Sned gaffel, raka gaffelben

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Satte precis tillbaka mina gaffelben och tycker inte sakerna ser helt raka ut.

Hade isär benen och bytte packboxar och rullade dem på bänk, rören såg raka ut och själva gaffelbenen ser ok ut.

Är det jag som ser skevt eller är det styrkronor som är sneda? Kan man kolla om kronor och sånt är rakt utan att skruva isär allting eller är det slita ner skiten som gäller?

Kan styrkronor gå åt skogen utan att gaffelben gör det?
 
sege skrev:
Satte precis tillbaka mina gaffelben och tycker inte sakerna ser helt raka ut.

Hade isär benen och bytte packboxar och rullade dem på bänk, rören såg raka ut och själva gaffelbenen ser ok ut.

Är det jag som ser skevt eller är det styrkronor som är sneda? Kan man kolla om kronor och sånt är rakt utan att skruva isär allting eller är det slita ner skiten som gäller?

Kan styrkronor gå åt skogen utan att gaffelben gör det?

Samma sak på min efter en vurpa, gaffelbenen är helt raka efter riktning men hjulet stod snett i förhållande till styret. Men det gick alldeles utmärkt att lossa skruvarna, dra rätt hjulet och dra åt igen.

Sen tror jag att det är svårt att få styrkronorna sneda utan att de spricker (och definitivt svårt utan att gaffelbenen blir böjda..), detsamma gäller gaffelns underben. Fast detta beror förstås på vilket material de är gjorda i.
 
URRninja skrev:
Samma sak på min efter en vurpa, gaffelbenen är helt raka efter riktning men hjulet stod snett i förhållande till styret. Men det gick alldeles utmärkt att lossa skruvarna, dra rätt hjulet och dra åt igen.

Sen tror jag att det är svårt att få styrkronorna sneda utan att de spricker (och definitivt svårt utan att gaffelbenen blir böjda..), detsamma gäller gaffelns underben. Fast detta beror förstås på vilket material de är gjorda i.

Hmm, mjo, det är precis så det är här. Styret står rakt men då känns inte hjulet helt rakt.

Men jag har haft gaffelbenen helt lösa, var det några andra bultar du lossade? Ska jag lossa gaffelbenen lite och se om jag kan dra det rakt och dra åt skiten igen?
 
[ Ska jag lossa gaffelbenen lite och se om jag kan dra det rakt och dra åt skiten igen?[/QUOTE]


Japp: lossa - vrid till - skruva åt igen.

Klart.
 
Det är _nästan_ så jag måste springa ut och prova det på studs bara för att jag blev så nyfiken.

Fast jag orkar inte.


Tack folk, nu kanske jag kan sova lite lugnare inatt. Hur fan får man det rakt då? Använder sitt usla ögonmått? Jag har fan ett skevt stag framför som gör att allt ser snett ut.
 
... de e säkert mitt fel ska du se, eftersom jag inte kunde låta bli att lägga mig i.. :3freak
Skulle jag förresten få prova plasta nån av dina kåpor eller?!.. :banana
 
Anneli skrev:
... de e säkert mitt fel ska du se, eftersom jag inte kunde låta bli att lägga mig i.. :3freak
Skulle jag förresten få prova plasta nån av dina kåpor eller?!.. :banana


Börja med att spänna gaffelbenen nerifrån med början på hjulaxeln om man har haft nere gaffelbenen och inte är säker på om strykronan har rubbats ur sitt läge.
Spänn sedan skruvarna nerifrån och uppåt så skall det nog bli bra.
 
Kurvmakaren skrev:
Börja med att spänna gaffelbenen nerifrån med början på hjulaxeln om man har haft nere gaffelbenen och inte är säker på om strykronan har rubbats ur sitt läge.
Spänn sedan skruvarna nerifrån och uppåt så skall det nog bli bra.

Så först dra fast hjulet schysst, sen dra undre kronan och sist övre? Får prova det imorgon, nu drog jag nog precis tvärtom.

Tack för tipset. Skall provas imorgon.
 
URRninja skrev:
Samma sak på min efter en vurpa, gaffelbenen är helt raka efter riktning men hjulet stod snett i förhållande till styret. Men det gick alldeles utmärkt att lossa skruvarna, dra rätt hjulet och dra åt igen.
Samma lösning på min hoj, med framhjulet fixerat mellan knäna och
tryck på styret sa det "fjong", sen såg det rakt ut.

/A
 
Lossa benen i kronan och dra dom rakt, det kan bli snett även fast alla delar är raka och oskadda. Det har jag gjort en drös gånger.
 
Ett hett tips är ju att lossa muttern ovanpå gaffelkronan så den övre kronan kan "svänga fritt". Då kan det rimligen inte bli snett om inte nåt är trasigt. Du behöver inte ha hjulet i, det räcker med hjulaxeln.
 
Om du har kåporna av (kanske annars åxå - beror på kåpskärningen) så kan du sätta nått rakt och långt (1m vattenpass?) tvärs över gaffelbenen högt upp och nått annat lågt ner. Om du sen tittar uppifrån kan du se om dom är parallella - annars ruckar du lite till på dom. Nogrannare än att jämföra hjul och styrutslag.
 
Mattias skrev:
Ett hett tips är ju att lossa muttern ovanpå gaffelkronan så den övre kronan kan "svänga fritt". Då kan det rimligen inte bli snett om inte nåt är trasigt. Du behöver inte ha hjulet i, det räcker med hjulaxeln.
I second that.

Dra endast åt bultarna på under styrkronan. Du kan typ ta bort övre styrkronan. Sen sitter du o finjusterar och drar åt efter hand. Om du behöver knäcka till styret så gör du precis som du gjort när du ramlat på cykeln o styret blivit snett, du ställer dig med fossingarna på var sida av däcket framifrån och vrider styret.
 
URRninja skrev:
... Sen tror jag att det är svårt att få styrkronorna sneda utan att de spricker ... Fast detta beror förstås på vilket material de är gjorda i.
Japp. Och aluminium som ju ofta förekommer, framförallt i övre kronan, kan ju skeva till sig utan att spricka.
Tvivlar på att det gjutjärn som ibland förekommer i undre kronan spricker. Tror det är segt nog. Dvs med måttlig kolhalt. Osäker men tror det brukar kallas aducergods.

Edit: Men det är säkert bara att vrida allt rakt, precis som beskrivits ovan. :tummenupp
 
Mattias skrev:
Ett hett tips är ju att lossa muttern ovanpå gaffelkronan så den övre kronan kan "svänga fritt". Då kan det rimligen inte bli snett om inte nåt är trasigt. Du behöver inte ha hjulet i, det räcker med hjulaxeln.
Sammanfattningsvis då, eftersom även jag står inför detta jobb:

1. Släpp muttern ovanpå övre gaffelkronan.
2. Montera gaffelbenen, drag fast dem löst i övre gaffelkronan.
3. Montera framaxeln löst i benen.
4. Rikta in gaffelbenen okulärt.
5. Drag fast gaffelbenen löst i undre gaffelkronan.
6. Kontrollera att allt ser rakt ut.
7. Drag alla skruvar med rätt åtdragningsmoment (med momentnyckeln som man inte har :gnissla )
8. Drag fast muttern ovanpå övre gaffelkronan.

Är detta rätt uppfattat?
 
Jag gjorde ungefär så och det ser faktiskt riktigt rakt ut. Fast jag vet inte, man blir ju helt skev av att stå och glo på gaffeln.

Inte kunnat köra, misstänker att man inte riktigt märker om det är rakt förrän man kör lite.
 
valmers skrev:
Sammanfattningsvis då, eftersom även jag står inför detta jobb:

1. Släpp muttern ovanpå övre gaffelkronan.
2. Montera gaffelbenen, drag fast dem löst i övre gaffelkronan.
3. Montera framaxeln löst i benen.
4. Rikta in gaffelbenen okulärt.
5. Drag fast gaffelbenen löst i undre gaffelkronan.
6. Kontrollera att allt ser rakt ut.
7. Drag alla skruvar med rätt åtdragningsmoment (med momentnyckeln som man inte har :gnissla )
8. Drag fast muttern ovanpå övre gaffelkronan.

Är detta rätt uppfattat?

Jag skulle nog göra det i en annan ordning, men resultatet borde bli detsamma.
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top