Sne framgaffel

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Hej!

Kan man på något sätt kolla/mäta så framgafflen inte blivit sne eller vriden. Provade hojen idag och tycker att styret är lite snett när man kör rakt fram. Kan bero på att ena handtaget är liiite böjt, men tycker mig se att allt inte beror på det!

Varför skulle framgaffeln vara sned? :va

Är den inte krockad tror jag inte det finns något anledning att vara orolig över det. Styret är dock en annan sak.

Antar att du redan provat lossa skruvarna i övre styrkronan och sedan vridit det rakt?

ganska vanligt att gaffeln kryper lite i kronorna. lossa bultarna lite och sätt fälgen mot en vägg och tryck till åt det håll som behövs. när styret linar upp mot däcket så spänner du allt igen

Varför skulle framgaffeln vara sned? :va

Är den inte krockad tror jag inte det finns något anledning att vara orolig över det. Styret är dock en annan sak.

Körde ju omkull på bana för 2v sedan. Lite snett nu, men ska kolla det ni tipsade om. Gafflarna ser raka och parallella ut för övrigt. Ser inga skador på dem.

Jag har samma problem (KTM 660). Inte krockad eller lagd alls. Precis hämtad från service och jag har inte kört den sedan slutet på förra sommaren, och jag märkte att det var snett när jag körde. Stannade och kollade, jådo - skärmen sticker jakt ut och däcket snett. Kan det bli snett av att den har står på sidostöd hela vintern enbart???

Jag antar att jag också kan lossa bultarna för att trycka det rätt?

Tackar för svar, vill kunna köra asap :Bugar

Last edited:
Hmm, ingen som vet? Måste ju fixa den så snart jag kan! ;o)

Tack!

Tack!

Lossa bultarna lr kör fram till närmasta träd o slå till de blir rakt:D (enduro varianten)

Vrider sej stort sett varje gång man krachar med endurohojen i skogen.

Tack!

Men lossa bara på ena sidan o uppe eller nere. En enda bult ska du lossa skulle tippa på 13 nyckel, sen så vrider du styret rakt, pressa mot en vägg. No problemo, händer alla som kör mer än dom putsar :)

Edit: bifogar en bild

Bifogat

• undre styrkronan.jpg
    undre styrkronan.jpg
    16.4 KB · Visningar: 390
Last edited:
Men lossa bara på ena sidan o uppe eller nere. En enda bult ska du lossa skulle tippa på 13 nyckel, sen så vrider du styret rakt, pressa mot en vägg. No problemo, händer alla som kör mer än dom putsar :)

Tackar!

Älskar bilden :tummenupp

Glömt bort denna tråden, men allt mitt blev rakt när jag monterade ihop gafflarna och satte fast dem i ramen.

Jag fattar inte hur det här funkar då de nedre delarna av gaffelbenen som är fästa vid hjulet kan snurra runt. Hur kan gaffelbenen vrida sig då?

Som jag lärt mig, ska man lossa allt (inlusive styrstammens låsmutter ovanpå styrkronan samt eventuell klämskruv runt styrstammen) och sedan börja dra fast nerifrån.
Alltså: Först dra fast hjulaxeln, sedan nedre styrkronans klämskruvar, därpå några nedfjädringar med gaffeln för att lossa eventuella spänningar plus en noggrann rakhetskontroll, sedan övre styrkronas klämskruvar för gaffelbenen åsså allra sist övre styrkronans mutter/klämskruv.

Krångligt? Jodå, men rak gaffel och lite stiction brukar det bli...

Som jag lärt mig, ska man lossa allt (inlusive styrstammens låsmutter ovanpå styrkronan samt eventuell klämskruv runt styrstammen) och sedan börja dra fast nerifrån.
Alltså: Först dra fast hjulaxeln, sedan nedre styrkronans klämskruvar, därpå några nedfjädringar med gaffeln för att lossa eventuella spänningar plus en noggrann rakhetskontroll, sedan övre styrkronas klämskruvar för gaffelbenen åsså allra sist övre styrkronans mutter/klämskruv.

Krångligt? Jodå, men rak gaffel och lite stiction brukar det bli...

Om man lossar allt ramlar ju gaffel o hjul av! Helt onödigt. Så som jag beskrev tar ju bara ett par minuter, har själv gjort det säkert ett tiotal gånger. När man körde mcbud vettu så studdsa man mellan bilarna som en pingisboll emellanåt o då lärde man sig laga hojen på plats snabbt o effektivt, som resten av samhället är.

Jag fattar inte hur det här funkar då de nedre delarna av gaffelbenen som är fästa vid hjulet kan snurra runt. Hur kan gaffelbenen vrida sig då?

Ja det kan man ju fundera på, styret får sig en smäll o den svagaste punkten ger vika, vilket i det här fallet är styrkronans fäste i gaffelbenet.

Om man lossar allt ramlar ju gaffel o hjul av! Helt onödigt. Så som jag beskrev tar ju bara ett par minuter, har själv gjort det säkert ett tiotal gånger. När man körde mcbud vettu så studdsa man mellan bilarna som en pingisboll emellanåt o då lärde man sig laga hojen på plats snabbt o effektivt, som resten av samhället är.

Självklart är din metod toppen! För snabbmek i vägkanten och för att komma vidare. "Min" metod är å andra sidan bra för finlir i garaget och för att få det sådär 100% optimalt.

Som samhället i övrigt, precis som du skriver; vissa saker måste man tyvärr gneta som fan med och andra saker sköts bäst på två minuter, med vänster hand.

Och med lite pallning här och där trillar vare sig hjul eller gaffelben ur...

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back