Snea gaffelben...

Somehow

Medlem
Gick med
2 Nov 2004
Hoj
ZX-9R 2002
Va ute och körde idag med 125:an och råkade komma in lite för fort i en kurva och åkte ner i diket. Jag han bromsa till ca 10km/h innan dikeskörningen... jag drog upp den och körde vidare men jag upptäckte att styret blivit lite snett=( efter massa felsökning tror jag att det är ena gallelbenet som blivit snett? Men ska det verkligen böja sig bara efter en lätt dikeskörning..? Och om det är så, hur löser man de då? Går det att fixa själv eller måste man lämna in den nånstans?

Tack på förhand!

Somehow skrev:
Går det att fixa själv eller måste man lämna in den nånstans?

Tack på förhand!
Tror inte alls att gaffelbenet absolut fått nån åverkan. Däremot kan styrkronorna vridit sig lite grann så den övre sitter snett i förhållande till hjulet. Antingen ber du en polare hålla framhjulet och knycker styret rätt själv eller åxå lossar du gaffelbenen lite och vrider det rätt själv.

Jåke skrev:
eller åxå lossar du gaffelbenen lite och vrider det rätt själv.
Gör det! Så ska du se att det löser sig, släpp efter lite och om det inte kommer av sig själva, så dra lite i dem och "vrid" dem på plats. Kör lugnt.. :tomten

/mvh Johan

Extreem_ skrev:
Gör det! Så ska du se att det löser sig, släpp efter lite och om det inte kommer av sig själva, så dra lite i dem och "vrid" dem på plats. Kör lugnt.. :tomten

/mvh Johan

Verkar inte vara så svårt, men vrida? hur?

Man lär sig av sina misstag :näsblod

Somehow skrev:
Verkar inte vara så svårt, men vrida? hur?

Man lär sig av sina misstag :näsblod
lossa på alla bultar som håller fast gaffeln i styrkronan, vrid gaffeln och framdäcket tills du e nöjd. I sidleds alltså.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN