt mot bromsskivan. Mätte också från framhjulsaxeln till svingarmsbulten (var lite svårt att få ett bra mått på hojen hos åf när kåporna är på). Fick det inte millimeter noggrant mätt men avståndet på min cykel är nog mera än 1 cm kortare än motsvarande mått på hojen hos åf.:gnissla Är det klart fall eller?
 
Mätte idag först med snören och sedan med ett långt vattenpass för att vara säker om den är sned i sidled och det var nog en cm mera spelrum på höger sida än på vänster. Mätte både till fram- och bakkant av däcket samt mot bromsskivan. Mätte också från framhjulsaxeln till svingarmsbulten (var lite svårt att få ett bra mått på hojen hos åf när kåporna är på). Fick det inte millimeter noggrant mätt men avståndet på min cykel är nog mera än 1 cm kortare än motsvarande mått på hojen hos åf.:gnissla Är det klart fall eller?

Nu har du fått fram att du har kortare axelavstånd än en orginal-hoj. Om den har slagit sig i sidled (om den spårar som den ska) förstod jag inte riktigt ifrån vad du skrev. Hade jag varit du så hade jag börjat plocka ner hojen så du kan kontrollera ramen ordentligt.

MVH Phille
 
U
Mätte idag först med snören och sedan med ett långt vattenpass för att vara säker om den är sned i sidled och det var nog en cm mera spelrum på höger sida än på vänster. Mätte både till fram- och bakkant av däcket samt mot bromsskivan. Mätte också från framhjulsaxeln till svingarmsbulten (var lite svårt att få ett bra mått på hojen hos åf när kåporna är på). Fick det inte millimeter noggrant mätt men avståndet på min cykel är nog mera än 1 cm kortare än motsvarande mått på hojen hos åf.:gnissla Är det klart fall eller?

Du har mätt att bakhjulet pekar 5 mm bredvid centrum på framhjulet, det är vanligt även på hojar som är raka i chassiet, det blir lätt så om man slarvar då man justerar kedjan. Justera på kedjespännadrna så attbakhjulet pekar mitt i framhjulet, sedan tar du fram stålskalan och klämmer den mot bakdrevet för att se om det pekar mot framdrevet. Gör det det är hojen sannolikt rak. Sannolikhetten att den fått en smäll PRECIS rakt framifrån som tryckt ihop den rakt är ju ganska liten

Henrik
 
Min hoj var tre cm kortare än en likadan här på sporthoj :lol
Men den var rak om man mätte hjulen.

Ny ramen är rätt längd på men stämmer inte i svingjusteringen.
Sakerna är ganska skeva från fabrik. :crash
 
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Back
Top